Jag har ju sen 2009 haft en cnc-svarv i drift byggd på en liten kinamaskin. Den har utfört mycket arbete och ställt till ganska lite problem under tiden. Mjukvarumässigt började jag med TurboCNC i DOS men kör nu LinuxCNC. Det kommer jag att fortsätta med.
Men nu fick jag här på EF tag i en bättre grundmaskin. Dels lite större och dels mycket högre kvalitet. En Emco Compact 8. Så planen är att den skall överta rollen. Och att jag förhoppningsvis skall kunna använda mina erfarenheter till att göra den lite bättre.
Grundkonceptet med att använda stegmotorer har funkat bra för mig, så tanken är att fortsätta med det. Eftersom storleksskillnaden är liten har jag åtminstone inledningsvis tänkt fortsätta med samma motorer och drivning (Gecko G540). Eventuellt kommer jag att gå över till en riktig encoder istället för min hålskiva, men det är inte säkert än.
Jag vill inte börja plocka delar från gamla maskinen innan den nya är i drift, eftersom det skulle leda till moment 22. Det kommer såklart krångla till.
Metodik
Gamla maskinen byggde jag ad-hoc med ett designbeslut åt gången. Det i särklass största problemet med det var att det blev väldigt svårt att bygga spånskydd. Det var svårt att konstruera in när man inte planerat in utrymme för dem i början. Så nu tänker jag mig en ansats där jag ritar hela system först innan jag börjar bygga dem. Vi får väl se hur det landar. Här är i alla fall första skissen.
Först ut är X
På den gamla maskinen hade jag en 8 mm-kulskruv, med muttern under tvärsliden på originalplats. Det har i stort funkat bra, men ändå gnagt i mig som en suboptimal lösning. Vid operationer med stort tryck på X har jag upplevt att det finns en elasticitet i systemet. Så nu har jag tänkt att jag skall göra en annorlunda lösning med en 12 mm-kulskruv som löper i en utombordsmonterad mutter i en utbyggnad bakom tvärsliden.
Den gamla maskinen hade direktdrift av skruven. Eftersom jag dubblar stigningen nu så är jag inne på att köra med rem och nedväxling eftersom jag (obefogat?) är lite skeptisk till att låta önskad precision vara högre än helsteg på motorn.