Väldigt många hårddiskar. Hur länge kan ett relä vara p

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Abra Hana skrev:*

* Hur många USB masse storag enheter kan en USB DEVICE DRIVER hantera samtidigt ?

* säkerhet ? . om jag inte har fel , så tror jag att alla masse storage diskar har bara filsystem format FAT32 .
På ettan svarar jag 1 till massor, det beror mycket på USB->IDE kontrollern. Jag har en låda som vägrar funka med någon annan USB->IDE enhet samtidigt ansluten, jag skulle rekomendera Maxtor OneTouch II (Inte de nya IIIorna). Detta mest för att vi haft strul med dem, kan lika bra dock vara USB drivisarna i linux som e felaktiga...

På tvåan svarar jag att det är helt ointressant såvida du inte ska köra NAS eller nån annan hårdvara där även diskkontrollern ska kunna förstå filformatet. Jag körde Ext3 på Maxtor diskarna, de levereras med windowskompatibelt filformat...
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

Abra Hana:
Vad är problemet med NTFS på externa diskar???

netrunner:
Ska du knöla in 15 diskar i ett "standard" fulltower chassi
kommer du behöva ordentligt med luft genomströmming i
chassit annars kommer diskarna gå väldigt varma.
Spelar ingen roll om du har 5st 80m fläktar som blåser in
kall luft i fronten, den varma luften måste ut fort.
Vanligtvis finns det plats för 2-3st 80-120mm fläktar
på baksidan av chassit, kommer behöva ganska kraftiga fläktar
och de kommer låta som ett mindre jetplan, inte säkert att du
kommer räcka till.

Nu kanske inte ljudnivån är något problem men skulle jag bygga nått
liknande skulle jag nog bygga ett eget chassi och planera luftflödet,
säg 4st någorlunda kraftiga 120mm fläktar både bak och fram.
Sen kan man bygga så man får in 2st atx nätagg, ev. köra med ett vanligt
atx agg och ett som bara ger 12v och 5v för att driva övriga diskar som
inte atx agget pallar.

USB varianten är nog inte mycket att hänga i granen! :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad är problemet med NTFS på externa diskar???

Att NTFS inte stödjs så bra av linux, därför kan man ju inte göra någon vettig NAS av det :wink:
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

därför har man ext3 eller nåt annat vettigt filsystem, alla funkar på usbdiskar =)

btw, finns linux som stödjer skrivning/läsning från ntfs, men kanske lite för osäkert än så länge för NAS och backupapplikationer =)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

SATA-RAID-5-kontrollers brukar väl ha stöd för "staggered spin-up" (tror jag det kallas)?

Arvid
mcdanne82
EF Sponsor

Re: Väldigt många hårddiskar. Hur länge kan ett relä va

Inlägg av mcdanne82 »

netrunner skrev:Därefter kommer reläet att ligga draget i kanske 2-3år med en driftsäkerhet på absolut 100%, klara dom det?
Om du bestämmer dig för relävarianten så kanske det funkar med ett relä med NC och då blir det endast under uppstart reläet ligger draget.
Sen en liten PIC som snabbt drar reläerna vid spänningssättning och därefter släpper ett efter ett.
Kanske blir någon ms för sent vid tillslag, så man kanske skall ha backup matning till PIC och reläerna vid nätavbrott.
Millox

Inlägg av Millox »

15 diskar är väl inget större problem. Du behöver ungefär 500 W för att varva upp dem samtidigt, och det finns det definitivt nätagg som klarar. Vill man krångla kan man använda två nätagg, men oavsett är det klart lösbart utan att ta till fulhack speciellt om du inte ska ha nått annat strömkrävande i datorn.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varför inte skriva en liten programvara som sköter det hela.
Om alla diskarna sitter internt så kan man skicka komandon till diskarna så dom spinner upp och ned automatiskt. Sedan är det så att bättre kontrollers redan idag startar upp diskarna med en liten fördröjning (Adaptecs stora RAID kontrollers gör det).

Man skulle tillochmed använda windows automatiska powerdown (ligger under energisparfunktionerna 3minuter minimum det finns troligen något hack som kortar den tiden till under 30s) och ha manuell uppstart med fysiska strömbrytare. Med SATA till diskarna så kan dom ju kopplas till och från under drift.

Om man skulle gå på USB spåret så lägger antagligen windows antal enhetsbokstaver hinder i vägen innan USB (127 enheter) stöter på sitt tak.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men i nya moderna windowsar kan man väll mounta diskar i underkataloger (a'la unix) Då borde man kommar runt enhetsproblematiken!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

- Nu är en test klar med 6st 320GB diskar i RAID5.

- Allt blir en volym som delas ut i nätet.

- Kör freeNAS från USB-sticka.

- diskarn blir 42-44grader.

Jag ska köra lite olika tester och se hur startströmmen blir. Giga-backbone går i taket vid 35-45MB/s ungerfär men det är ok.

Beroende på hur det går så ska jag köpa dom sista 9 diskarna.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Vad använder du för kontrollerkort? Störtskönt att köra OSet från sticka! :)

Arvid
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

http://www.kjell.com/?item=38377&path=3 ... 00,3470000

Hårdvaran ger bara 6st lösa diskar till mjukvaran.
Mjukvaran gör en RAID5 av dom.

Så man kan blanda hur man vill, även om jag bara kör SATA.

Gigakorten har svårt att flytta mer än 35-45MB/s så det spelar ingen roll om du har PCI-X eller PCIe eller ...
magnusd

Inlägg av magnusd »

Jag kan säga såhär, jag har nu 13 diskar i min egen dator som går finfint på både ett antec 480w(kostade runt tusenlappen) och ett billigare 550w (typ 299kr), kylning löser jag med en fläkt/4 diskar så håller de sig runt 35C. kontrollerkort har jag två extra utöver den vanliga + en raid-kontroller som moderkortet har inbyggt så 15 diskar borde inte vara något problem alls!

Antecet levererar 22A i 12v för övrigt... det är specat på alla agg. tänk på att processorn på nyare moderkort tar sin kräm från 12v-linan också. en disk tar strax över 500mA från 12v om jag inte minns fel, sen är det kanske 800mA från 5V också.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

magnusd:
Kör du med båda sammtidigt eller med ett i taget?

Dom två extra kontrollerkorten är dom att samma typ eller olika?

Semperon 3400 drar ca 2A på 12V ofta mindre (troligen någon form av strömspar) - i alla fall enligt min jättebilliga tångampermätare.

Att ha ström nog till driften av diskarna är inget problem. Det jag är rädd för är startströmen, jag vill inte lita på "tur" i bygget, inte vill jag trigga automatsäkringen och stänga av serverar som står brevid.

Jag ska (med lite tur) till ELFA imorgon och köpa en fin tångampermätare. Därefter kommer jag att veta hur mycket startström jag har. :twisted:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är du säker på att tångamperemetern hinner mäta upp det? Den måste väl i så fall vara ganska så snabb eller ha en snabb "Peak Hold" funktion?

En hårddisk drar alltid mer på 12V än på 5V (har ialf inte sett någon som varit tvärtom) då allt vad motor heter i den drar ström från 12V då detta drar mest ström; läsarmen och spindelmotorn.
Skriv svar