Nu bytar jag processorfamilj!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Nu bytar jag processorfamilj!

Inlägg av Icecap »

Jag har nu beslutat mig för att byta till Renesas processorer! De finns från 20-pinnars till 128 pinnars med en jävla massa olika tillbehör OCH gratis kompiler upp till 64K, med licens obegränsat.

Samma M16C-kärna ända från 20-pinnars till de stora, flash osv.

Min arbetsgivare har beställd 2 startkitt, ett R8C och ett M16C Tiny, jag har redan M16C startkittet. De nya startkitt finns det den nya ICD (E8) med som kan debugga samtliga processorer i hela familjen.

Alltså kommer jag att avsluta mitt "samarbeta" med Fujitsu och jag funderar allvarligt på att spola PIC också, R8C har många av anledningarna till att välja PIC (BOR, INTOSC osv.) också men den har mer minne, en 16 bitars kärna och en konkurrenskraftig pris.

Det förändrar knappast något här, jag kommer nog fortfarande att vara en mallig messerschmidt ändå! ;-)
Senast redigerad av Icecap 28 oktober 2006, 07:54:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

>>Det förändrar knappast något här, jag kommer nog fortfarande att vara en mallig messerschmidt ändå! Wink

Puhh, hade det förändrats hade jag stämt Renesas :)
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

dom ser ju trevliga ut.
Vart kan man köpa startkitten ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag (nåja, min chef) köpte dom hos Acte embedded.... nu har de inte kommit just än men de är på väg, det var fredag eftermiddag de blev beställda.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Är utvecklingsmiljön gratis och kan man ladda ner den för att kolla hur den ser ut? Jag har försökt via Renesas hemsida men bara hittat updaters som inte funkar om man redan har nåt installerat. Kan man få en hint om hur man går tillväga eller har jag bara letat dåligt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har "High-performance Embedded Workshop" (a.k.a. HEW) och HÄR kan man acceptera att vara en snäll pojke/tjej varpå man kommer till nertankningssidan.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag kan varna för HEW, vi använde den tidigare på jobbet och alla hatar det.

T.ex. så fungerar inte integrationen med versionshanteringssystemet ClearCase LT som det ska, och det kan vara ett H-E att få till HEWs projektfiler.

Nu har vi gått över att använda Visual Studio som utvecklingsmiljö...

Annars är H8-familjen ganska trevlig... många finesser och relativt billig! DTC-funktionen (DMA-liknande grej) är jäkligt smidig när det gäller att läsa av indata etc.

Vi betalar ca. 60kr totalt för 16-bitars processor, 8Mbit flashminne och 4Mbit RAM.
Man inser snart att det inte är värt pengarna att hålla på att fippla med mikrokontrollers med inbyggd flash/ram om man håller på med lite större program...
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Vi kör också M16C på jobbet. Den är väl helt okej när man väl vant sig vid den. Dock finns det en hel del grejer när det gäller periferin som känns lite ålderdomliga eller komromissartade. Databladen lämnar också en del att önska liksom hemsidan. Den enda fördelen jämfört med andra tillverkare är egentligen priset, de kan bli riktigt billiga i höga volymer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, databladet är .... speciellt! Är man van vid tydligheten i t.ex. Microchips datablad kan man bli djupt besviken!

HEW är inte heller top-of-the-line så det lutar åt en annan kompiler men vi vinner mycket vid att ha en billigare processor då vi är på volymproduktion.

Det finns en GNU-kompiler men den är inte på långa vägar klar så den får vänta.

Fördelen för oss är att vi håller samma kärna och debugging verktyg (en ICD) till ett antal olika projekt av mycket varierande storleker.
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Hur ser det ut med tillgänglighet av Renesas kretsar? Lätt att få tag i några 10-tal - 100 tal eller måste man beställa mängder för att leverantören ska vilja lyfta ett finger?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Acte har en ordergräns på 1K, det är väl det enda jag känner till. När vi kommer igång blir det i 1K enheter så den gräns nås lätt ;-)
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Schnegelwerfer skrev:Vi betalar ca. 60kr totalt för 16-bitars processor, 8Mbit flashminne och 4Mbit RAM.
Man inser snart att det inte är värt pengarna att hålla på att fippla med mikrokontrollers med inbyggd flash/ram om man håller på med lite större program...
Det finns några fördelar med inbyggt flash och ram, bland annat är program minnet skyddat för läsning (på de flesta) vilket kan vara bra. Samt pcb är lite lättare att göra, samt att en krets lösning oftast tar mindre plats på kretskortet. Desutom så drar ofta enkrets lösning mindre ström vid drift pga avsaknade externa bussen som ändras hella tiden om man kör ett program från ett externt mine... men det klart applikation avgör valet...

Får man fråga vad för cpu du använder? ^^
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

exile:
Vi använder mest
H8S/2392

Med RTOS och annat krafs så hamnar applikationerna runt 512Kbyte (osannolikt mycket, jag vet!) och då lönar det sig att använda billigt externt flashminne.

Dessutom är det ju grymt smidigt att kunna använda minnesmappad I/O m.h.a. den externa data- och adressbussen. Strömförbrukning är inte heller särskilt kritiskt i våra applikationer...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är det någon som har någon åsikt om hur dsPIC (t.ex. 30-serien) förhåller sig jämfört med Renesas M16C (t.ex. /30)? De verkar spela i samma division med avseende på hårdvarufunktioner, mängd RAM/ROM och antal MIPS?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Minnesstorleken är nog en grej, max 48K instruktioner i dsPIC, upp till 512KB i M16C.
Skriv svar