"Strömburk" till dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fender

"Strömburk" till dator

Inlägg av Fender »

Hej

Min "strömburk" till datorn bär sig lite underligt åt :evil: . Är datorn påslagen och jag knackar ytterst lätt på chassiet
med fingertoppen så stänger datorn av sig. Vad finns det i "burken" som är så känsligt så den stänger av strömmen?

Vissa gånger kan jag starta "burken" men datorns startknapp, andra får jag lossa den stora kontakten till moderkortet och sätta tillbaka den, sen startar datorn igen.

För enkelhetens skull så kopplade jag in en annan "burk" och då fungerar allt som det ska.

Har öppnat "burken" och letat efter dåliga lödningar men allt ser normalt ut.

Någon som har tips på vad som är fel?

Mvh
Fender
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Inga tips mer att köpa en ny, inte speciellt dyrt och betydligt säkrare för dina fingrar och moderkortet än att pilla själv. För övrigt så brukar det kallas: nätdel eller powersupply
Fender

Inlägg av Fender »

Nypriset var 950:- för nått år sen, om det är dyrt eller inte får var och en avgöra. Jag vet att det finns nya att köpa men grundtanken för elektronikintresserade är väl att försöka laga och inte köpa nytt?

Nätdel, powersupply, strömburk, switching power supply unit mm...kärt
barn osv. Jag tackar för din omtänksamhet om mina fingrar och moderkortet :)

MvH
Fender
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nja, laga saker som är billiga är väl inte den roligaste delen av denna hobby.
Köp ett nytt (finns från några hundralappar), byt och lägg energin på att utveckla något roligt nytt projekt istället.
Tänk dock på att försöka köpa en bra nätdel, 120mm fläkt och stabila spänningar, gärna ett känt märke (Tagan, Seasonic eller liknande).
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Det finns (oftast) en komponent som kan bete sig på detta sätt, den har en fjäder innuti och efter ett antal operationer kan komponenten slitas ut endera av gnistbildning eller fjäderns kraft...

Ursäkta att jag är så här lite resam av mig... Strömbrytare är det jag pratar om.
Har haft det bekymmret själv på ett nätagg, var inte så kul att servern startade om när man råkade knacka till den =)
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Sitter datorn i jordat uttag?
Har vart med om datorer som dör när man tar i dom om dom sitter i ojordade uttag. (om du nu inte konstaterat att det är själva slaget som dödar)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Burken - (även PSU) är troligen paj om du inte har fel på skyddsjord.

Detta bör gå på garantin.
Skriv svar