Om någon undrar så grunnar jag fortfarande över denna grej
Har kommit fram till att jag faktiskt vill ha fördröjning av frånslaget, ca 1 sekund, justerbart.
Nytt försök till kopplingsschema:
Switch barndoor (1 av 1_DSC1096).jpg
Men, känner mig lite lost när jag försöker hitta uppgifter för att dimensionera komponenterna. Dels för att jag inget väsentligt kan om hur de egentligen fungerar, dels för att jag inte kommit på vad i databladen jag behöver veta/kombinera/utröna uppgifter ur.
Några frågor:
En sådan "enkel sak" som reläet: UC2-5NU non-latch; spolresistans 178 ohm, release voltage 0,5 V; 0,5/178=2,8 mA, vilket jag tolkar som att det slår från vid < 0,5 volt, eller < 2,8 mA. Alltså, som exempel: 5 volt, men < 2,8 mA, då slår reläet ifrån pga för låg ström?
Om det är så, skall ju T1-transistorns (gain ca 100) bas från C1 i mitt schema få spänningen < 0,5 volt, eller matas med < 2,8/100= 28 uA för att slå från på reläet?
Tycker mig googlat att spänningen på en kondensator som urladdar från fullt laddad sjunker med 90% (från 5 till o,5V) på lite drygt 2/5 av totala urladdningstiden?
Tror mig avläsa från transistorns datablad (
https://components101.com/sites/default ... asheet.pdf), kurvan med på X-axeln "Base-Emitter Voltage", att kollektorströmmen vid 0,5 volt håller sig i trakten 1 mA, dvs under 2,8 mA som reläet minst behöver.
Slutsatsen blir i så fall att reläet lär slå ifrån vid knappt 0,6 V spänning över bas/emitter, och då pga att strömmen till basen sjunkit så kollektorströmmen blir under 28 mA?
Detta torde då inträffa när kondensatorn laddat ur till lite knappt 2/5.
Slutsats blir då att kondensatorn skall lämna 28 uA vid 0,6 volt?
Urladdningstiden inbillar jag mig att jag fått koll på hur jag beräknar och justerar medelst resistansen, R1 och R2 (behövs ens R2?). Men för att komma dit behöver jag mer koll på det jag frågat ovan (och kanske också sådant jag inte ens upptäckt än att jag borde fråga).
Ja, men om ens nu något av ovanstående är riktigt, hur går jag vidare?
Det är ju inte heller säkert att transistorn jag länkat, som jag råkade ha hemma, är passande för ändamålet. Men hur fixar jag ihop det här, TR1, C1 och R1(2) till att från en helt kort signal, ligga och dra reläet i en sekund (justerbart)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.