Digitalkamera utan trådlös kommunikation
Digitalkamera utan trådlös kommunikation
Hej,
Jag är i behov av 5-10 st digitalkameror som inte har WiFi, Blåtand eller liknande trådlös kommunikation.
De kameror som säljs i dag har uteslutande dessa funktioner.
Spelar mindre roll om det är kompaktkamera eller systemkamera. Prisläge 5-10 000 kr.
Har varit i kontakt med Canon, de kan erbjuda tjänsten att ta bort dessa funktioner på 3 av deras modeller.
Den billigaste kostar knappt 50 000 exklusive optik. Vilket är för dyrt.
Nu funderar jag på om det är möjligt att köpa en kamera med dessa funktioner och själv plocka bort möjligheten till trådlös kommunikation.
Möjliga lösningar:
1) Om kameran har en modul för trådlös kommunikation (som det är i en laptop) kan man enkelt avlägsna denna.
2) Om det finns ett radiochip, löda bort detta.
3) På något sätt kortsluta antennen. Känns osäkert och lite brutalt..
Problem med 1 och 2 är att kameran kanske kräver kommunikation med dessa moduler/chip för att överhuvud taget starta?
Någon som har erfarenhet av moderna kamerors innanmäte? Hur brukar dom vara uppbyggda gällande detta? Andra tips?
Tack på förhand!
Jag är i behov av 5-10 st digitalkameror som inte har WiFi, Blåtand eller liknande trådlös kommunikation.
De kameror som säljs i dag har uteslutande dessa funktioner.
Spelar mindre roll om det är kompaktkamera eller systemkamera. Prisläge 5-10 000 kr.
Har varit i kontakt med Canon, de kan erbjuda tjänsten att ta bort dessa funktioner på 3 av deras modeller.
Den billigaste kostar knappt 50 000 exklusive optik. Vilket är för dyrt.
Nu funderar jag på om det är möjligt att köpa en kamera med dessa funktioner och själv plocka bort möjligheten till trådlös kommunikation.
Möjliga lösningar:
1) Om kameran har en modul för trådlös kommunikation (som det är i en laptop) kan man enkelt avlägsna denna.
2) Om det finns ett radiochip, löda bort detta.
3) På något sätt kortsluta antennen. Känns osäkert och lite brutalt..
Problem med 1 och 2 är att kameran kanske kräver kommunikation med dessa moduler/chip för att överhuvud taget starta?
Någon som har erfarenhet av moderna kamerors innanmäte? Hur brukar dom vara uppbyggda gällande detta? Andra tips?
Tack på förhand!
Re: Digitalkamera utan trådlös kommunikation
Måste de vara batteridrivna och "självständiga"? Annars om de ska monteras fast någonstans kanske nätverksmöte eller machine vision kameror kan vara nåt?
Missade att skriva, Kameran skall användas fristående för dokumentering.
Exempel: EOS 850D
Exempel: EOS 850D
Ricoh WG-6 har GPS-mottagare, mem såvitt jag kan se inga sändare. Duger det?
Gammaldags systemkamera med modernt digitalt bakstycke?
Finns väl ingen som lyckats göra en vettig sådan lösning än ? ..mest på grund av att det behövs en sensor som i princip är lika stor som filmrutan på kameran man konverterar, och det blir svårt att göra en lösning som passar fler kameror än en specifik ens då.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har ett svagt minne av att man kan byta firmware (mjukvara) i många av Canons kameror.
Det skulle göra det möjligt att hindra åtkomst till allt trådlöst.
Tror rent av att det finns en tråd om det på forumet.
Nån som minns?
Edit:
Eller missade jag poängen nu?
Bara för att en kamera har möjlighet till trådlös kommunikation så hindrar väl inte det att man kan använda den för att spara på minneskort eller använda den för dokumentation?
Det skulle göra det möjligt att hindra åtkomst till allt trådlöst.
Tror rent av att det finns en tråd om det på forumet.
Nån som minns?
Edit:
Eller missade jag poängen nu?
Bara för att en kamera har möjlighet till trådlös kommunikation så hindrar väl inte det att man kan använda den för att spara på minneskort eller använda den för dokumentation?
Låter som nån form av säkerhetskrav för teoretiskt trådlöst dataintrång eller alternativt användning i RF-känslig miljö?
Har nån ännu tillräckligt gamla Ixus på lager, eller räknas de för dåliga? Borde duga enligt:
Har nån ännu tillräckligt gamla Ixus på lager, eller räknas de för dåliga? Borde duga enligt:
Till exempel säger Dustin 1-2 dagar för, Ixus 185, men hur det stämmer med verkligheten ska jag inte sia om.Spelar mindre roll om det är kompaktkamera eller systemkamera.
Vissa kompaktkameror kan man ställa i
flygplansläge, men det var nog inte det som
det frågades efter här.
flygplansläge, men det var nog inte det som
det frågades efter här.
-
Köp Sony HDR-CX405 videokamera för knappt 3000 kr, ex.vis hos Elgiganten. Med denna smidiga HD videokamera har du en separat knapp där du kan ta stillbilder med 9.2 Megapixel. Allt hamnar på ett mini SD kort eller anslutning via USB.
Denna kamera är ganska billig just nu för man har väntat sedan hösten 2021 på den leveransförsenade ersättaren HDR-CX450 med exakt samma fototekniska data. Ersättaren kommer att ha allt det du inte vill ha. Det är därför den kommer. CX405 är helt befriad från kommunikation med omgivningen, men tar utmärkta bilder, speciellt om man ser till priset.
Kan tillägga att jag köpte en sådan själv för ca 8 månader sedan och är otroligt nöjd med vad jag fick. Har en ganska ny Sony Videokamera som kostar 3 gånger mer, där jag i princip inte kan se några skillnader i bildkvalitet och smidigheten i denna 200 gr kamera slår det mesta.
Denna kamera är ganska billig just nu för man har väntat sedan hösten 2021 på den leveransförsenade ersättaren HDR-CX450 med exakt samma fototekniska data. Ersättaren kommer att ha allt det du inte vill ha. Det är därför den kommer. CX405 är helt befriad från kommunikation med omgivningen, men tar utmärkta bilder, speciellt om man ser till priset.
Kan tillägga att jag köpte en sådan själv för ca 8 månader sedan och är otroligt nöjd med vad jag fick. Har en ganska ny Sony Videokamera som kostar 3 gånger mer, där jag i princip inte kan se några skillnader i bildkvalitet och smidigheten i denna 200 gr kamera slår det mesta.
Njae. I princip rätt, men å andra sidan så kan många digitala systemkameror använda äldre objektiv avsedda för vanlig filmkamera, där ytterkanterna av objektivets möjliga bildyta inte används. Dock lär det finnas nån mekanisk spärr för att göra tvärt om, t.ex. Canon EF-S-objektiv kan inte monteras på en analog kamera. Delvis för att bilderna skulle bli usla med sorgkanter men framförallt för att den större spegeln skulle krocka med delar av objektivet. Dock, hur som helst så med en såndär "digitalfotobakstycke"-grej ihop med objektiv avsett för analoga kameror så får man cirka samma resultat som med en digital systemkamera ihop med objektiv avsedda för analoga systemkameror.
För vanliga användare så fyller ett separat digitalfotobakstycke antagligen ingen funktion; det kan knappast bli lönsamt jämfört med att köpa ett komplett modernt kamerahus. I detta fall med vissa säkerhetskrav så får man väl dock ta vad som går att få.
Allmänt angånede radiomoduler: Ifall modulerna har separata kretsar för radiosignalerna och logiken så bör det gå att helt enkelt lobotomera bort signalerna mellan dessa. Misstänker dock att detta inte är fallet, så det som återstår är väl att ta bort antennen. Eftersom digitalkameror knappast är helt rf-täta burar så är nog detta enbart ett säkert skydd mot kommunikation med andra enheter på visst avstånd. Det lär inte helt garanterat hjälpa som skydd mot någon oönskad enhet som bärs av den som använder kameran, eller på annat sätt finns mycket nära kameran.
Fujifilm X-T30 hamnar i överkant av din budget men finns i lager hos Cyberphoto:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/ka ... hus-silver
https://www.cyberphoto.se/foto-video/ka ... oal-silver
Edit: jag såg fel, den har wifi!
https://www.cyberphoto.se/foto-video/ka ... hus-silver
https://www.cyberphoto.se/foto-video/ka ... oal-silver
Edit: jag såg fel, den har wifi!
Senast redigerad av mrfrenzy 25 april 2022, 10:06:39, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Kameran har tyvärr wifi
Anledning: Kameran har tyvärr wifi
Tack förr alla tips!
Fujifilm X-T30 verkar ha både wifi och blåtand.
Ricoh WG-6 ser intressant ut, skall kika närmare på den.
Tack!
Fujifilm X-T30 verkar ha både wifi och blåtand.
Ricoh WG-6 ser intressant ut, skall kika närmare på den.
Tack!
X-T30 hade en trevlig ratt för slutartid.
Sådan har jag aldrig sett förr på en digitalkamera.
Sådan har jag aldrig sett förr på en digitalkamera.