Behöver hjälp med ett belysnings projekt... Betalar!
Wiggos variant är ju klart enklast om man kan rationaliera bort ALL form av individuell styrning och tycker det är ok med fyra ledare. I annat fall håller jag fortfarande på DCC-lösningen. Den skulle vara utmärkt även för andra belysningsprojekt. Egentligen skulle jag hemskt gärna labba med det. Det är bara det att jag har 4-5 prioriterade och oavslutade projekt igång redan, så det finns just nu noll möjligheter.
Däremot följer jag med stort intresse dina blivande försök, Jimmy!
Däremot följer jag med stort intresse dina blivande försök, Jimmy!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
vfr:
Ja precis, DCC-lösningen går ju att använda till många former av projekt, så mina tester är inte helt avslutade. Däremot kommer jag nog pausa det tills några andra projekt är helt klara, pga att det rinnande ljuset inte behövs och man då kan göra det enklare.
Min prioritets-lista ser ut såhär just nu:
1) PcLabCard. (Håller på att löda en "breakout-box" för anslutningen mellan datorn och projektet. Sedan är det klart.)
2) TFT-UV-boxen. (50% jobb kvar, men det kommer gå fort.)
3) Digitala nätagget. (Fortfarande i labb-stadiet. Mycket jobb kvar.)
4) DCC-projektet.
maha:
400bps? Turbo...
Ja precis, DCC-lösningen går ju att använda till många former av projekt, så mina tester är inte helt avslutade. Däremot kommer jag nog pausa det tills några andra projekt är helt klara, pga att det rinnande ljuset inte behövs och man då kan göra det enklare.
Min prioritets-lista ser ut såhär just nu:
1) PcLabCard. (Håller på att löda en "breakout-box" för anslutningen mellan datorn och projektet. Sedan är det klart.)
2) TFT-UV-boxen. (50% jobb kvar, men det kommer gå fort.)
3) Digitala nätagget. (Fortfarande i labb-stadiet. Mycket jobb kvar.)
4) DCC-projektet.
maha:
400bps? Turbo...

Hej!
Efter att ha läst vad tråden handlar om och sett referenser till modelljärnvägar och DCC, kom jag att tänka på en "lokprogrammerare" som "Allt om Elektronik" presenterade för ganska så länge sedan.
Inspirerad av det minnet har jag tagit fram en idéskiss på hur man kan använda en H-brygga för att sända både "power" och data i 2 trådar och hur man återskapar dem.
[Klicka på bilden för stor version!]
Tag inga komponentval eller värden på allvar. Det är bara en demonstration av en idé.
Jimmy: Det här kanske ger mer insperation att labba?
Efter att ha läst vad tråden handlar om och sett referenser till modelljärnvägar och DCC, kom jag att tänka på en "lokprogrammerare" som "Allt om Elektronik" presenterade för ganska så länge sedan.
Inspirerad av det minnet har jag tagit fram en idéskiss på hur man kan använda en H-brygga för att sända både "power" och data i 2 trådar och hur man återskapar dem.

Tag inga komponentval eller värden på allvar. Det är bara en demonstration av en idé.
Jimmy: Det här kanske ger mer insperation att labba?
Det är en mycket bra principskiss för att förklara hur ett DCC-system jobbar. Det är ju inget som säger att man måste använda det protokoll som DCC gör. Det skulle säker fungera med någon form av asynkron seriell (UART) överföring också. Fördelen med att behålla DCC-protokollet är att man ev. kan använda färdiga prylar för DCC till vissa delar, alternativt bygga "färdigkonstruerade" projekt liknande AoE grejor.
Det är exakt vad som används.
Ska försöka få farm en bild på en booster så får ni se.
Edit:
Länkar till bilderna:
Booster1.JPG
Booster2_a.JPG
Booster2_b.JPG.JPG
Dekoder_A.JPG
Dekoder_B.JPG
Ska försöka få farm en bild på en booster så får ni se.
Edit:
Länkar till bilderna:
Booster1.JPG
Booster2_a.JPG
Booster2_b.JPG.JPG
Dekoder_A.JPG
Dekoder_B.JPG
Senast redigerad av lgrfbs 2 november 2006, 06:12:48, redigerad totalt 1 gång.
GeekJoan: Good point!
Så slavkorten skulle t.ex. kunna se ut så här:
- 2st 3-poliga skruvplintar (eller löda direkt)
- Billigaste tänkbara mikrokontroller (helst en 8-pinnars)
- 100nF avkopplingskondensator
- 3st motstånd
- 1st RGB-lysdiod
Kontrollkortet ska ju givetvis har lite mer komponenter. T.ex. tre potentiometrar för att själv kunna ställa in en viss färg och styrka som man sparar ner i 10 presets man kan välja med 10 knappar. Olika typer av fade-effekter osv... Sen måste det ju förstås finnas en ganska kraftig 5V-källa. En PSU skulle nog fungera bra till det.
Sen är frågan om man kanske skulle vilja ha någon typ av 5V övervakning. Som snabbt som bara den klipper matningsspänningen till korten ifall den går över ett tröskelvärde. Inte kul att bränna 100 mikrokontrollers ifall matningsspänningen ballar ur på något sätt... Ett alternativ är ju en liten 7805 (+2 kondensatorer) eller dylikt på varje kort men det kostar ju en del. Och så får man ju höja matningsspänningen lite då också...
Nä men jag håller med. Keep It Simple! Annars är risken att det inte ens blir av...
Ett ännu enklare alternativ är ju det som framkommit redan tidigare... Driva alla lysdioder direkt från en master. Men det kräver ju att man kan PWM:a en förhållandevis hög ström. Men gör man som du säger och delar slingan i två delar så tror jag absolut det är möjligt! Och det min vän skulle bli...BILLIGT! Räknade lite nu och det skulle ju bara röra sig om ca 500mA per delslinga och färg, småpotatis!
Kom igen nu forumet! Hjälp GeekJoan att få ihop en billig, enkel lösning på det här nu! Det är han värd! Varför blanda in en mikrokontroller/kort då det inte behövs? (ska jag säga som just själv också gjorde det...
)
Så så här tycker jag egentligen "korten" (behövs det kort ens?) borde se ut:
- 3st motstånd
- 1st RGB-lysdiod
That's it! Löder man direkt slipper man ju skruvplintarna. För detta behövs en fyrpolig kabel men antalet poler i kabeln kan ju inte vara något problem! Jag tror vi hakat upp oss på det i onödan... 70m fyrpolig kabel kostar ju MYCKET mindre än att sätta en mikrokontroller m.m. på varje kort.
Så vill någon designa ett lämpligt drivsteg med sex kanaler (2xRGB), alternativt ett dubbelt så kraftigt med tre kanaler (1xRGB), så börjar vi nog snart få ihop det här...
Så slavkorten skulle t.ex. kunna se ut så här:
- 2st 3-poliga skruvplintar (eller löda direkt)
- Billigaste tänkbara mikrokontroller (helst en 8-pinnars)
- 100nF avkopplingskondensator
- 3st motstånd
- 1st RGB-lysdiod
Kontrollkortet ska ju givetvis har lite mer komponenter. T.ex. tre potentiometrar för att själv kunna ställa in en viss färg och styrka som man sparar ner i 10 presets man kan välja med 10 knappar. Olika typer av fade-effekter osv... Sen måste det ju förstås finnas en ganska kraftig 5V-källa. En PSU skulle nog fungera bra till det.
Sen är frågan om man kanske skulle vilja ha någon typ av 5V övervakning. Som snabbt som bara den klipper matningsspänningen till korten ifall den går över ett tröskelvärde. Inte kul att bränna 100 mikrokontrollers ifall matningsspänningen ballar ur på något sätt... Ett alternativ är ju en liten 7805 (+2 kondensatorer) eller dylikt på varje kort men det kostar ju en del. Och så får man ju höja matningsspänningen lite då också...
Nä men jag håller med. Keep It Simple! Annars är risken att det inte ens blir av...
Ett ännu enklare alternativ är ju det som framkommit redan tidigare... Driva alla lysdioder direkt från en master. Men det kräver ju att man kan PWM:a en förhållandevis hög ström. Men gör man som du säger och delar slingan i två delar så tror jag absolut det är möjligt! Och det min vän skulle bli...BILLIGT! Räknade lite nu och det skulle ju bara röra sig om ca 500mA per delslinga och färg, småpotatis!
Kom igen nu forumet! Hjälp GeekJoan att få ihop en billig, enkel lösning på det här nu! Det är han värd! Varför blanda in en mikrokontroller/kort då det inte behövs? (ska jag säga som just själv också gjorde det...

Så så här tycker jag egentligen "korten" (behövs det kort ens?) borde se ut:
- 3st motstånd
- 1st RGB-lysdiod
That's it! Löder man direkt slipper man ju skruvplintarna. För detta behövs en fyrpolig kabel men antalet poler i kabeln kan ju inte vara något problem! Jag tror vi hakat upp oss på det i onödan... 70m fyrpolig kabel kostar ju MYCKET mindre än att sätta en mikrokontroller m.m. på varje kort.
Så vill någon designa ett lämpligt drivsteg med sex kanaler (2xRGB), alternativt ett dubbelt så kraftigt med tre kanaler (1xRGB), så börjar vi nog snart få ihop det här...
- prototypen
Fransson!
Behöver man RGB dioder? Det finns röda och gröna och blå diskreta och det är ju inte särskillt trångt, 100m2 och 300 dioder.
Man får dock julgranseffekten, en trasig = mörkt men fel är ju till för att lagas.
Mata allt med ett datoraggregat 3,3 volt till röda, 5 volt till gröna och 12 volt till blå dioder.
Prototypen
Behöver man RGB dioder? Det finns röda och gröna och blå diskreta och det är ju inte särskillt trångt, 100m2 och 300 dioder.
Man får dock julgranseffekten, en trasig = mörkt men fel är ju till för att lagas.
Mata allt med ett datoraggregat 3,3 volt till röda, 5 volt till gröna och 12 volt till blå dioder.
Prototypen
Jo men det blir rätt så grova kablar; 0,75 kvadrat borde räcka.
Jag funderar på om man istället skulle dela upp kabeln i segment om t.ex. 10 kort.
I varje segment är dioderna seriekopplade, segmenten kopplas sedan i parallell, korten löds till kablarna utom första och sista kortet i segmentet, där har man kontakter.
Om en diod pajar är det bara 10 kort som fallerar.
Dock krävs 7 ledare men vanlig cat5 är relativt billig och borde klara säg 200mA per tråd.
Ljusslingor med 40 glödlampor via 24V trafo är kopplade enligt den principen (3 ledare mellan två lampor).
Jag funderar på om man istället skulle dela upp kabeln i segment om t.ex. 10 kort.
I varje segment är dioderna seriekopplade, segmenten kopplas sedan i parallell, korten löds till kablarna utom första och sista kortet i segmentet, där har man kontakter.
Om en diod pajar är det bara 10 kort som fallerar.
Dock krävs 7 ledare men vanlig cat5 är relativt billig och borde klara säg 200mA per tråd.
Ljusslingor med 40 glödlampor via 24V trafo är kopplade enligt den principen (3 ledare mellan två lampor).
Jag tycker att det låter smidigt med en sådan här lösning
Kör på tre leds per färg (förutom på grön, där kör vi 5?) per slav, och så kör vi drivningen på 12v
Grön brukar ju vara två chip av fyra i en rgb-led då den är svagare...
Kulo med fem 1,5 kvadrat ledare
Standardkabel, bara spika upp med kabelklämmor
Anledningen till så grov?
Man kan köra mycket ström med lågt spänningsfall.
tre som drivning, två som negativa.
dvs på drivsidan:
PC-nätagg -> 3st PWM-steg
På varje slav:
Två 5-poliga skruvplintar
3 Blå
3 Röda
5 Gröna
Tre motstånd
På det här sättet borde man klara att gå upp till 1.5A per slinga, dvs du borde klara 75 meter med 75 kort på en slinga...
Man klarar lätt två 75m-slingor från ett hyfsat pc-agg om man vill.
Borde inte kosta mer än µc-lösningen, men 3ggr så ljusstarkt och mera välbalanserat...
Drivstegen är helt enkelt tre MOSFETar kontrollerade från en µc som kör PWM.
Kör på tre leds per färg (förutom på grön, där kör vi 5?) per slav, och så kör vi drivningen på 12v
Grön brukar ju vara två chip av fyra i en rgb-led då den är svagare...
Kulo med fem 1,5 kvadrat ledare
Standardkabel, bara spika upp med kabelklämmor
Anledningen till så grov?
Man kan köra mycket ström med lågt spänningsfall.
tre som drivning, två som negativa.
dvs på drivsidan:
PC-nätagg -> 3st PWM-steg
På varje slav:
Två 5-poliga skruvplintar
3 Blå
3 Röda
5 Gröna
Tre motstånd
På det här sättet borde man klara att gå upp till 1.5A per slinga, dvs du borde klara 75 meter med 75 kort på en slinga...
Man klarar lätt två 75m-slingor från ett hyfsat pc-agg om man vill.
Borde inte kosta mer än µc-lösningen, men 3ggr så ljusstarkt och mera välbalanserat...
Drivstegen är helt enkelt tre MOSFETar kontrollerade från en µc som kör PWM.