Lödpincetter

cyr
Kontakt:

Lödpincetter

Inlägg av cyr »

Funderar på att komplettera den vanliga lödpennan med en pincett, alltså något i stil med den här, den här eller kanske mest aktuellt med tanke på att jag har en passande station: den här.

Tyvärr är ju inte de här gratis direkt, men de verkar fruktansvärt smidiga för att plocka/byta enstaka SMD-komponenter.

Hittade ett budgetalternativ hos kjell men ingen temperaturreglering och inga spetsar att välja på, känns inte så lysande.

Har ni använt såna här? Några åsikter? Tips på andra budgetalternativ eller begagnat? Speciellt lysande vore om nån hade en beg Ersa pincette 40 eller chiptool till vrakpris :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag har använt Wellers motsvarighet. Den var otroligt bra för avlödning, bara att ta i komponenten och lyfta bort. Otroligt smidigt, men priset är för högt för att jag skall investera i en.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag köpte den från kjell för att testa + att jag beställde nästan alla olika spetsar som dom hade till den. Och jag kan säga den funkar inget vidare. Taskig värmeöverföring i spetsarna, ingen tempreglering+för klen effekt vilket gör det svårt att löda lös lite större kretsar. Sen är den skev och allmänt äcklig villket gör att den får ligga gömmd i en liten låda och tas endast fram i absoluta nödfall. Men den funkar iaf dugligt för mindre kretsat.
Tänkte köpa weller´n men spetsarna var ganska dyra så jag testa den från kjell och den var ju jäkligt billig iaf. Jag rekomenderar den inte,
Men berätta gärna villken du köper sen.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Damnit!

Har bevakat en Ersa Pincette TC40 som legat på tyska ebay ett tag (den har legat ute minst tre ggr utan några bud). Det är egentligen fel modell för att passa min lödstation, men jag fick info från Ersa att det bara ska vara kontakten som skiljer och det kan man ju alltid fixa...

Dumt nog la jag ett bud på utgångspriset och inte ett öre högre (ingen hade ju bjudit hittills så det var väl ingen risk :roll: ).

Det sket sig...

Jag ville inte betala mycket mer än den låg på visserligen, men några euro extra kunde jag väl ha dragit till med :evil:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Gammal tråd men...

Har fått tag på en beg Ersa pincette 40 nu. Spetsarna var i rent bedrövligt skick, men den funkar och jag betalade bara ~350kr exkl. frakt.

Ungefär samma pris som ett nytt spetspar alltså :roll:
Skriv svar