Hej
Jag ska använda mig av minnesmetall och inskaffat lite olika tjocka trådar Ø 0,12-0,16-0,2 mm. Nu vet jag inte vilken ström som krävs för att få rätt temperatur för att metallen ska dra ihop sig.
Hur kan en enkel krets se ut för att prova fram rätt ström (gärna steglöst mellan ca 50-300mA för att hitta exakt rätt omslagstemperatur)? Hade tänkt använda en 12V belysningstrafo.
Denna krets begränsar stömmen till 200mA från 12V AC, går det att göra något liknande?
Vet inte om du vet hur kretsen som du visade funkar men principen är ju att LM317 försöker reglera spänningsfallet över sig själv så att spänningen mellan ut och adj blir ca 1.25V. Det går knappt någon ström in på adj så i din koppling får man en konstantströmskoppling eftersom strömmen genom 5.6 ohms motståndet blir samma som genom lasten.
I ditt fall blir strömmen 1.25V/5.6ohm = 223mA.
Ändrar man 5.6 ohm till något annat får man annan ström.
Idealt vore alltså en potentiometer perfekt för att ställa vilken ström man vill ha.
Det finns potentiometrar som är väldigt effekttåliga sk reostater men de är oftast snordyra. Finns kanske billigare potentiometrar som tål en halv watt.
Är helt novis på el men hade räknat ut att man kunde ändra motståndet för att ändra strömmen. Nu finns det ju inte så många olika fasta motstånd under 10 ohm.
Om man tittar på potentiometrar ex. 64-741-18 går den från 0-50 ohm på 20 varv? Då skulle 4 varv motsvara 0-10 ohm, är detta min lösning?
Den lär nog funka. Som en säkerhetsfunktion kan du ju seriekoppla ett motstånd på 3,3 ohm (tre 10 ohms i parallel) med potentiometern eller så för att begränsa den maximala strömmen om nu potentiometern skulle vridas ner till 0.
Om du kör med 3,3 ohms motståndet och 0-50 ohms potentiometern kan du ju reglera strömmen mellan ca 25 och 380 mA.
Bara för att vara säker innan jag beställer hem. I produktbladet för ovan nämda pot står
-Standard Resistance Range: Ohms 10 to 2Meg
Säger det bara att de har modeller som går från 0-10 upp till 0-2Megaohm eller är det så att ingen kan gå under 10 ohm?
-Slider Current: Maximum 100mA or within rated power, whichever is less
Är detta vad den max klarar av för ström eller vad säger den. Om jag nu ska plocka ut 380mA brinner den upp då?
Och ingen tål mer än 100mA. Så 380 mA mår de nog inte så bra av. Det är bättre att späningsdela spänningen över resistorn. Ta en resistor som ger din lägsta ström. Sen sätter du en pot på någon kohm eller så över den och återkopplar med mittutaget på poten.
Så här långt är jag med, om jag byter ut 5,6 ohms motståndet till ett ~20 ohms så får jag min minsta ström (1,25/20=62,5mA).
Men detta behöver jag mer hjälp med...
"Sen sätter du en pot på någon kohm eller så över den och återkopplar med mittutaget på poten."
"koppla något över" är det samma sak som parallellt? Så om jag skaffar en 1kohms (är närmare än elfa) pot hur ska de tre benen kopplas in i schemat och vad händer rent elektriskt så jag kan föröka lära mig något.