Problem med Temperaturvakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Frågvis

Problem med Temperaturvakt

Inlägg av Frågvis »

Tänkte kolla om nån kan hjälpa mig med ett litet problem...

Köpte 3 st Temperaturvakt från Clas O. och var tvungen att modifiera dom något (Ett inbyggt NTC motstånd som jag förlängde med en kabel) för mitt ändamål. 2 av dessa funkar perfekt men den tredje vägrar fungera så fort det finns nån last på uttaget.

Temperaturvakten sätts i 220 uttaget och så fort NTC motståndet känner av rätt temp så sätter den på uttaget.

Kan ej få tag på nått schema över denna lilla sats och naturligtvis funkar inte garantin längre.

Så jag undrar om det är nån som kan ge mig nått råd vad jag ska felsöka i denna tempvakt som har med att den slår ifrån? Belastningen är mindre än 600mA / 5W när den slär ifrån..

Känns som en idiotfråga men det skadar väl inte o kolla? :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Finns det någon skillnad på den tredje jämfört med de andra två?
(T.ex längre sladd, mindre belastning, osv.)

Du har kollat så det inte är något avbrott eller kall-lödning?
Provat att sätta tillbaka NTC-motståndet där det var från början?

"Känns som en idiotfråga men det skadar väl inte o kolla?"

Absolut inte. Fråga på bara. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det låter lite farligt att göra så eftersom NTC motståndet antagligen inte är galvaniskt isolerat från nätet. Se i så fall till att använda kabel godkänd för nätanslutning och isolera ordentligt.
Frågvis

Inlägg av Frågvis »

Hej igen o tack för välkomnandet :)

Jag testade för ett tag sedan att korta av kabeln en decimeter och nu verkar det funka.
Det skumma är att de andra kablarna är ca: 4 dm långa medans denna var högst 3 (Nu 2). Exakt samma kabel har använts (Har använts tidigare till innegivare för värmepump, NTC motstånd där med)

Har isolerat motståndet ordentligt så det ska inte vara nån fara.

Nåja.. Håller tummarna att det fortsätter att funka :wink:

Tack för tipsen !
peoy
Kontakt:

Inlägg av peoy »

Har samma temperaturvakt (eller nån modernader version) och har ett litet problem med den..

Tanken är följande:
Ett tidur är kopplat i vägguttaget i garaget, och den är kopplad till bilens motorvärmaruttag. Just nu kör jag motorvärmaren ca 3 timmar på morgonen varje dygn.
Temperaturvakten hade jag tänkt ska sitta i kupévärmaruttaget inne i bilen, och den är inställd på tillslag då temperaturen gått ner till +6.

Problemet är att temperaturvakten inte går igång av sig själv om den varit urkopplad en viss tid (har inte undersökt hur länge den "kommer ihår" att den var igång), och är den inte påslagen, så struntar den helt i om temperaturen når inställt värde, och då går kupévärmaren inte alls...

Förslag till lösning:
Fixa inuti tempvakten så att den automatiskt slås igång ("standby") då man kopplar in den i vägguttaget (i mitt fall mha timern).

/PeO
Skriv svar