C, C++ editor och kompilator sökes... enkel och gratis

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

Vilka har du provat då? För DEV-C++ och eclipse som pheer och ahlsten tipsade om är nog så nära ett komplett IDE du kan komma?

Vill du verkligen köra en urgammal Turbo C++ finns version 1 att hämta i Borlands "utvecklarmuseum" http://bdn.borland.com/article/21751
Enok

Inlägg av Enok »

Jag provade dev-C++ men den klagade å skrek om att jag inte hade någon makefil i någon PATH...
så jag laddade ner ett paket från GNU i hopp om att det kanske bara var något som hette typ gnu.make (eller något sånt) att lägga in i den angivna mappen!

Men icke!

Det var en hel mapp full av .h, .com och annat tjaffs... dock ingen stdio.h fil heller!
Men jag skall prova eclipse nu på momangen så får vi se vad den har att erbjuda!

Eunik!
Enok

Inlägg av Enok »

Nu har jag testat eclipse oxå... efter att hat laddat ner programmet, CDT, och något mar packet som tydligen behövdes så kunde jag starta!

Tyvärr så var detta inte mycket enklare att komma igång i än Visual Studio.

Eclipse verkar ju vara baserat på projekt det oxå... finns det verkligen inget enklare program som inte behöver kompletteras för att funka?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Det är ett träsk, men visual studio skall väl vara görbart att få igång. Jag har själv 0 erfarenhet av windowsprogrammering, men körde lite visualstudio i nån kurs tidigare och det var inte helt omöjligt att komma igång med... Obekräftade källor i min närhet hävdar att visual studio is the shit :)
farskost

Inlägg av farskost »

Skulle vilja påpeka att att visula studio är det enda program som M$ lyckats med. har inte hittat något gratis till windows som är skönare att arbete med. Har använt dev-cpp till ett större projekt, men då inga uppdateringar har komit till dev-cpp på något år senast jag kolla och antalet buggar inte är obefintligt. Code::Blocks är även den känns inte tillräckligt utvecklad. så kör på Visual studio eller kDevelope i linux : )
Visual Studio Express går ju att ladda ner gratis :)

//Robin St
Enok

Inlägg av Enok »

Mmmm.. problemet är ju det att just visual biten är ju inget jag egentligen vill ha... än!
Vill bara göra "DOS" program...
Well well verkar som det enda rätta att göra är väl att kompilera en egen linux dist., med två slavservrar enbart dedikerad till kompilering av C programmering i låg nivå =)

Hittade en äldre variant av borland builder i en polares bokhylla.. skall slänga in den å prova...

Såg nu även att det var ju inte MS Visual jag hade utan Borland Developer Studio 2006... same same!
sprawl

Inlägg av sprawl »

ms visual studio is the shit.

Det är enkelt att skapa ett konsoll-projekt så du kan göra ett "DOS"-program.

Det är ju även gratis för c++ om jag inte minns fel.

http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualc/

/a
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

sprawl: Stämmer bra det, eller var i alla fall för ett år sedan. Bara att ladda ner och installera.

Nackdelen jämfört med "riktiga" Visual Studio är främst några funktioner som nybörjare ändå knappast inte använder, samt att de har en edition för varje språk (istället för "alla i ett").

Det går alldeles utmärkt att använda Visual Studio även för att koda kommandoradsapplikationer.

Det man däremot ska se upp med, är att jag inte är alldeles säker på att det är "riktiga" C++ i nuvarande version av Visual Studio, speciellt inte i gratisvarianten. De har ju en specialversion numera också, C++.NET...
Skriv svar