Avkoda morsesignaler utan µc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26773
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Avkoda morsesignaler utan µc

Inlägg av Nerre »

davidi skrev: 5 juni 2022, 16:36:53 Fast det krävs rätt mycket träning för en människa att bli bra på att ta emot morse också. Min hjärna låser sig så fort jag försöker läsa annat än slumpade tecken. Säkert en träningsgrej, men kan man verkligen träna upp en sån sak när man börjar närma sig 50?
Jag "orkade" aldrig lära mig morse (jag tog bara T-cert medans flera kompisar tog C-cert eller A-cert), men mina kompisar sa att det funkade inte att försöka tolka orden direkt (när man var nybörjare), man var tvungen att skriva ner bokstav för bokstav och sen försöka tolka ut vad det egentligen var man hörde.
davidi
Inlägg: 583
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Avkoda morsesignaler utan µc

Inlägg av davidi »

Jag tog också T-cert, som sedan blev cept 2. Gjorde provet för cept 1, men hann inte skicka in resultatet innan telegrafikravet ändå slopades. På provet fick man ta emot i 80-takt, eller om det t o m var 60. Det räcker inte på långa vägar till för något användbart på banden. Men det är säkert så att bara man kommer igång ordentligt och lyssnar med lite större kontinuitet så kommer farten så småningom.
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Avkoda morsesignaler utan µc

Inlägg av Formax51 »

alla qso:n körs inte med bugg utan även med handpump (nyckel) . många av dessa är långt ifrån 3:1 så att bygga en automatisk
avkodare är ingen trivial sak... om den skall klara av att dekoda det som hörs på banden.
Det finns många kan vi kalla det komersiella.. men dom är långt ifrån 100% Ok .. mänskliga hjärnan är ljusår före
Skuelle föreslå morse runner eller något annat lämpligt cw program å traggla istället.. kommer att ta denne betydligt längre i dekodandet å med mer rätt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33025
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Avkoda morsesignaler utan µc

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara för att inte hamna för djupt i denna diskussione som inte svarar på din fråga: Ja det går att avkoda morsesignaler utan μP.

Spana in gamla nummer av Radio Electronics eller Popular Electronics från, framför allt, 70-talet (men kanske även 80-talet). Där ska finns någon eller några avkodare som använder massa digitala kretsar.
Tidningarna hittar du på https://worldradiohistory.com/.
guckrum
Inlägg: 1719
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Avkoda morsesignaler utan µc

Inlägg av guckrum »

Man får nog vara rätt mycket självplågare, alternativt extremt motiverad, för att bygga en morsemottagare utan mikrokontroller, givet hur lätt och snabbt det går att skriva och ändra kod jämfört med att göra det i hårdvara. Men ändå. Jag har inte läst på här, men rimligen utgår man från ett tillståndsdiagram typ det som Joe postade tidigare, och helt enkelt implementerar det som en tillståndsmaskin. Varje tillstånd har en tre-fyra möjliga "exits", typ kort, lång, ordslut. Det går nog att optimera en del, men det blir definitivt inte trivialt.
I mjukvara blir det istället en massa if/case-satser. Och då kan man också passa på att skriva en snutt som lär sig pulslängderna så att man kan diskriminera kort eller lång puls mer eller mindre oavsett vilken hastighet man tar emot. Och addera felhantering. Osv.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14916
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Avkoda morsesignaler utan µc

Inlägg av mrfrenzy »

Det går nog att göra logik som styr ett EEPROM, det är utan µC men det kanske räknas som fusk?

Ska man inte ha ett PROM med i bilden blir det väldigt många kretsar :)
Skriv svar