Miele ugn H5681 Bp och pyrolys fungerar ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke74

Miele ugn H5681 Bp och pyrolys fungerar ej

Inlägg av Nicke74 »

Hej

jag har en Miele ugn. Modell H5681 Bp
Fick den av en granne då de började lukta bränt som han skulle göra sig av med den
Har bytt ut det relä där det var kortslutning som orsakade den brända lukten och nu fungerar den bra igen på alla funktioner förutom att rengöra den med pyrolys.

Konstaterade via service menyn att den nog aldrig varit använd med pyrolys ( o timmar drifttid)
I alla fall så händer följande.

Ugnen värmer upp till ca 270 grader och därfter stannar den av och håller denna temperatur genom hela pyrolys funktionen. När det är ca 20 min kvar larmar den för fel F23 som är att pyrolys funktionen ej kommer upp i temeperatur, vilket stämmer. Frågan är ara vad som gör att den nte fortsätter upp i temeperatur.

Om jag kör ugen på grill till 275 grader fungerara den bra och rätt temperatur visas i display som också stämmer med termometer jag använt.

Fran varför den inte fortsätter upp till 450 gradera sm är pyrolys.

jag har gjort alla test jag kan tänka mig å komponenter utan att hitta något uppenbart fel.
Det jag reagerar över är att Om jag tar loss temperatur sensosrn och lägger den utanför ugnen för ugnen så går ugnen vidare upp i temperatur, men då indikerar den låg temperatur ör ugnen hela tiden så finns inget annat som begränsar.
Jag har provat mäta på ugen och märker något kostigt.

Senorn har vid 270 grader ca 1,0 kohm i resitans vilket är korrekt, men noterade att spänning som läggs över senorn pulserara mellan ca 1,2 Volt och 3,8 volt. Motsvarande då förändras resistansen melan 1.9 kohm och 5 kohm pulserande.
Vd inte vad som stämmer och om det är korrekt att spänningen över sonrn pulserar och om det är korrekt att reststanden då också pulserar,.
Någon som har en kunskap om hur denna ugn fungerra om vad som kunde vara problemet.

För mg lutar det åt en felaktig sensorn men vad tror ni.? Vill inte byta i onödan.

Mäter jag på sensorn utan spnnning liger den konstant på rimliga värden.

vad tror n kan vara orsak. Någon som har kunskap.
Nicke74

Re: Miele ugn H5681 Bp och pyrolys fungerar ej

Inlägg av Nicke74 »

Kan tillägga att det är bara pyrolys som inte fungerar, alla andra funktioner fungerar och sensorn Pt1000 visar korrekt värde upp till 270 grader utan problem
Skriv svar