Jag förstår att (kopior av) Volvos diagnosmjukvara VIDA behöver (kopior av) Volvos eget diagnosinterface DICE för att göra ett antal funktioner.
Men uppenbart går det att komma åt vissa icke-motorstyrfunktioner på vissa Volvo med en billig ELM327.
https://xiaotec.fi/?lang=en&a=10
Om jag förstår rätt så kan den appen prata med alla system som är anslutna till diagnosuttaget på en Volvo C70/S70/V70/850 från 98 eller äldre, förutom de system som är så gamla att de använder blinkkoder (850). På något nyare Volvo i denna serie ska vissa system fungera.
Eftersom detta fungerar så tycker jag att det rimligtvis borde gå att få VIDA att prata med en ELM327 för att utföra dessa funtkioner. Finns det någon öppen dokumentation kring hur VIDA pratar med DICE? Det känns som att en slags "adapter-driver" vore lämpligt, som gör att VIDA tror att det finns en DICE men egentligen översätts kommunikationen till att prata med en ELM327, och de grejer som ELM327 inte klarar översätts till att simulera att anslutningen är bruten.
21kr är ju inte mycket pengar för att köpa appen, men det vore trevligt att kunna köra Volvos egen mjukvara.
(Risken är väl kanske att VIDA i vissa lägen översvämmar en ELM327 med kommunikationsförfrågor så att allt kör fast för att hårdvaran aldrig hinner ikapp? Typ har märkt att om man använder Torque ihop med ELM327 så blir uppdateringarna avsevärt långsammare än vad jag t.ex. sett på "proffs-diagnosverktyg" som folk på Youtube använder. Men förhoppningsvis så händer detta kanske enbart i de lägen det finns väldigt mycket att visa, t.ex. data från motorn).