Mystisk kortslutning av motorstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av Perrunhammar »

Hej
Jag har en motorstyrning som jag använder i en maskin jag har byggt för att blanda epoxi. Den består av ett kretskort med ett vred i ena änden och ingångar för sladdarna i andra änden. Det konstiga är att när jag sätter dess undersida, alltså den sida som har en mängd små ”piggar” utstickande med lödningar, mot en träyta (för att skruva fast den i maskinen så kortsluts den och den börjar skicka igenom ström utan att jag har vridit på knappen och maskinen snurrar. Jag kan inte begripa att den tröga 12-voltsströmen skulle låta sig kortslutas genom en träyta… Samma händer när jag håller den mot sten, masonit och gummi. Mycket mystiskt. Tacksam för råd.
Jag har nu monterat den i maskinen med små distanser så att piggarna på baksidan inte nuddar någonting, men jag skulle bra gärna vilja ha en förklaring till det inträffade, då jag gör en serie videofilmer om bygget och ogillar att lämna saker oförklarade.

Vänligen
Per
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6997
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av Marta »

Det där låter som att det finns en rutten lödning eller något som blivit t.ex. böjt och kommit för nära så minsta böjning orsakar kortis. Egendomliga föremål Du testat med. Plastskaftet på en skruvmejsel e.dyl. vore mer naturligt.

Inspektera kortet med en lupp efter mekaniska fel. Är där en pot att vrida på kan det vara den som är trasig.

Ett tydlig foto på kortets baksida hade varit till hjälp för oss på forumet för att kanske hitta något trasigt.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av Perrunhammar »

Hej Marta och tack för svar. Det märkliga är att jag faktiskt har varit med om detta på två helt olika motorstyrningar, samt att det helt klart var kontakt mellan ”piggarna” som var problemet. Så fort jag höll dem mot något material så gick motorn igång, men när jag hade dem i fria luften så hände ingenting, hur mycket jag än misshandlade (nåja…) kretskortet. Jag vågar hävda att det helt klart var kontakt genom materialen. Att jag testade den på så udda material beror på vad jag hade liggande på arbetsbänken.
Mysteriet kvarstår.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av MadModder »

Prova kortslut mellan diverse ben med ett 1 MΩ-motstånd, eller något sånt. Det leder definitivt mer än gummi. Du borde då kunna framkalla samma sak.
Eller varför inte peta med fingrarna mellan, eftersom det bara är 12V.
Vad sitter det mer för komponenter på kortet?

Använd gärna forumets uppladdningsfunktion. Tryck på fliken bilagor under svarsrutan och lägg till.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6997
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av Marta »

Just för att säkert veta om det är överledning eller ett mekaniskt fel så måste Du testa med ett föremål av garanterat isolerande material och som är rent och torrt. Det är inget mystiskt med det.

Blir kortet befuktat uppstår där krypströmmar som löser upp metallen. Strömmarna ökar så detta sker allt fortare i en självpådrivande process och till slut uppstår ett fel. Det skall förhindras genom korrekt montering.

Kortet skall sitta fritt och absolut inte i kontakt med trä o.dyl. material. Är det en besvärlig miljö skall det minst vara sprayat med plastspray. Är det riktigt besvärligt skall det vara i en tillsluten kapsling med en stadig påse silica-gel.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2495
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av bit96 »

Om motorstyrningen använder CMOS-kretsar (t.ex. 40xx) som har o-anslutna ingångar blir de ostabila och kan uppföra sig märkligt.

Men ladda upp några bilder, gärna från båda sidor av kretskortet.
Perrunhammar
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57:04

Re: Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av Perrunhammar »

Här är en av två motorstyrningar som har betett sig på samma sätt.
CDDECD69-88AF-4084-91DA-B58F8DE57048.png
48B0C444-8022-47CD-B2C5-E04CCE6040CC.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30113
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av MadModder »

Drog upp ljuset lite så man ser något :)
3393BF6B-44DE-41D6-BD42-06E5D08569F0.jpeg
När brytaren i potentimetern är avslagen, är gaten till mosfeten oansluten, eller sitter där en pullup/pulldown så den håller sig avstängd?
Den kan annars öppna bara man andas på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6997
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Mystisk kortslutning av motorstyrning

Inlägg av Marta »

Lägg en plastskiva mellan kortet och träunderlaget. Kvarstår problemet, köp något bättre.

Montaget av den där är undermålig. Lödningen på Power+ har bubblat sig. Uppe till vänster på poten ser det ut att sitta en tennloppa där bara lödmasken skiljer från en kortis. Dessa fel är nog inte problemet, men säger allt om kvaliteten, eller rättare avsaknaden därav.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar