Jag håller på med ett litet bygge som jag tänkte göra i någon sorts modulform. En viss typ av modul, som den färdiga "apparaten" kommer att ha flera av (max 6 är det tänkt än så länge), är försedd med en "välj mig"-knapp, så att säga. Denna ska vara momentan och en lysdiod ska indikera att aktuell modul är vald.
Modulerna, som helt enkelt är kretskort, har jag tänkt skulle, via någon lämplig typ av kontaktdon, sitta på någon form av "moderkort", som då ska svara för att modulerna samverkar med varandra.
Jag vill gardera mig mot att man trycker på flera knappar samtidigt och för det ändamålet behöver jag någon form av logik som styr detta. Jag har redan ritat en variant av detta med vanliga TTL-grindar i 74-serien och det borde fungera, men det blir ju så vansinnigt många om man har 6 knappar. Och för varje knapp extra ökar antalet grindar olinjärt.
Så vad jag är ute efter, är en XOR-grind (eller XNOR, jag har inte tänkt färdigt riktigt än) med minst 6 ingångar. Utgången ska ge 1 ut om en och ENDAST en ingång är 1. Helst TTL, eftersom resten av konstruktionen är TTL.
Någon som vet om 74-serien inkluderar en sådan grind? Elfa verkar inte ha någon i alla fall, eller så har jag slarvat i sökandet.
Skulle vara kanon om det finns. Min tanke är att om fler än en knapp trycks ner samtidigt, så ska ingenting alls hända. För att något ska kunna hända, måste denna "=1"-grind således ge 1 ut.
Ett annat sätt att klara uppgiften på enkelt sätt, skulle kanske vara om det fanns en IC som fungerade som 7442 fast tvärt om... (7442 är en "BCD-to-Decimal decoder"). Alltså en IC med 10 ingångar och 4 utgångar. Om ingångarna på 7442 är exempelvis 0100, så skulle utgångarna vara 1111101111 (eftersom den har inverterade utgångar), d.v.s. utgång 4 (utgångarna här numrerade 9876543210) är låg, resten är höga. Min tanke här, är att man skulle ha 10 ingångar och fyra utgångar istället. Om fler än en ingång är aktiv hamnar man ju i ett "förbjudet" tillstånd. Önskvärt skulle då vara att tillståndet på utgångarna inte ändras. Utgångarna kan man ju sedan bara koppla ihop med ingångarna på en 7442 och man har då förhoppningsvis "städat bort" eventuellt "skräp".
Som sagt, någon som råkar veta något? Eller någon som tycker att jag är helt ute och cyklar och har en mycket bättre idé? Alla svar är välkomna, så klart, utom möjligtvis förolämpningar och liknande...