bara ett kul projekt alltså, för vem har tid att titta ner på styret på varvräknaren när man kör cross,
man har ju fullt sjå med att hålla sig på rätt spår och kvar på hojen...
dessutom är hjälmen i vägen så man får verkligen böja ner huvet.
Varvtalsmätare motocross .
Re: Varvtalsmätare motocross .
Bara för att man vill göra något behöver det inte att vara praktisk, smart eller genialt.
Ibland vill man göra något för att man vill - o ska man göra det om det inte är olagligt och inte skadar andra.
Ibland vill man göra något för att man vill - o ska man göra det om det inte är olagligt och inte skadar andra.
-
Tack för hjälpen. Skall försöka testa den i helgen. Funkar den som det är tänkt så får någon gärna hjälpa mig att göra en ytmonterad snygg sådan här. Min blev inte snygg .
Och nä. Det är inte tänkt att man skall ha en varvtalsmätare på hojen. Ganska meningslöst.
Och nä. Det är inte tänkt att man skall ha en varvtalsmätare på hojen. Ganska meningslöst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
För att slippa starta upp hojen 10-15 ggr för att testa mjukvaran så använde jag en Uno till att simulera varvtalet via en potentiometer.
Den andra arduinon jag skall prova min mjukvara i är en leonardo. För att ha full koll på varvtalet hela tiden så mäter den tiden mellan varje FALLING på signalen. Det blir ju lite hackigt med en potentiometer. Motorn hoppar inte 500 varv på ngn micro sekund. Nu kan jag i alla fall prova hårdvara och mjukvara tillsammans med hojen.
Det blir nog inte för ens I helgen.
Den andra arduinon jag skall prova min mjukvara i är en leonardo. För att ha full koll på varvtalet hela tiden så mäter den tiden mellan varje FALLING på signalen. Det blir ju lite hackigt med en potentiometer. Motorn hoppar inte 500 varv på ngn micro sekund. Nu kan jag i alla fall prova hårdvara och mjukvara tillsammans med hojen.
Det blir nog inte för ens I helgen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Icecap. Skall det lilla kretskortet jordas i hojen? Kopplade in det ikväll utan jord i hojen . Men fick inga vettiga varvtal ut av det. Det var allt mellan 5 rpm till 2500rpm och då gick hojen bara på tomgång.
Kunde bara testa lite grann då det blev för rökigt i verkstaden. Var inte så sugen på att testa utomhus ikväll då det var snor kallt .
Kunde bara testa lite grann då det blev för rökigt i verkstaden. Var inte så sugen på att testa utomhus ikväll då det var snor kallt .
Jepp, du kan bara mäta MELLAN 2 punkter. Motorn/chassi är nollpunkten.
-
Tack Icecap för hjälpen. Fick det inte att funka riktigt. Så videon nedan provade jag med en hall sensor direkt in i leonardo. Bör jag köra den igenom kortet vi gjorde för att det skall bli en säkrare signal?
Vet inte riktigt hur man gör om man skall lägga upp en länk här. Provar att bara klistra in den.
Gör jag fel så ändra o berätta hur jag gör så jag vet till nästa gång.
Tack för hjälpen.
Vet inte riktigt hur man gör om man skall lägga upp en länk här. Provar att bara klistra in den.
Gör jag fel så ändra o berätta hur jag gör så jag vet till nästa gång.
Tack för hjälpen.