Ctek d250se och 18650

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
P_Alvefridh

Ctek d250se och 18650

Inlägg av P_Alvefridh »

Hej

Jag har en "portabel" batteribox som jag byggde för några år sen till campingutflykter för att driva kylbox, lite lampor mm i 1-2 dagar.
I denna har jag en Ctek D250se och ett AGM 65Ah 12V batteri som jag ärvt från en demonterad UPS anläggning. Nu har detta batteri sagt sitt och behöver skaffa något nytt. Ett motsvarande AGM jag hade innan kostar 3-4000kr. Men så här jag en hel låda med 18650 batterier, och kan bygga ett 3s batteri på ca 66Ah. Men så är det den biten med laddning, min Ctek kan ladda 12V litiumbatterier LiFePO4, Li-Fe, Li-iron, LFP. Hade det fungerat är välja detta läge och koppla det mot en BMS för 3s?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Henry

Re: Ctek d250se och 18650

Inlägg av Henry »

Hej och välkommen!

LiFePO4, Li-Fe, Li-iron, LFP är samma sak och om 18650 batterierna är uppbyggda på samma kemi så tycker jag väl att det borde funka med en sådan laddare, kan inte direkt komma på någon anledning till att det inte skulle. Det bör sedan även göra det om batterierna inte har LiFePO4-kemi utan är vanliga litiumpolymer/jon men då LiFePO4 normalt laddas till max en 3.65V och vanliga litium laddas till max 4.2V så blir de inte fulladdade och då en lägre kapacitet än vad de kan ha.

Skall sedan många 18650 celler kopplas samman så om de är begagnade utan någon direkt kännedom om deras skick så är det starkt rekommenderat att ta reda på deras kapacitet först och vilket skick de är i medelst deras inre resistans som kan ge en hum, så inte tex en cell havererar när allt är ihopsatt och drar med sig en hel bank i botten så den blir helt förstörd. Är det nya batterier så är det inte alls lika petigt men mät då spänningen på några så de ligger runt en 0.1V ifrån varandra annars kan det bli stora strömrusningar, det där gäller även begagnade.
P_Alvefridh

Re: Ctek d250se och 18650

Inlägg av P_Alvefridh »

Hej Henry
Tackar tackar😊

Ctek laddaren ger max 14,2 V vid laddning av Lithium. Så ett 3s batteri på max 12,6V blir överladdat och om jag har en BMS så spärrar den för överladdning. Ett 4s på 16,8V blir inte riktigt fulladdat, men det kanske går bra endå.

Hur fungerar en BMS:
Agerar den som en laddare bara den får tillfälligt med matning?
Eller måste matningen komma från en smart laddare som ex min ctek som kontrollerar spänning och ström sen sköter BMS kortet balansering av cellerna?

Jag ska gå igenom alla celler jag har och kontrollera skicket på dom först. Har beställt en ny laddare som har laddning/urladdning och mätning av kapacitet. Kan bara köra en cell åt gången så det lär ta ett tag.
Skriv svar