LEGO Mindstorm---Basic Stamp 2

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

LEGO Mindstorm---Basic Stamp 2

Inlägg av squiz3r »

hej,

jag skulle vilja kunna komunisera mellan en basicstamp o en LEGO Mindstorm (prossesor) RCX 2.0.

jag undrar om någon vet om man kan ta ett relä som man styr från basic stampen o koppla in på en sensor port på RCX och behandla den som en toutch sensor? jag har mätt på touthc sensorn det verkar bara va en strömbrytare med ett serie kopplat motstånd på 500 Ohm.

(så då kan man väll serie koppla ett 500 Ohm´s motstånd med relät???)
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Ska du använda den som Sensor_Touch så kan du skippa motståndet om du vill. En slutande funktion rakt av duger.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tack för svaret1

är du säker på att det går? så att man inte bränner den eller nått i den stilen?? man undrar ju varför dem har det på sina då....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte samma kontaktstandard på allt? Om man kopplar givaren till en spännings utgång är det ju bra att den inte brinner upp.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

???? nu förstår jag inget :? :)

det fins ju tre portar som e lika dana till sensorer och tre andra till strömmatning till motorer m.m.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Läs igen. Den första meningen är en fråga. Jag vet inte riktigt hur mindstorm ser ut. Den andra meningen var ett försök att förklara en möjlig anledning till varför resistorn sitter där.

ledsen att jag gjorde dig förvirrad. Hoppas att du fattar något snart igen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Aha! Nu fattar jag.... hmm... Det skulle ju kunna va så..

man man kan ju lika gärna sätta på ett 500 Ohm´s motstånd för säkerhets skull... :wink: tack för all hjälpen i alla fall
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jepp precis, 500 ohm för säkerhets skull. Men det behövs inte om du inte vill. Finns många exempel på nätet med hemmabyggda sensorer som använder vanliga microbrytare rakt av.
Att bränna en motorutgång är i princip omöjligt så längde du inte matar in spänning på den (och knappt ens då).

Mvh
Nisse
Skriv svar