Det står/stod precis samma med mitt gamla batteri och då hade jag även laddat det fullt precis innan.
Så jag vet inte riktigt vad som är fel. Det flimrar/blinkar ju inte lika mycket som förr. Nu är det ju nästan inget alls. Men det kan också vara så att nu är det varmare ute och lika mycket ström från PTC-elementet behövs kanske inte.
Gissningsvis är det någon jordpunkt som är nå vajsing med.
Min gamla tekniker skrev till mig såhär som svar på mitt fortfarande problem efter batteribytet: "Märkligt fel. Prova sätt en startkabel mellan motorn och karossen. Se om det blir bättre då. Generatorn jordar ju i motorn som i sin tur jordar mot chassi via kabel. Kan ju vara så att jorden är lite taskig."
Då minuspolen är jordad både i fjäderbenstornet och i växellådan.
Sistnämnda kommer man inte åt dock eftersom den sitter under luftfilterlådan
Det blir att plocka fram strömtången känner jag och mäta runt kabeln som kommer från generatorn och fäster på en säkring och sen in i polskon och på batteriets pluspol.
Samt även mäta runt någon av kablarna från batteriets minuspol. Om jag har förstått det rätt så kan jag då se hur mycket ström och spänning som generatorn levererar ut samt hur mycket bilen förbrukar.
Har jag förstått rätt?
Tänkte även koppla på en sån där gammal "brödrost" på 100A för att belasta både generator och batteri.
Sedan ser jag ju vad generatorn försöker trycka ut. Både i ström och spänning. Den är ju på 150A men frågan är om vad den klarar att leverera ut.
Varvtalet bör ju höjas till runt 1500-2000varv/min då generatorn inte laddar särskilt mycket på tomgång. Har jag förstått rätt just i ett sånt här belastningsscenario?
I dokumenten jag bifogat står ju att generatorn laddar inte speciellt mycket på tomgång därför kan det leda till att batteriet förbrukas.
Hatar sånt här bil-el då det är intermittent. Det funkar bra enda dagen, en annan sämre, någon timme senare bättre.. osv.
Det generatortest jag har gjort via bilens styrenheter och funktioner via VIDA som jag har gjort har ju visat sig vara OK.
Där simulerar man/manipulerar batteritemperaturen för att i olika steg avläsa spänningen. Tror jag har bifogat en bild på det om jag inte minns fel.
Det sitter ju en jordfläta mellan det andra fjäderbenstornet och cylindertoppen. Men den är väl mest till för tändningen gissningsvis?
Sen finns det ju inga garantier att jag har fått ett bra batteri heller. Det kan ju vara defekt eller dåligt. Det har ju ändå producerats för nästan 11 månader sedan.
Har underhållsladdningen skötts hos det företag där batteriet förvarats?