Laddningsregulator
Laddningsregulator
Min bil har börjat ladda lite dåligt. Förr har voltmetern legat konstant på ca14.4V Men nu ligger den på ca. 13,5V Sätter jag på extrljuset går det ner till 13,1V Det har legat stadigt så de sista 100milen. Om det var kolen så tycker jag att set borde variera mer. Så jag gissar på laddnings regulatorn. Verkar det rimligt?
Generatorn ser ut att vara en fransk kopia på en boschgenerator. Regulatorn sitter direkt på generatorn. Men jag vill ha tag i en som är elektriks kompatibel. Att den kanske får monteras någon annanstans bryr jag mig inte om. Men biltemas regulatorer hittar jag ingen data på. På mekonomen går det inte att söka på del utan att uppge bilmodell, och med min bil ger de inga resultat alls.
Generatorn ser ut att vara en fransk kopia på en boschgenerator. Regulatorn sitter direkt på generatorn. Men jag vill ha tag i en som är elektriks kompatibel. Att den kanske får monteras någon annanstans bryr jag mig inte om. Men biltemas regulatorer hittar jag ingen data på. På mekonomen går det inte att söka på del utan att uppge bilmodell, och med min bil ger de inga resultat alls.
Det är troligen regulatorn eller kolen, på den bilen bör det vara en valeo-generator, och dom är väldigt pålitliga
Finessen är att kolen sitter i regulatorn, och den kostar endast nån hundring, så byt regulator så ska du se att det ordnar sig
Det bör finnas på lager hos varje respektabel bilelektriker, om du inte får tag på någon kan jag skicka en.
Finessen är att kolen sitter i regulatorn, och den kostar endast nån hundring, så byt regulator så ska du se att det ordnar sig
Det bör finnas på lager hos varje respektabel bilelektriker, om du inte får tag på någon kan jag skicka en.
Här kan du titta på delar. http://www.yourex.se:8080/EXEC Skulle mer gissa på en diod har gått, men det brukar visa sig med störningar i radion, vinande ljud.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
STOPP
Kontrollera först ledningen mellan generatorn och batteriet, ibland via startmotorn. Motorn har vibrerat sedan 1988 så om kabeln håller på att gå av så vore det inte så konstigt. Min gamla Golf led av samma symtom med 2 st halvt av 2,5 mm2 men med nya 6 mm2 så blev det bättre sprutt i allt elektriskt.
prototypen
Kontrollera först ledningen mellan generatorn och batteriet, ibland via startmotorn. Motorn har vibrerat sedan 1988 så om kabeln håller på att gå av så vore det inte så konstigt. Min gamla Golf led av samma symtom med 2 st halvt av 2,5 mm2 men med nya 6 mm2 så blev det bättre sprutt i allt elektriskt.
prototypen
Visst, pluskabeln bör man kolla, men inte minst jordkabeln som går från batteriet till chassit, samt byt ut dom kassa batterikabelskorna som sitter på gamla renault!
Dock, har du mätt på generatorn, och inte på batteriet, så spelar ju kvaliten på kablarna inte så stor roll.
Jag vidhåller att regulatorn med kolhållare är det första man ska byta innan man börjar kolla dioder och vidare
Dock, har du mätt på generatorn, och inte på batteriet, så spelar ju kvaliten på kablarna inte så stor roll.
Jag vidhåller att regulatorn med kolhållare är det första man ska byta innan man börjar kolla dioder och vidare
Remmen har jag spännt, fast jag inte trodde att det var felet. Har hört lite gnissel någong gång. Men det gorde ingen skillnad alls. Jag har inte mätt på generatorn. Voltmetern är instalerad av förra ägaren. Jag vet inte riktigt var den är ansluten, men det är inte vid generatorn. Jag kollar och mäter i morgon så kan jag ge svar på frågor då.