akaline-batterier tappar fort strömförmågan vid kyla - dock brukar det tåla i alla fall några minusgrader innan de lägger sig på rygg, men beror också på hur mycket ström utegivaren drar när den sänder sin radiosekvens-puls...
Det finns R03/R6 batterier av lithium-typ - något högre spänning (1.6 Volt) med ger nära full ström med nära samma Ri tills den är i stort sett helt slut och de tål kyla i helt annan nivå än vattenbaserade elektrolyter som med akaline-batterier.
Har själv några trådlösa uteterometrar och märks ganska fort att man börja tappa räckvidd när det blir minusgrader och uppdateringarna av värdena misslyckas allt mer ofta.
Batterier till Ute-termometer, Vilka skall man köpa?
Re: Batterier till Ute-termometer, Vilka skall man köpa?
Kan det bero på hur ofta den uppdaterar tempen ? för det är väl då det drar extra ström.
Jag tror att min uppdaterar var tredje eller fjärde minut och jag har R3 batterier
Jag tror att min uppdaterar var tredje eller fjärde minut och jag har R3 batterier
Har haft R/C-styrda modellflygplan i luften en hel dag med R6-batterier i min gamla Sanwa i -10 grader och lägre. Inga problem.
Har haft R6 batterier i kameran i -22 grader en hel dag, inga problem.
Har haft R6 batterier i kameran i -22 grader en hel dag, inga problem.
beror på hur mycket ström det drar i sin aktiva period och hur mycket det tolererar i spänningsdipp innan dess utprestanda påverkas som tex. uteffekt.
sändarna och mottagarna i dessa uteenheter är förmodligen enklast möjliga design, ej reglerad matning och jobbar med vad de får i spänning, så det kan nog skilja om batterierna ligger på 1.1 Volt/cell vid ganska tomt batteri/väldigt kallt med hög inre Resistans och ett nytt rumsvarm batteri på ca 1.5 Volt/cellen.
sändarna och mottagarna i dessa uteenheter är förmodligen enklast möjliga design, ej reglerad matning och jobbar med vad de får i spänning, så det kan nog skilja om batterierna ligger på 1.1 Volt/cell vid ganska tomt batteri/väldigt kallt med hög inre Resistans och ett nytt rumsvarm batteri på ca 1.5 Volt/cellen.
Ett provapåtips.
Hade likartat problem för länge sen.
Jag lödde dit en 10 uF konding parallellt med batterimatningen. Det blev mkt bättre.
Hade likartat problem för länge sen.
Jag lödde dit en 10 uF konding parallellt med batterimatningen. Det blev mkt bättre.
Om det lägger av vid under +5 så kan det kanske vara relaterat till hur fukt osv påverkar radiostrålarna snarare än batteriernas egenskaper?
Min erfarenhet, med alldeles för få antal för att vara vetenskapligt gångbar, är att ibland dör radioöverföringsprylar på obegripligt vis.
Min erfarenhet, med alldeles för få antal för att vara vetenskapligt gångbar, är att ibland dör radioöverföringsprylar på obegripligt vis.