CNC mjukvara och kontroller kort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: CNC mjukvara och kontroller kort

Inlägg av grym »

mät vändglappet så ser du direkt

bra kulskri'uvar är minde än en µ i vändglapp
en sliten trapetsskruv upp till en halv millimeter, eller värre, men en tiondel på en gammal manuell maskin är inget ovanligt
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

grym skrev: 12 mars 2022, 09:21:49mät vändglappet så ser du direkt

bra kulskruvar är minde än en µ i vändglapp
en sliten trapetsskruv upp till en halv millimeter, eller värre, men en tiondel på en gammal manuell maskin är inget ovanligt
Jag kollade på svarven. Jag har ca 0,07 mm glapp på z och ca 0,025 mm glapp på x.
Vad man "tål" beror ju på vad man ska göra.

Min ambitionsnivå är i första hand att lära mig och i andra hand att göra enklare mekaniska konstruktioner. Jag tror att det kommer att bli mest aluminium. Stål och rostfritt kommer tills vidare att vara överkurs för mig.

Nu får wiklis kolla vad han har för glapp på sin Terco... :)

/Pi
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När det gäller spindeln så sätter vi hastighet manuellt 1 - 5, det är sällan man behöver ändra mellan körningar med samma verktyg.
Annars kan man lägga in ett stop i koden!
På en svarv kör man väl de flesta drag åt ett håll och då är glappet inte det stora problemet. Även det går det att skriva kod för att hantera.
CNC är ju egentligen för att repetera och att få precision i utfört arbete tror jag! ;-) Men vad vet jag !
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Glapp
Lasp:
Jag funderade på just det du skriver. Om man matar i en riktning. Det borde heller inte vara så svårt att lägga in glappet i styrdatorn så att den vet när den vänder hur mycket glapp den ska kompensera för. Kanske finns det i en del program? Jag hittade lite om kompensation för glapp ("compensation for play") i LinuxCNC, men tittade inte närmare på det.

I en fräs är det väl mer matning i olika riktningar, så att glappet har ännu större betydelse än i en svarv?

PWM, spänningsstyrning och varvalsreglerng
GRBL, som jag har i min lilla fräs, styr varvtalet på DC-motorn (på ca 100 watt) med DC ut från styrkortet. Jag överväger att byta spindelmotorn mot en borstlös motor med ca 500-1000 watt. Då kommer troligen motorstyrningen att ha governor (varvtalsregulator) och styras med PWM. Eftersom nuvarande motor är en DC-motor så får jag antingen plocka ut PWM från styrkortet eller göra en liten DC till PWM-omvandlare.

Om man behöver omvandla PWM till en analog styrspänning, t.ex. 0-10 volt, så borde väl en lösning lik den som beskrivs i texten som länkas till nedan fungera? Se avsnittet som inleds med "You can take an analog (PWM) output from the Arduino and turn it into 0 to 10 V DC using something like this"

https://arduino.stackexchange.com/quest ... r-with-pwm

Sorry TS/wiklis för lite off topic ovan. Men, beroende på vad du vill och vad du gör så kan det ju vara on topic... 8)

/Pi
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bobbox skrev: 11 mars 2022, 20:02:34 Detta UCCNC har Johan JBcnc på sin sida.
https://www.jbcnc.se/programvara-c-23/c ... ccnc-p-614
wiklis skrev: 11 mars 2022, 19:07:01 UCCNC verkar dra iväg ekonomiskt, 500 dollar verkar ändå inte räcka till...
Hur kan det skilja så mycket i pris?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

UCCNC programvara kostar ca 800 kr.
Till den behöver du en licens, licensen är knuten till motion controllern, den billigaste till UCCNC kostar ca 1400 kr för USB, 1900 kr för UC400 (24 utgångar, 10 ingångar) UC300ETH kostar ca 2000 kr och massor av digitala ingångar och utgångar samt 2 st analoga ingångar och 2 utgångar.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Mini ITX moderkort, LinuxCNC och C10 från www.cnc4pc.com
Jag råkade stöta på en sida där detta använts för att uppgradera en Terco.

Vad som gjorts finns översiktligt beskrivet här.

https://wiki.makerspace.se/Terco_CNC45_CNC-fräs#Logg

Stegmotordrivare är från Leadshine (DM856).

/Pi
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Vad gäller vändglapp så har både MACH3 och förmodligen MACH4 och UCCNC en möjlighet att trimma bort vändglappet (Backlash) i åtminståne X, Y och Z axel. Och för UCCNC för A, B och C axlarna.
Mach 3/4 har även en möjlighet att trimma bort olika stort slitage på ledarskruvarna kommer dock inte ihåg vad den operationen kallas.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Senast redigerad av John Eriksson 12 mars 2022, 15:30:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Tack John!

När man kan språket blir det enklare att söka. :)

Hittade detta om hur det görs i LinuxCNC, med lite om vad som görs och svagheter.

https://www.forum.linuxcnc.org/10-advan ... g-backlash

Lite är man tillbaka till vad grym skrev. Om man verkligen behöver/vill ha precision så behöver man kulskruvar.

/Pi
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

John Eriksson skrev: 12 mars 2022, 14:56:09 Mach 3/4 har även en möjlighet att trimma bort olika stort slitage på ledarskruvarna
Intressant.
Det är något jag saknar på mitt CNC-system.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Kommer inte ihåg vad denna funktion att trimma bort slitage heter men tror att det fungerar så att du går in i denna funktion och säger åt Mach att flytta axeln säg 10 mm sedan måste du mäta hur mycket axeln flyttade sig och sedan skriva in detta värde i en tabell. Dessa värden jämförs sedan i Mach och skillnaden kompenseras sedan. Tror denna kompensering är aktiv när du kör ett program, eller kanske om du skriver ett kommando i det lilla fönster där du kan mata in manuella koder.
Jag använder nu UCCNC och där finns ej denna funktion. Skrev till tillverkaren av UCCNC med önskemål om att denna kompensering skulle skrivas in i koden.

M
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

screw mapping

överdrivet vändglapp i skruvar och kompa i mjukvaran är inget man vill göra i en fräs
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"screw mapping", är inte det kompensering av stigningsfelet på skruven?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

jo, backlash är vändglapp läste det nedan som att det var skruvmappning ni sökte
säter skrev: 13 mars 2022, 10:24:24
John Eriksson skrev: 12 mars 2022, 14:56:09 Mach 3/4 har även en möjlighet att trimma bort olika stort slitage på ledarskruvarna
Intressant.
Det är något jag saknar på mitt CNC-system.
vg.JPG
sm.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är nog snarare vändglappsmappning jag saknar.
Skriv svar