PIC 16f877 med RS-422
PIC 16f877 med RS-422
Behöver kunna kommunicera över ett avstånd på cirka 400 meter och hittade RS-422 när jag läst lite. Det jag funderar på är vad som behövs till PIC:en för att det ska fungera. Som jag har fattat det fungerar det på samma sätt som RS-232 fast med en annan interface krets ?
-
- Kontakt:
Jo, du har förstått det rätt. Du behöver en RS-422 sändare och en mottagare per sida. Och 4 ledare där emellan om du bara ska ha TX och RX fram och tillbaka, eftersom det går åt två kablar per signal i RS-422 -standarden.
Du kopplar in kretsarna på samma sätt som du hade gjort med RS-232 -omvandlingskretsar. Fast vid en snabb titt så hittade jag ingen krets som innehåller både sändare och mottagare i ett chip lika smidigt som tillexempel MAX232.
Fast lite stök får man väl ha för att kunna köra med över en kilometer kabellängd om det skulle behövas. Men då får man sänka hastigheten lite och ha bra kabel om man ska komma upp i sådan längd.
Du kopplar in kretsarna på samma sätt som du hade gjort med RS-232 -omvandlingskretsar. Fast vid en snabb titt så hittade jag ingen krets som innehåller både sändare och mottagare i ett chip lika smidigt som tillexempel MAX232.
Fast lite stök får man väl ha för att kunna köra med över en kilometer kabellängd om det skulle behövas. Men då får man sänka hastigheten lite och ha bra kabel om man ska komma upp i sådan längd.