Mest värmetåligt
Mest värmetåligt
Vilket material/tråd är mest värmetåligt?
Skall göra en avskiljare till en elkomponent som sitter konstigt nog på bilens insug har, vill gärna vara på den säkra sidan.
Finns det någonting som är "prisvärt" och håller uppåt 600 grader eller är det bara att drömma vidare?
Skall göra en avskiljare till en elkomponent som sitter konstigt nog på bilens insug har, vill gärna vara på den säkra sidan.
Finns det någonting som är "prisvärt" och håller uppåt 600 grader eller är det bara att drömma vidare?
Re: Mest värmetåligt
insuget blir inte så varmt, värre med avgasgrenröret.
FInns tråd isolerad med nåt glasfiberliknande.
FInns tråd isolerad med nåt glasfiberliknande.
Re: Mest värmetåligt
Det handlar alltså om tråd till 3D-skrivare? Om vi säger att det fanns, har du då en skrivare som kan skriva ut med temperatur långt över 600 grader? Du får undvika aluminium i hotenden, eftersom den då kommer smälta innan plasten
Men som Glenn säger, insuget blir inte så varmt.
Men som Glenn säger, insuget blir inte så varmt.
Re: Mest värmetåligt
Näe men om vi pratar om 240 grader iaf.
Den har iofs bra luft tillförsel. Handlar om en saab 93 från 2003, ren banbil. Själva styrenheten (ECU) Sitter bokstavligt talat rakt på insuget.
Det stämmer den blir nog inte varmare än 100 +- men tänker att en varm sommardag så är det en svarthuv utan värmeisolering på ovansidan också så den är rätt "kapslad".
Annars får man väl försöka dra om kablaget och flytta ECU:n
Den har iofs bra luft tillförsel. Handlar om en saab 93 från 2003, ren banbil. Själva styrenheten (ECU) Sitter bokstavligt talat rakt på insuget.
Det stämmer den blir nog inte varmare än 100 +- men tänker att en varm sommardag så är det en svarthuv utan värmeisolering på ovansidan också så den är rätt "kapslad".
Annars får man väl försöka dra om kablaget och flytta ECU:n
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30112
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Mest värmetåligt
PAHT CF15 tål 150°C. Måste skrivas ut med minst 260°.
Annars tål PP GF30 och PA ca 120°. Man kan klara sig med 240° hotend.
Det finns inget som är formstabilt vid en högre temperatur än vad du skriver ut med, vad jag vet.
Annars tål PP GF30 och PA ca 120°. Man kan klara sig med 240° hotend.
Det finns inget som är formstabilt vid en högre temperatur än vad du skriver ut med, vad jag vet.
Re: Mest värmetåligt
PEEK?
https://www.an-cadsolutions.fi/tuote/fo ... f-9676-bk/
Edit: Första länken jag hittade som innehöll lite data. Vet ingenting om just det filamentet eller företaget.
https://www.an-cadsolutions.fi/tuote/fo ... f-9676-bk/
Edit: Första länken jag hittade som innehöll lite data. Vet ingenting om just det filamentet eller företaget.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30112
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Mest värmetåligt
PEEK smälter inte förrän 335° så det funkar nog inte i vanliga skrivare.
Re: Mest värmetåligt
Ah!
Vi labbar mycket med PEEK på jobbet och har aldrig riktigt satt mig in i vad som krävs.
Hör bara att det är ett magiskt supermaterial som är svaret på allt. Typ.
Vi labbar mycket med PEEK på jobbet och har aldrig riktigt satt mig in i vad som krävs.
Hör bara att det är ett magiskt supermaterial som är svaret på allt. Typ.
Re: Mest värmetåligt
försökte använda just den plasten som slides på snöskotern men två stavar 25x25x1250 mm skulle kosta 15kkr...
så det blev inget...
det är inte säkert att det är dyrt i sig men saknar konkurrens i värmetålighet så då kan de ta vilket pris som helst.
Re: Mest värmetåligt
BASF har ett filament som i slutänden resulterar i rostfritt stål och kan skrivas ut på hemmaskrivare.
Re: Mest värmetåligt
ouf saftigt Så mycket tycker jag inte om min bil
Re: Mest värmetåligt
Du kommer väldigt långt med att bara sätta en avskärmande plåt mellan ECU och motorkropp på en 93:a.Visst kommer bultarna leda över lite värmen men det kommer vara försumbart jämfört med värmen ECU:n utsätts för utan en avskärmning.
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Mest värmetåligt
Annars finns det ju filament för att göra gjutmodeller. Tänker man till lite så kan man väl också 3D-printa gjutformar
för gips så att man kan gjuta en flerdelad gjutform. Aluminium kan man smälta i en spann träkol.
för gips så att man kan gjuta en flerdelad gjutform. Aluminium kan man smälta i en spann träkol.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mest värmetåligt
Verkar extremt krångligt när allt man behöver egentligen är en plåt 20x20cm och lite brickor för att den inte ska ligga dikt an mot ECU:n?