Högtalarutgång slå till ett relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Freddan183

Re: Högtalarutgång slå till ett relä

Inlägg av Freddan183 »

Ok! Har experimenterat lite och fick nu faktiskt ut både mätbar spänning och ström från mp3-spelarens 3,5 mm hörlursutgång. Kopplade en kondensator och likriktardiod i serie mellan två tåtar på avklippta hörlurssladden: 1,4 volt/30 mA (beroende på ljudfil), men ungefär där.

Utifrån denna framgång och glada råd och tillrop här i tråden totade jag ihop ett kopplingsschema :oops:

Egentligen är det väl bara att löda ihop o testa, men jag är lite mån om mp3-spelaren, så jag lägger upp schemat här kanske någon kan rädda mig från att bränna upp hörlursutgången :doh:

Där vid streckade rektangeln med frågetecknet skall väl en konding eller resistor sitta. Konding har jag inga liggande, men däremot en hel massa resistorer av olika valörer.
Kondensatorn C1 i mitt schema var den enda jag hittade i mina gömmor, från resterna av en sedan länge slaktad TV-fjärr (tillsammans med TR1). Men det kanske går med en resistor där vid frågetecknet i stället, se frågan i mitt föregående inlägg.

(Jag vet, avklippta mp3-sladden på schemabilden med konding och transistor i änden saknar R1 :roll: )
Switch barndoor (1 av 1_DSC1021) 1080px.jpg
Edit: Ja, ser nu, D2 kanske inte behövs då man kopplar in transistorn, för den har väl samma funktion där som D2 att leda bara i en riktning (likrikta ljudsignalen från mp3:n)?
Edit 2: Nja, transistorn blockerar nog inte ström i bakriktningen emitter-bas som en diod blockerar?? Men, lyckas inte googla fram en bekräftelse på detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Styr man med en likspänning behövs ej C5. I ditt fall används en lågfrekvent växelström som du likriktar (tar bort ena halvperioden). Du får då korta uppehåll till en ny halvperiod kommer och går upp till den nivå som behövs för att transistorn ska leda. Du får alltså ett relä som slår till och från i takt med tonen.
C5 laddar upp sig till halvperiodens toppvärde och när halvperioden försvinner tar transistorn basström från C5. Vilken då laddar ur sig lite grann, men den får ju tillskott nästa halvperiod.
Värdet på C5 är ganska okritiskt. Men man vill ju inte ha en som tar för stor plats och kostar för mycket. Inte heller för liten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Freddan183 skrev: 12 mars 2022, 23:17:13 Ok! Har experimenterat lite och fick nu faktiskt ut både mätbar spänning och ström från mp3-spelarens 3,5 mm hörlursutgång. Kopplade en kondensator och likriktardiod i serie mellan två tåtar på avklippta hörlurssladden: 1,4 volt/30 mA (beroende på ljudfil), men ungefär där.

Utifrån denna framgång och glada råd och tillrop här i tråden totade jag ihop ett kopplingsschema :oops:

Egentligen är det väl bara att löda ihop o testa, men jag är lite mån om mp3-spelaren, så jag lägger upp schemat här kanske någon kan rädda mig från att bränna upp hörlursutgången :doh:

Där vid streckade rektangeln med frågetecknet skall väl en konding eller resistor sitta. Konding har jag inga liggande, men däremot en hel massa resistorer av olika valörer.
Kondensatorn C1 i mitt schema var den enda jag hittade i mina gömmor, från resterna av en sedan länge slaktad TV-fjärr (tillsammans med TR1). Men det kanske går med en resistor där vid frågetecknet i stället, se frågan i mitt föregående inlägg.

(Jag vet, avklippta mp3-sladden på schemabilden med konding och transistor i änden saknar R1 :roll: )
Switch barndoor (1 av 1_DSC1021) 1080px.jpg

Edit: Ja, ser nu, D2 kanske inte behövs då man kopplar in transistorn, för den har väl samma funktion där som D2 att leda bara i en riktning (likrikta ljudsignalen från mp3:n)?
Edit 2: Nja, transistorn blockerar nog inte ström i bakriktningen emitter-bas som en diod blockerar?? Men, lyckas inte googla fram en bekräftelse på detta.
Såg inte detta inlägg. Du använder inte C5 du använder ingen diod som likriktar signalen. Istället har du satt dit en kondensator som signalen går igenom på väg till basen. En sådan kondensator tar bort likspänning till högtalarna. Högtalare tycker inte om likspänning. Eftersom det är en hörlur/högtalare som är avsedd att sitta i ditt uttag så är likspänningen redan bortagen. Du ansluter också en transistor som vill ha likspänning för att inte slå till och från. Så dit med en diod istället för kondingen.
D2 kunde vara bra för felpolarisering av batteriet, men skulle då sitta på översidan av transistorn. Nu sitter den på emittern och följden blir att basen behöver mer spänning från signalen. Dessutom så har du redan låg spänning från batteriet och det kommer att ta slut tidigare eftersom du har höjt spänningsbehovet från batteriet med dioden.

Edit förutom att skydda transistorn från polvändning så likriktar D2 på samma sätt som be-dioden. Det är dock ovesäntligt du vill ha en diod som likriktar signalen för att ladda upp kondensatorn C5 innan basen. Annars kommer kondensatorn att ladda upp under positiv halvperiod och ladda ur under negativ halvperiod. Eftersom kondensatorn ska vara en ellyt mår den heller inte bra av negativ spänning.
Freddan183

Inlägg av Freddan183 »

Om någon undrar så grunnar jag fortfarande över denna grej :-)

Har kommit fram till att jag faktiskt vill ha fördröjning av frånslaget, ca 1 sekund, justerbart.

Nytt försök till kopplingsschema:
Switch barndoor (1 av 1_DSC1096).jpg
Men, känner mig lite lost när jag försöker hitta uppgifter för att dimensionera komponenterna. Dels för att jag inget väsentligt kan om hur de egentligen fungerar, dels för att jag inte kommit på vad i databladen jag behöver veta/kombinera/utröna uppgifter ur.

Några frågor:

En sådan "enkel sak" som reläet: UC2-5NU non-latch; spolresistans 178 ohm, release voltage 0,5 V; 0,5/178=2,8 mA, vilket jag tolkar som att det slår från vid < 0,5 volt, eller < 2,8 mA. Alltså, som exempel: 5 volt, men < 2,8 mA, då slår reläet ifrån pga för låg ström?

Om det är så, skall ju T1-transistorns (gain ca 100) bas från C1 i mitt schema få spänningen < 0,5 volt, eller matas med < 2,8/100= 28 uA för att slå från på reläet?

Tycker mig googlat att spänningen på en kondensator som urladdar från fullt laddad sjunker med 90% (från 5 till o,5V) på lite drygt 2/5 av totala urladdningstiden?
Tror mig avläsa från transistorns datablad (https://components101.com/sites/default ... asheet.pdf), kurvan med på X-axeln "Base-Emitter Voltage", att kollektorströmmen vid 0,5 volt håller sig i trakten 1 mA, dvs under 2,8 mA som reläet minst behöver.
Slutsatsen blir i så fall att reläet lär slå ifrån vid knappt 0,6 V spänning över bas/emitter, och då pga att strömmen till basen sjunkit så kollektorströmmen blir under 28 mA?
Detta torde då inträffa när kondensatorn laddat ur till lite knappt 2/5.

Slutsats blir då att kondensatorn skall lämna 28 uA vid 0,6 volt?

Urladdningstiden inbillar jag mig att jag fått koll på hur jag beräknar och justerar medelst resistansen, R1 och R2 (behövs ens R2?). Men för att komma dit behöver jag mer koll på det jag frågat ovan (och kanske också sådant jag inte ens upptäckt än att jag borde fråga).

Ja, men om ens nu något av ovanstående är riktigt, hur går jag vidare?

Det är ju inte heller säkert att transistorn jag länkat, som jag råkade ha hemma, är passande för ändamålet. Men hur fixar jag ihop det här, TR1, C1 och R1(2) till att från en helt kort signal, ligga och dra reläet i en sekund (justerbart)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar