mäter seriel tx/rx mot gnd med osciloskop - hjälp mig tyda..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Darn

mäter seriel tx/rx mot gnd med osciloskop - hjälp mig tyda..

Inlägg av Darn »

Har använt osciloskop i ca 5år och kört på auto för att jag är lat och att detta är modell kina-skit men nu har jag fått hjärnspöken..
Bild
mäter okänd seriel kabel, vvc/tx/tx/gnd
på huvudcentralen:
om jag mäter tx-gnd, signalen går high/gnd..
om jag mäter rx-gnd, signalen går low/gnd..
Signalen ser helt ok ut, däremot verkar det bli ett kort spänningsfall på tx/rx mellan perioderna..för mycket lastad/tunna kablar eller för långa kablar kanske?
sedan blir ju signalen motsatt riktning, antagligen för att jag mäter mot gnd men de inträffar samtidigt och det känns konstigt, borde inte rx inträffa skickas kort därefter? (kanske jag inte zoomat tillräckligt?)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: mäter seriel tx/rx mot gnd med osciloskop - hjälp mig tyda..

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser ut som en differentiell signal, där en sändare är aktiv till höger i bild vilket ger lite bättre signalnivåer än till vänster där bussen förmodligen är flytande.
Om signalen är RS-485 så skulle det kunna vara saknat eller fel värde på termineringsmotstånd om det är något problem med bussen, annars ska båda signalerna vara i princip samma när bussen är inaktiv.

Du borde se över dina prob-inställningar också, jag förmodar att den ena signalen inte har 10ggr högre spänning än den andra, utan du har något fel med 1x/10x inställning i ena proben jämfört med hur oscilloskopet är inställt.
Vidare, i all välmening, om du nu någorlunda regelbundet använder ett oscilloskop; Sluta använda auto-funktionen och ratta själv istället, så du lär dig oscilloskopets inställningar och vad det egentligen visar.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Det här ser helt normalt ut för RS-485. Strax före startbiten sänds för första tecknet sänds kopplas drivarna in. Man kan se startbit, noll, ett, noll och därefter ett antar ettor. Sedan orkar jag inte räkna längre. Väl fungerande biasing verkar finnas.
Darn

Inlägg av Darn »

Klas-Kenny skrev: 28 mars 2022, 08:56:05 Du borde se över dina prob-inställningar också, jag förmodar att den ena signalen inte har 10ggr högre spänning än den andra, utan du har något fel med 1x/10x inställning i ena proben jämfört med hur oscilloskopet är inställt.
Vidare, i all välmening, om du nu någorlunda regelbundet använder ett oscilloskop; Sluta använda auto-funktionen och ratta själv istället, så du lär dig oscilloskopets inställningar och vad det egentligen visar.
det var bättre förr när man fick ratta, då fick man allt i bakhuvve på köpet men jag måste som du beskriver, inskaffa ny prober och lära mig just detta instrument bättre.
Jan Almqvist skrev: 28 mars 2022, 09:02:22 Det här ser helt normalt ut för RS-485. Strax före startbiten sänds för första tecknet sänds kopplas drivarna in. Man kan se startbit, noll, ett, noll och därefter ett antar ettor. Sedan orkar jag inte räkna längre. Väl fungerande biasing verkar finnas.
inget fel med signalen, rutinkontroll.. jag fattade inte varför kanal 2 gick low när kanal 1 gick high samtidigt, det är väl en kontroll att rätt signal har mottagits antar jag.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är det du mäter på lite mer exakt?

Jag tror som andra att du mäter på en differentiel signal och inte vad du tror du mäter på... alltså båda signalerna härstammar från samma sida..

Oftast sitter det en brytare på proben för att växla mellan 1x och 10x
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Av vad jag ser är det en byte på RS485 som sändas och kort efter skickas svaret.
Bias ser fin ut.

Det är alltså INTE två kanaler men EN bidirektional bi-phase kanal.
At den är bi-phase betyder att man sammanhåller de två signaler och använder diffrensen mellan dom som signalvärde.

Fördelen är att man kan dra en simpel seriell tvinnat ledning 1500m (med rätta termineringar) och ha kommunikation i industriellt miljö.

RS422 är samma typ kommunikation fast bara ena hållet, RS485 går åt båda håll vid att drivern i ena ändan (tänk en master) slår på drivkretsen o skickar en förfråga. När den är skickat slås drivkretsen av igen.

Om någon på linjen svarar slår de på deras drivkrets, skickar svaret o slår av drivkretsen igen.

Detta betyder att man oftast måste ha ett strikt protokoll för vem som fåt starta en kommunikation o vem som får svara om det finns fler enheter på linjen.
Skriv svar