Säkring löser ut i min hemmabiograf

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

Säkring löser ut i min hemmabiograf

Inlägg av helmut »

Har problem med att säkringen löser ut det är bara problem när jag slår på mina två 2x500 watts slutsteg till basarna. Lyckas jag med att slå på basstegen är det inga problem med att slå på de övriga 4 förstärkarna på 4x 300 watt (QSC gx 500 och QSC GX 300) och projektorn.
Har kollat i säkringsskåpet och det står B10 och C10 på automatsäkringarn.
Vet att när jag hade elkillen i huset ville jag ha snabba säkringar i rum där jag bara hade apparater som drog mindre ström och tröga säkringar där jag kunde ha apparater som drog mer ström
Funderar på om B och C står för snabb och trög står sedan 10 för 10 amper?
Lyfter jag av kåpan på säkringsskåpet verkar det omöjligt att dra ut en säkringsmodul eftersom alla automatsäkringar sitter fastskruvade på en trefas list.
Lite mystiskt om det sitter en snabb säkring till källarrummen där jag ska ha maskiner som i startögonblicket kan dra mycket ström.
I köket har jag ett trefas uttag till spisen och sedan finns det två 230 volts uttag till ugnen och köksfläkten "fas och nolla". Spisen går på 2 faser med 230 volt "trefas uttaget"
Känns som om det är slöseri med pengar att ta hit en elkille som måste riva större delen av säkringsskåpet för att byta från fin till trög 15 ampers säkring om alternativet är att jag kopplar in en skarvsladd till en trög säkring alternativt till spisens säkring som är märkt med 15. Eller finns det något jag kan koppla in mellan vägg uttaget och förstärkare och projektor som tar bort spänningstoppen när jag slår på förstärkarna.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Säkring löser ut i min hemmabiograf

Inlägg av Danny »

Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Du får använda dig av en mjukstart till slutstegen, när du mättar transformatorn i stegen så drar du säkringen. Inget konstigt med det. Normalt att det löser en snabb säkring med stora transformatorer.

Köp eller bygg en mjukstart så ska du se att det går bra! Konstigt att så pass bra steg inte har inbyggd mjukstart dock!

De steget jag spelat med innan har alla haft mjukstart i sig. Dock var detta riktigt stora slutsteg, 2x 2400w samt 2x1200w.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

helmut skrev: 14 december 2021, 11:45:39 Känns som om det är slöseri med pengar att ta hit en elkille som måste riva större delen av säkringsskåpet för att byta från fin till trög 15 ampers säkring om alternativet är att jag kopplar in en skarvsladd till en trög säkring alternativt till spisens säkring som är märkt med 15.
Att byta ut en säkring mitt i en skena tar inte många sekunder längre än att byta en ensam säkring.
Ring en elfirma och fråga vad det kostar innan du börjar fundera på andra lösningar.
Att koppla en skarvsladd till spisens säkring är inte ett alternativ.
helmut

Inlägg av helmut »

Får bli en mjukstart. Trotts att jag har både 500 och 300 watts förstärkare kommer belastningen aldrig upp till 10 amper så en mjukstart är nog vad jag behöver. Fast en sådan från Ebay är nog inte att tänka på.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Varför inte en från ebay?
En trögare säkring kanske En D10 eller D13, kolla med elektrikern vad som passar.
Det kan vara så att en större säkring kräver att dra kraftigare ledningar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nog inga större problem med eBay, sånt brukar vara ok. Bara man väljer ok modell. Kolla annars amazon, också bra saker där!
pfyra

Inlägg av pfyra »

Går det bra att starta 1 slutsteg i taget? i så fall kan du ju "mjukstarta" genom att starta utrustningen stegvis med fördröjda reläer. Vet inte om det finns färdiga lösningar att köpa, annars kan du sätta ihop en billig och säker lösning med en arduino och några nexa-reläer.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Att byta en säkring mitt på en skena är numera inget problem då låsningen går öppna så mycket att säkringen går fri från skenan. Nu jobbar jag bara med Hager, men övriga märkesfabrikat funkar nog lika.

Förstår inte varför du skulle ha B karaterestik på vissa, blev visst fel dessutom.

Protte
Elman

Inlägg av Elman »

Sitter det B10 så brukar det gå sätta C10 i en villa. Men att byta från både B till C och samtidigt öka från 10 till 13A är inget jag skulle rekomendera utan kontrollera utlösningskraven lite bättre..
Skriv svar