Hur koppla strömbrytare i 12V krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Xtian66

Hur koppla strömbrytare i 12V krets?

Inlägg av Xtian66 »

Fråga
Hur koppla wifi-styrd strömbrytare i en 12V låskrets?

Hej

Jag vill koppla in en wifi-/BT-styrd strömbrytare i en 12V krets som styr öppning av elektriskt lås. Osäker på bästa produkt för detta och hur koppla?

Befintligt system:
Entrédörr mot gatan med ellås (12V). Inpassage via väggläsare och RFID-tagg. Utpassage sker genom att trycka på dörröppningsknapp https://www.elko.se/stromstallare/impul ... 7-589.html

Dörröppningsknappen är en tryckvippströmställare med återfjädrande vippa och sluter kortvarigt en 12V-krets vid tryck. Därmed sluten krets och ellås öppnar.

Önskemål
Vill koppla en fjärrstyrd strömbrytare bakom öppningsknappen som kan slås på (med wifi/BT), sluta kretsen och öppna låset. När wifi-strömbrytaren är av fungerar knappen som vanligt.

Skäl att göra denna lösning
Inpassage-systemet är Axema VAKA och det finns ingen app för mobilen. Glömmer nyckeltaggen hela tiden och kan då inte komma in. Vill därför styra med mobilen. VAKA styrenheten är för komplicerad att koppla in nåt på, så jag väljer strömbrytare bakom dörröppningsknappen.

Frågor
1. Vilken fjärrstyrd strömbrytare ska jag välja? Överväger Shelly Plus 1 https://shelly.cloud/shelly-plus-1/
2. Hur ska jag koppla? Dörröppningsknappen har en 12V tråd in vänster sida och en ut höger sida (Är väl en enpolskrets?)

Har nån ett förslag hur jag kopplar in Shellyn?

Tack på förhand

Chris
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hur koppla strömbrytare i 12V krets?

Inlägg av Glenn »

Om den där inte har pulsutgång så får du ju antingen trycka två gånger på mobilen (först på och sen av), eller skaffa nåt annat mer lämpat.

Rent elektriskt så kan du troligen koppla in rakt av, men i värsta fall får du koppla ett relä emellan. Dörrknappen är troligen styrd av en ren slutning. (N.O)

Sen orsakar du förstås en kraftig försämring av säkrheten, du gör förstås som du vill med dina grejer men det är värt att tänka på.
Xtian66

Inlägg av Xtian66 »

Hej Glenn!

Tack för hjälpsamt svar. Ja, försämrad säkerhet men bättre än att inte komma in pga glömd tagg. Antar att företagen som gör passagesystem utesluter app-lösning av säkerhetsskäl. Vi har tex NFC-taggar med Mifare Desfire EV2, dvs högsta säkerhetsklass men inte 100-procentigt säker. UID kan klonas och skrivas på speciella kort.

Hälsningar
Chris
Elman

Inlägg av Elman »

Man kopplar in sig normalt på över öppnings knappen potentialfritt..men gissar att wifi relät inte har pulsfunktion så glömmer man stänga av öppning så står porten öppen...om man är glömsk kan man sätta in ett biochip i handen under huden så glömmer man inte passertaggen hemma.
Xtian66

Inlägg av Xtian66 »

Tack, bra idé.

Hälsningar
Chris
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

I princip skulle du kunna använda någon form av fjärrstyrning som är avsedd att kopplas till dörrklockor (ding-dong/ringklocka). Vet inte om det finns såna att köpa dock. Det löser iaf problemet med on-off osv.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Kan du inte lägga in en personlig kod för dig själv 6-8 nummer som är giltig de tider du normalt kommer passera ?
Jag har så i vårat system och det fungerar bra.
Skriv svar