Ladda elcykelbatteri
Ladda elcykelbatteri
Jag har en Biltema elcykel med 36V batteri. Laddaren som medföljer står det 42V på.
Jag undrar om jag kan ladda batteriet på jobbet med labbaggregat och hur jag isåfall gör det utan att skada batteriet? Hur fungerar laddning av elcykelbatterier?
Har bara en laddare idag och den har jag hemma. Vore skönt att kunna ladda på jobbet också om man märker att batteriet tagit slut på väg till jobbet.
Jag undrar om jag kan ladda batteriet på jobbet med labbaggregat och hur jag isåfall gör det utan att skada batteriet? Hur fungerar laddning av elcykelbatterier?
Har bara en laddare idag och den har jag hemma. Vore skönt att kunna ladda på jobbet också om man märker att batteriet tagit slut på väg till jobbet.
Re: Ladda elcykelbatteri
Ställ labbaggregatet på 42V om det har en noggrannhet på +/- 0.5V eller bättre. Om noggrannheten är sämre, ställ ner det så spänningen garanterat inte överstiger 42V. Det är också ok att ladda till mindre än 42V; det ger längre batterilivslängd, men kortare räckvidd. Ställ strömbegränsningen på samma antal ampere som originalladdaren kan ge. Då kommer labbaggregatet att ladda på rätt vis för litiumbatterier (CC/CV).
När laddströmmen understiger C/10 (1A om du har ett 10Ah batteri) ska laddningen avslutas.
Det är aldrig ok att ladda till mer än 42V (4.20V per cell). I värsta fall kan det leda till brand.
När laddströmmen understiger C/10 (1A om du har ett 10Ah batteri) ska laddningen avslutas.
Det är aldrig ok att ladda till mer än 42V (4.20V per cell). I värsta fall kan det leda till brand.
Tack för tydlig förklaring.
Hur kritiskt är det att sluta ladda när man nått till C/10? Jag tänker att man kanske inte har fullständig koll på laddningen om man jobbar med något annat i verkstan samtidigt.
Hur kritiskt är det att sluta ladda när man nått till C/10? Jag tänker att man kanske inte har fullständig koll på laddningen om man jobbar med något annat i verkstan samtidigt.
Det kritiska är att aldrig överstiga 4.2V per cell. Hur ansluts den medföljande laddaren, är det bara plus och minus eller finns det fler stift? Ett modernt batteripack har koll på varje enskild cell så ingen når över 4.2V. Då sänder batteripacket en signal till laddaren att minska ström/spänning, olika för olika fabrikat.
Om du laddar med ett labbagregat är risken att det blir obalans mellan cellerna även om batteripacket övervakar spänningen eftersom labbagregatet bara bryr sig om den totala spänningen och maxströmmen.
När du har ett nytt batteri är det knappast någon fara men när batteriet åldras så kommer cellernas kapacitet att skilja mer och mer och därmed kan obalansen öka. Då är det bra att ha en laddare anpassad för batteripacket för att ladda varje cell optimalt. Inte alla laddare gör det (läs "kinaladdare").
Om du laddar med ett labbagregat är risken att det blir obalans mellan cellerna även om batteripacket övervakar spänningen eftersom labbagregatet bara bryr sig om den totala spänningen och maxströmmen.
När du har ett nytt batteri är det knappast någon fara men när batteriet åldras så kommer cellernas kapacitet att skilja mer och mer och därmed kan obalansen öka. Då är det bra att ha en laddare anpassad för batteripacket för att ladda varje cell optimalt. Inte alla laddare gör det (läs "kinaladdare").
I princip alla ”cykelladdare” är väl bara en spännings källa med strömbegränsning. Själva laddaren är i batteriets BMS.
Det är en vanlig dx plug så bara 2 poler. Ska testa ladda i verkstan nästa vecka.
Du har säkert rätt men billiga konstruktioner (inte bara för cyklar) kanske enbart övervakar max spänning (och inte ström eftersom man vet hur mycket den medföljande laddaren kan ge).
För många många år sedan köpte jag en laptopdator. Laddningsregleringen bestod av en bimetall som bröt strömmen när batteriet blev för varmt.

danei skrev: "Jag skrev ju att den var med strömbegränsning."
Nu förstår jag inte. Hur kan du veta detaljer om TS specifika laddare?
Nu förstår jag inte. Hur kan du veta detaljer om TS specifika laddare?
Testade ladda idag med aggregatet och de gick fint. Dock hann laddströmmen hamna under C/10.är det skadligt att ladda för länge?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.