MAX749 funkar med värme, inte annars

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

MAX749 funkar med värme, inte annars

Inlägg av bos »

Jag sitter med ett gravt skumt fel på en styrpanel till en gödselspridare som jag inte lyckas lista ut orsaken bakom. Vid uppstart av enheten tutar allt som det ska och man kan trycka på knappar (ljudlig feedback) som om inget hänt, men det syns inte ett jota på skärmen. Bytte skärm från en fungerande enhet, samma fel. Gick igenom alla spänningar, hittar inga fel. Gick igenom alla IC-kretsar och hittade en MAX749 (Adjustable LCD Bias Supply) som verkar ha med skärmen att göra. Chansade och beställde hem en ny, men fortfarande samma fel.

Av en ren slump råkade jag skymta något på skärmen direkt efter att jag bytt tillbaka till original-MAX749. Provade då att värma kretsen, och BOOM: saker syns på skärmen. Värmer jag läng(r)e blir den kolsvart av mättade pixlar och om jag på något sätt behåller en jämn hög temperator (300 graders luft, 45% blås, någon decimeter bort) lyckas jag bibehålla en balanserad pixel-bias och skärmen är fullt användbar. Så fort MAX749 kallnar kommer felet tillbaka, detta gäller även den nya kretsen som jag köpte hem. På något sätt verkar kretsen vara kass/defekt när den är kall, och samtidigt är den inte defekt eftersom den nya kretsen ger samma beteende. Schrödingers MAX749!

Är det någon som har en aning om vad det är som händer här?

Här finns video som visar felbeteendet (extern länk då den är för stor för att ladda upp på forumet)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: MAX749 funkar med värme, inte annars

Inlägg av Klas-Kenny »

MAX749 är ju i princip bara en switchregulator för att skapa negativ spänning.
Har du mätt utspänningen ifrån MAX749 (alltså BIAS-spänningen till LCD'n) när du gör värmetestet? Jag antar att den ändrar sig lite.

Du kan mäta upp feedback-motståndet (Rfb i databladet för MAX749) och se om det stämmer med dess märkning, kanske har drivit iväg lite för långt ifrån spec, eller rent av gått och blivit temperaturkänsligt av att det är halvtrasigt..
Hittar man inget uppenbart trasigt kanske det går att byta ut feedback-motståndet till annat värde (eller rent av en potentiometer), och justera in det till rätt kontrast.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Sitter det några små elektrolyter i närheten?
Det är känt fenomen när dom börjar bli dåliga.
Även en bild skulle underlätta
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är inte så att du råkar värma något annat samtidigt?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Klas-Kenny skrev: 8 juni 2022, 13:50:45Du kan mäta upp feedback-motståndet (Rfb i databladet för MAX749) och se om det stämmer med dess märkning, kanske har drivit iväg lite för långt ifrån spec, eller rent av gått och blivit temperaturkänsligt av att det är halvtrasigt..
Tack för tipset. Utan ändringar mäter jag -7.7V på Vout. Motståndet är 1M och det är vad jag mäter upp när jag lött loss det. Bytte mot 2M och Vout åker upp till -15V och blir för mörkt. Lite trial-and-error hittade jag att R_fb ska ligga på 1.6M, då blir det perfekt läsbarhet. Jag tror inte att det är motståndet som driftat, men något har definitivt gjort det. Kontrast går att ställa in inne i modulen så jag nöjer mig nog med denna redneck-lösning ("tombstone" :D ) trots att motståndet är lite väl högt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag skulle misstänka dom där två gula, som är dåliga elektrolyter
Skriv svar