Några blandade elektronikfrågor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Några blandade elektronikfrågor.

Inlägg av Earendil »

Jag håller på att bygga en mp3-spelare baserad på 3.3-volts PIC 18F25J10 och en VS1011 (tror jag det blir) mp3-dekoder. Har väl kommit halvvägs och sitter nu och caddar ett litet prototyp-kretskort i EaglePCB.

1. Jag behöver en eller två lämpliga avkopplingskondensatorer till PIC:en (ytmonterade). Den enda som verkar vettig på ELFA är 65-531-27, som är ganska stor. Kan inte minnas att jag brukat se så stora avkopplingskondingar på ytmonterade kretskort. Finns det andra alternativ?

2. För att skydda minneskort (SD/MMC) och PIC så de inte driver datalinan till dekodern samtidigt (pga programfel) så skulle jag vilja sätta en 1-kiloohm resistor på datautgången på SD-kortet. Det innebär att kortet max behöver driva ca 3.3 mA om den skulle råka tävla med PIC:en. Hittar inga siffror i SD-kortets datablad på hur mycket det orkar driva, men 3.3 mA borde det klara väl?

3. Söker efter en vettig kontakt (helst ytmonterad) för att sköta programmeringen av PIC:en via ICSP (en kabel från kortet till min PICkit2 ICSP-programmerare). På ELFA måste man som det verkar köpa kontaktdonen i delar och montera själv, jag fattar inte riktigt hur. Hur gör ni när ni vill ha en liten enkel kretskortskontakt med ca 5-6 pinnar, samt motsvarande i andra könet?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Plastfilm behöver du inte använda, standard är en 100nF keramisk. Finns i size 0603 och uppåt styckvis på elfa.

Som ICSP-kontakt brukar jag använda dessa:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=7040.htm

Till PIC kör jag med den 5-poliga varianten... Väldigt smidig.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Aha, den kontaktlösningen verkar ju mycket praktisk! Men behöver man något speciellt verktyg för att montera kontaktelementen? ELFA säljer ju för flera tusen spänn... :lol:

Angående kondensatorn, enligt databladet skall kondensatorn specifikt vara av "low-ESR" typ. Det står det i ELFA att plastfilmskondingarna är, men det kanske de keramiska också är alltså?
mooo

Inlägg av mooo »

Det finns färdiga kablar med monterade kontaktelement i båda ändar

43-544-78 200 mm långa
43-544-86 400 mm långa

De är röda!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För att fästa själva ledaren i kontaktelementet går det fint med en liten tång. När man lyckats pilla ihop 1-2st så går resten av bara farten. Därefter klickar man dem på plats (med fingrarna) i hylsdonet.

Däremot kan de så kallade "IDE-kontakterna" vara lite värre. Där vore det praktiskt med en specialtång, men det går även med två små skruvmejslar om man är försiktig.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

"IDE-kontakter" (IDC) klämmer man lätt ihop med ett litet skruvstycke...

Om vi inte tänker på helt olika saker.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag tror vi tänker på samma grejj. :)

Men blir det inte svårt att se till så att sladdarna hamnar på rätt ställe om man klämmer ihop överdelen och underdelen med sladdarna mellan?
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Det är inga problem. I brist på skruvstäd använder jag hammare :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för tipsen. Det ska jag prova nästa gång. :) Hammare? hm... tja, varför inte, om man är på det humöret. :D
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Tack för hjälpen, ni har nog löst min kabelfråga samt benat ut om kondensatorn!

Har ni någon synpunkt på min fråga nummer 2 också, när ni ändå är igång? Den om skyddsresistorn...
Skriv svar