Omvandla PWM till 0-10v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanWsthlm

Omvandla PWM till 0-10v

Inlägg av JohanWsthlm »

Hej

Min tilltänkta fläkt skickar en PWM signal på 10v 1-10Khz till min EC takfläkt.

Jag skulle behöva omvandla den till en 0-10v signal så att Qubino flush dimmer 0-10v kan ta emot signalen.

Någon som har tips på en komponent?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Omvandla PWM till 0-10v

Inlägg av TomasL »

Finns inga "komponenter" som gör detta, du får bygga ihop det hela med 2 op-stärkare mm.
Denna har jag använt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

Det där är på en helt annan nivå än vad jag skulle klara av. Jag förstår faktiskt ingenting av ritningen. :/

Men tack!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

En enkel lösning istället för PWM vore att skaffa en "väggvårta" (transformator) som approximerar din önskade maxutspänning och efter den dimma med en LM317 som får regleras av en potentiometer. Det är ett lätt bygge.
H.O

Inlägg av H.O »

Lite oklart om det är PWM-till-spänning eller frekvens-till-spänning du egentligen söker.

Om det är PWM, som du skriver, signalen är 10V och refererar till samma jord/minus som analogingången på dimmern så borde det funka att bara lågpassfiltrera PWM-signalen. En resistor och en konding.

Om det i själva verket är FREKVENSEN du är intresserad av så är det inte riktigt så simpelt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med PWM avses att ett signal har en pulskvot (förhållandet mellan '0' och '1') som varierar. Frekvensen är oftast stabil.

Men jag misstänkar att det du söker är en frekvens-till-DC omvandlare då många fläktar (speciellt "datorfläktar") har en eller fler pulser per varv och man får en frekvens ut som motsvarar den fysiska rotation.

Du behöver klargöra exakt vad som behövs innan vi kan komma vidare.

Är det en PWM-till-DC kan det i grunden klaras med ett par op-amp och ett filter, är det frekvens-till-DC behövs det en timer, ett filter och en buffer.
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

Jag tror det är frekvensen jag är ute efter. Styrkortet på fläktkåpan skickar en signal till motorn på taket som benämns 10v 1-10khz PWM och jag antar att det är frekvensen som styr hastigheten på motorn.

Signalen ska jag låta gå genom en qubino 0-10v flush dimmer. Problemet att den var kan läsa 0-10v och inte PWM. Jag måste alltså göra om den signalen som skickas från styrkortet (PWM) till 0-10v signal.

Det jag upp är med lösningen är att jag kan styra fläkten smart som en del av hemautomationen men även med kåpans styrkort (fjär, app mm).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det anges att signalen ska vara <PWM> och kan ligga i området 1-10kHz är det PWM som gäller.
Med "10V PWM" räknar jag med att det internt i fläkten finns ett RC lågpass filter (har sett det i andra fläktar) som blir 0-10V.

Om du ska läsa samma signal till Qubino kan du göra samma sak: PWM-signalen till ett motstånd (10k?) vars andra ända går till en kondensator+. Kondensator- går till GND. Kondensator på kanske 10µF eller så.
På kondensator+ får du sedan en 0-10V spänning, den kan inte belastas synnerligt mycket och jag vet inte hur mycket en Qubino belastar, det får du kolla.
JohanWsthlm

Inlägg av JohanWsthlm »

Qubinon belastar väl ingenting, den ska ju. Ara lösa av signalen eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det borde vara så - i teorin. Men en 10V ingång till digital elektronik är det ganska säkert en spänningsdelare och DEN är en belastning.

Samtidig är den en "default" kontroll över nivån på ingångspinnen så att den inte blir offrat till statisk uppladdning.

Mitt Fluke DVM har 11MΩ ingångsimpedans, det är högt men likaväl en belastning.

Så jo, Qubino belastar signalen! Men hur mycket vet jag inte.
Skriv svar