USB 3.0 USB-A pinning till USB-C fråga / "löst"...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

USB 3.0 USB-A pinning till USB-C fråga / "löst"...

Inlägg av limpan4all »

Är det någon som VET hur pinen (nr 7) GND_DRAIN i en USB 3.0 USB-A kontakt som är i en kabel som har en USB-C i andra änden är kopplad?

För i USB-C kontakten så finns det ingen GND_DRAIN pinne... Men samtidigt så borde GND_DRAIN vara kopplad någonstans.
Min tämligen starka misstanke är att GND och GND_DRAIN i USB3.0 USB-A är sammankopplade till de fyra GND anslutningarna i USB-C kontakten (dvs A1, A12, B1 och B12).

GND_DRAIN är i USB 3.0 USB-A (och USB-B) definerad som återmatning/referensen för signalledarna dvs D+, D-, StdA_SSTX+, StdA_SSTX-, StdA_SSRX+ och StdA_SSRX-.
Medans GND är återmatningen (ground for power return) dvs för VBUS.

Att notera USB 3.0 är det gamla namnet, numera så heter det ju USB 3.1 Gen 1x1 men är enligt USB.org USB 3.0 Standarden...

Är det någon som har hittat någon seriös dokumentation på hur en USB 3.0 USB-A till USB-C kabel är kopplad i verkligheten?
Senast redigerad av limpan4all 11 mars 2022, 10:32:38, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all

Re: USB 3.0 USB-A pinning till USB-C fråga

Inlägg av limpan4all »

Nu har jag lagt ner ännu mera timmar på en skitfråga...

Verkligheten och teorin förefaller vara olika.

De kablar som jag har kapat och kontrollerat har ingen elektrisk koppling mellan GND_DRAIN och de fyra GND i USB-C änden.

Men bara för att djävlas med mig så hittade jag följande dokument https://www.usb.org/sites/default/files ... 202019.pdf Där det tydligt står att GND_DRAIN och de fyra GND i USB-C SKALL vara sammankopplade i USB-C kontakten.

Teori och verklighet skiljer sig åt, i alla fall på de kablar som jag har testat. Så jag får komma på ett sätt att gå runt problemet som det hela skapar för mig (dvs ett icke normalt användande av USB kablar).
Skriv svar