vad för industri tillverkade saker anvender pic processorer?
eller är det bara "hemmabyggen" o special saker som använder det? (tycker att dem varkar vara lite för "vanliga" för det...)
Microchip är i dag världens största tillverkare av 8-bitars mikrokontrolers.
Jag tror inte att det enbart är till hobbyister...
Det går naturligtsivs inte att vara säker på exakt vilken/vilka prylar som
har en PIC processor. Men för att se vilka som *kan* ha en PIC så behöver
du bara titta runt lite där hemma. Du har säkert 50 olika prylar som skulle
kunna ha en PIC...
PIC användes i larmsystemen jag installerade.
Div port automatik sitter det en liten pic och styr det hela.
Div kemisk mätutrustning.
Där har jag stöt på PIC kretsarna oftast 16C serien.
Köpte en blinkande/lysande tavla på rusta en gång och i den användes en AVR för att styra det hela
jag kollade runt lite och hittade att ett "kort" till vår digitalbox, använde en pic nånting C... men 50 prylar det är inte lite det.... fjärkontroll till tv, kanske använder sån eller?
Brödrost, spisen, micron, DVD, Dig-TV-dekoder, olika steroanlägg,
leksaker, ADSL modem... Det finns massor av prylar som *kan* ha en
PIC (eller någon annan processor...)
...bara i en (modern)bil kan man komma upp i ett femtiotal uc's, kanske någon/många som använder PIC? (svårt att säga även om man kollar alla då större tillverkare ofta sätter sitt eget namn på kretsen) Men det skulle iallafall mycket väl kunna sitta en PIC där (eller en AVR eller en...).
Det finns t.ex AN (Applicaion Note) som beskriver hur man implementerar LIN i en PIC. Om jag inte minns helt fel så ska det väl dessutom finns någon variant med hårdvarustöd numera. LIN är en mycket enkel (billig) kommunikationsbuss för just sådana saker som elhissar, centrallås, lampstyrning mm i bilar. Sådana ställen där CAN-bussen blir för komplex och dyr. Sedan finns det ju givetvis även CAN till PIC.