PXE-boot på äldre PC

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

PXE-boot på äldre PC

Inlägg av vfr »

Jag har en gammal P3/450 som jag skulle vilja köra nätverksbootning på. Moderkortet har inbyggt nätverksinterface och bootmöjlighet på nätverket genom att ställa in bootordningen i BIOS för nätverk.

Jag har satt upp Linuxservern med DHCP och TFTP för att köra PXE-boot men det vill ändå inte ens försöka boota på nätverket. Frågan är om det finns något sätt att kolla om moderkortet verkligen stöder PXE eller det är något annat gammalt bootstandard? Jag har inte lyckats hitta någon info om detta på nätet. Om det inte är PXE, vad kan det då vara?

På insticksnätverkskort med löst bootprom så kan man ju stoppa i olika typer av bootprom beroende på protokoll och sånt. Här har man ju inte den möjligheten i och med att det ligger inbyggt i BIOS på moderkortet. Jag blir inte riktigt klok på om det är servern eller klienten som krånglar för mig.
Senast redigerad av vfr 4 november 2006, 16:43:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har lyckats gå runt problemet genom att använda ett löst nätverkskort med bootprom. Efter mycket krångel så fick jag äntligen rett ut vad vad det var för PCI-ID på korten och kunde göra bootprom till dom. Efter att ha ändrat lite bootinställningar i BIOS så bootar det nu snyggt från nätverkskortet. Däremot så hade det ju naturligtvis varit ännu trevligare att kunna använt det inbyggda interfacet.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Försöker den öht boota på nätverket när du prioriterat denna bootmetod?

Det finns lite alternativa bootmetoder t ex ren tcp/ip-boot där man statiskt måste ange en server, eller pxe via bootp (föregångaren till dhcp).

Är det en märkesdator med officiell modellbeteckning borde du kunna hitta info om vad det interna nätkortet klarar av.

Ett alternativ är arr köra igång Knoppix eller någon annan live-cd med Linux och köra lspci. Detta verkyt brukar vara väldigt bra på att rapportera modell/revision på nätkortet. Googla sedan på detta för specifikationer.

Ps! Funkar det nu och det mest känns som en irriterande detalj att det inte går med det interna kortet så skulle jag nog kört som det är.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jo det är en gammal FS Scenic 600, men jag har inte hittat så mycket info om det här. Den är ju rätt gammal numera. Kretsen är av typ Intel Ethernet Express Pro 100 och jag har även lyckats göra en bootdiskett för den. D.v.s den bootar "ROM-koden" (Etherboot) från floppyn och fortsätter sedan med nätverksbooten. Det funkar bra, men är ju inte direkt optimalt.

Sedan lyckades jag då även få ROM-booten att fungera på några lösa nätverkskort jag hade liggandes, och det är ett steg bättre.

"lspci" har jag kört i samband med att jag gjorde Etherbootdisketten. Maskinen har redan Linux så jag behövde inte ens Knoppix. Nätverksinterfacet (kretsen) på moderkortet har uppenbarligen inga problem med det här eftersom det funkar med Etherbootdisketten. Däremot ligger problemet säkert i dom inbyggda BIOS-rutinerna för nätverket.
Skriv svar