Basala frågor om lödning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sliverr

Basala frågor om lödning

Inlägg av sliverr »

Hejsan!

Jag undrar lite grundläggande saker om lödning och saker till det.

Jag har precis fått min beställda PCB från http://m.bareille.free.fr/ds7clone/ds7.htm och tänkte löda ihop detta.

men vad ska jag använda för kablar? samt vad ska jag använda för tenn? tänkte använda mig av en 1.1mm lödspets till detta. samt hur ska jag löda fast leds för att indikera att strömmen är på när man sätter på on switchen?

ni får gärna länka till sakerna på ELFA då jag kommer att beställa saker därifrån

lite basala saker för dom som kan detta men jag kan det ej, därför jag fråga

mvh
Alex :shock: :shock:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

småkablar brukar jag ta från skrotade mångledare, gamla skrivarkablar eller annan datorkabel, dom gamla brukar vara bättre, annars köper man tunn kabel och annvänder 0.14kvadrat till 0,25 kvadrat är lämpligt.
tenn vanligt tenn för elektroniklödning är helt ok, 60-40, det var en på forumet som sålde lämpligt tenn, sök och du skola finna
en lysdiod med ett motstånd i serie kopplas in parallet över spänningsmatningen till kretskortet är en lämplig lösning, ett 1kohm är lagom för normala lysdioder
sliverr

Inlägg av sliverr »

Tack så mycket för tipsen!

lite konstigt dock att ca 100+ har kikan in på tråden och bara en hjälpande själ har skrivit :? :? :cry:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Inget illa menat, men det är tyvärr ganska ofta som folk vill att man ska skriva ihop en inköpslista åt dem. Om man gjorde sånt hela tiden så skulle man inte få tid till något annat. Det kan vara därför som inte fler har svarat.

När det gäller sladdar så har Elfa mycket bra och billiga paket med olikfärgade sladdar. Sök på t.ex 55-288-15. Jag använder dem flitigt. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

1.1mm spets???
Själv löder jag 0603 komponenter med 2.5mm spets med bra resultat :)

Jag skulle nog rekommendera något större spets och lod, ptja nått åt 0.6mm och uppåt. Gärna rikt på fluss. Sen om du ändå ska handla är lödfläta bra att ha.
Skriv svar