Stabilisera spänning från elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100

Stabilisera spänning från elverk

Inlägg av steffo100 »

Hej,
Jag har köpt ett enklare elverk som reserv och det är inte av invertertyp.
Kan det skada apparater som telefoner osv om man kör med detta verk eller kan man stabilisera så det blir motsvarande ett inverterverk?
Jag hade även tänkt det skulle funka som nödladdning till elbil när jag köper en sådan.
Jag tykte inverterverken verkade dyrare och gav mindre effekt så köpte ett standard men kan fortfarande byta för inte öppnat det - blev lite tveksam nu i efterhand om det var "smart" att inte köpa inverter så tips mottages tacksamt
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Stabilisera spänning från elverk

Inlägg av AndLi »

Blir det inte ofantligt dyrt att köra elbil laddad på ett sånt litet elverk?

Mer roterande massa borde väl stabilisera upp det hela?
Skulle det gå att ha en motor kopplad parallellt med lasten men bara med ett svänghjul? Eller kommer det inte funka för ett enfas verk?
steffo100

Inlägg av steffo100 »

Jo det blir dyrt, det handlar om nödfall om man är ute och kör och en laddstolpe är sönder..
det är typ ett sånt här elverk.
https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... rk-1180039
Fixar det att nödladda en liten elbil och hur "dålig" är spänningen från det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tidigare hade vi äldre elverk av generatortyp på jobbet, och det tyckte inte våra fibersvetsar om.
Vi var tvungna att använda spänningsstabilisatorer. Stora och tunga klumpar liknande denna:
030129stab.jpg
Tvåhandsfattning för att orka lyfta. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

steffo100 skrev: 10 mars 2022, 18:37:57 Jo det blir dyrt, det handlar om nödfall om man är ute och kör och en laddstolpe är sönder..
det är typ ett sånt här elverk.
https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... rk-1180039
Fixar det att nödladda en liten elbil och hur "dålig" är spänningen från det?
Det verkar ge 2kW, om nu laddare I bilen kan ställas ner så lågt så blir det en mil i timmen i ökning, är det inte bättre att investera i en assistansförsäkring för några hundra per år?

Men kan du ladda bilen från vanligt vägguttag så kan det väl i teorin funka.

Vad är det som gör att de ger ut dålig spänning? Är det belastningsvariationer som ställer till det? För snusen ut borde väl kunna bli rätt fin?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man belastar det hårt orkar det inte hålla samma varvtal, och förutom att spänningen då sjunker , sjunker ju även frekvensen.
Sen när belastningen släpper lite så blir det en liten översläng på varvtalet innan det stabiliserar sig igen så då blir det en liten spänningstopp och för hög frekvens.
Frekvensen kan ju inte en passiv stabilisator göra något åt, men spänningen hålls faktiskt stabil.
Dock kostar en sån mer än elverket. Bara en på 250W går på ca 5k...
steffo100

Inlägg av steffo100 »

Okey,
Fattar poängen med assistance-service..
Elverket ska mest vara för frysboxen och akvariepump osv vid strömavbrott och jag gissar att en dator/padda/telefon går bra att ladda i denna typ av elverk.
Läste man kunde köpa en budget UPS typ denna: https://www.dustinhome.se/product/50111 ... 9oQAvD_BwE om man oroar sig för datorer osv.
Jag behöver ju inte använda osciloskopet vid strömavbrott :)
Tror ni skillnaden mellan det länkade elverket och en inverter i motsvarande pris är stor skillnad?
Kan gissa att invertern i sig har en massa elektronik som kan pajja med "datorstyrd" vartalsstyrning på en 70cc motor från kina...
Det är skit att man är född med beslutsångest...
steffo100

Inlägg av steffo100 »

[/quote]
Det verkar ge 2kW, om nu laddare I bilen kan ställas ner så lågt så blir det en mil i timmen i ökning, är det inte bättre att investera i en assistansförsäkring för några hundra per år?
Men kan du ladda bilen från vanligt vägguttag så kan det väl i teorin funka.
[/quote]

Trodde en elbil alltid kunde laddas i vanligt vägguttag och sög så mycket effekt den kunde får ut.. så min oro var om spänningen var för "smutsig" för en elbil..
steffo100

Inlägg av steffo100 »

Ingen kommentar på om en UPS mellan elverket och känslig utrustning som fibermodem osv kan hjälpa att få renare spänning?
Någon expert här på forumet måste väl veta :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

online ups funkar bra

men, om man har mindre saker som ända ska skyf'ddas så
skaffa switchade moduler för att driva dom från 12v, samma för ladding av mobiler och liknande
ha 12v blybatterier som ups ihop med dom switchande modulerna

ladda sedan batteriet med en enkel laddade och kanske en smart laddare vid normaldrift

eller kan man bygga ett ordentligt nätfilter
lclc varistor modell rejält
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

UPS finns också i olika prisklasser. Den billigaste typen skickar nätspänningen till förbrukaren. Vid nätbortfall går den in och levererar spänning till förbrukaren.

Online typen levererar alltid spänning ifrån UPS'n samtidigt som den tar laddning från elnätet. Försvinner nätspänningen fortsätter den leverera spänning så länge batterierna har spänning.

Det vettigaste låter som att satsa på ett bättre elverk.
Nerre

Inlägg av Nerre »

steffo100 skrev: 10 mars 2022, 19:00:44 Trodde en elbil alltid kunde laddas i vanligt vägguttag och sög så mycket effekt den kunde får ut.. så min oro var om spänningen var för "smutsig" för en elbil..
Ett vanlig uttag är ju normalt på 10 A. 230 V och 10 A blir 2300 W. Det är alltså max som går att ta ut. En timme från ett sånt uttag ger alltså 2,3 kWh. Och det är ungefär vad en elbil drar på en mil, så via ett vanligt uttag så kan man alltså inte ladda mer än 1 mil i timmen.
steffo100

Inlägg av steffo100 »

Mindmapper skrev: 13 mars 2022, 10:25:31 UPS finns också i olika prisklasser. Den billigaste typen skickar nätspänningen till förbrukaren. Vid nätbortfall går den in och levererar spänning till förbrukaren.

Online typen levererar alltid spänning ifrån UPS'n samtidigt som den tar laddning från elnätet. Försvinner nätspänningen fortsätter den leverera spänning så länge batterierna har spänning.

Det vettigaste låter som att satsa på ett bättre elverk.
Japp - blir ett annat elverk när dom kommer in i lager igen..
Jag känner mig övertygad om det och tackar för all input!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett problem med denna typ av elverk är att motorn trots allt är induktiv och när en större last stängs av så kan det bli en hygglig spänningsspik.

Minns en tråd på annat forum där någon provade att just köra frysbox på ett enklare elverk och det sköt sönder elektroniken i elverket.

För att klara en nödsituation så blir det nog lite bättre om man har någon hygglig grundlast, säg t.ex. ett värmeelement ställt på max värme som drar en icke försumbar andel av elverkets effekt. Om t.ex. en frys slår av och är enda last så lär induktansen kunna ge riktigrt hög spänningsspik. Om man däremot har t.ex. en frys som drar 250W och ett element som drar 500W och frysen slår av så minskar lasten med en tredjedel, och därmed bör spänningsspiken (om jag tänker rätt) som värst bli en tredjedel av märkspänningen. Fortfarande rejäl spik men säg kanske 300-400V under ett kort ögonblick är klart lindrigare än vad jag kan tänka vara flera kV.

Vanliga överspänningsskydd kan nog göra en del nytta här.

Angående tålighet så är väl tumregeln att elektronik med switchad nätdel kan nog halvlätt dö av överspänning men tål underspänning och fel frekvens utmärkt. Elektronik med klassisk tung transformator tål spikar bättre, men vid alldeles för låg frekvens går trafon i mättning. Det är ju dock inget som lär hända t.ex. vid 48Hz utan snarast om elverket sackar ner till kanske 30Hz eller så. Motorer och kompressorer är i princip rejält slitstarka, men elektronisk styrning kan ta stryk av överspänningsspikar. Så t.ex. kyl/frys med mekanisk termostat från förr lär tåla mer än de som har elektronisk termostat, men det är nog ändå bra att ha någon slags skydd eftersom termostaten lär slitas hårdare av starkare gnistbildning. En fara är när en motor eller kompressor inte orkar starta ordentligt, då kan den dra väldigt mycket ström och bli väldigt varm. Jag tror att vi i tidigare trådar kommit fram till att kyl/frys för hemmabruk har nån slags skydd mot detta, men skyddet förutsätter att elmatningen orkar starta kompressorn, annars lär skyddet slå till/från ideligen och allt blir nog dåligt till slut.
Skriv svar