JonatanGe skrev: ↑1 mars 2022, 13:15:21
Till saken hör att jag aldrig byggt en nålbädd eller gjort så mycket mekanik tidigare, det bidrar ju också lite till att jag drar mig för att göra en "snabb tillfällig lösning". Det känns som det kommer ta flera dagar för mig bara att göra ritningsunderlag till någon som kan fräsa ut en fixtur som passar till panelerna, för att inte tala om driftsättning och eventuell felsökning
Man behöver ju inte nödvändigtvis krångla till det så hiskeligt när det rör sig om en tillfällig lösning.
Finns det en plats för en programmeringskontakt är det förmodligen rätt enkelt att tillverka en enkel nåldyna som passar mot det footprintet. Det allra bästa är ju om det till och med är för en hålmonterad kontakt, då behövs bara några nålar (kan till och med finnas färdigt med ett antal nålar på rad, med rätt delning).
Behöver ju inte vara en superoptimerad jigg för att sätta i en hel panel och stänga ett lock över. Kan räcka med några nålar som man för hand håller emot kortet samtidigt som man trycker "programmera" på dator eller liknande, sen får man glatt hålla handen stilla i de sekunder det tar att programmera.
Behövs någon styrning för att få det rätt kan man fila till något av en träbit eller vad som helst, som indexerar emot kortkanten eller liknande.
Fantasin sätter gränserna, sen tycker jag personligen det är rätt kul att för en stund få lämna ingenjörsvärlden där allt ska vara perfekt med all tänkbar dokumentation och lång livslängd, och istället bara fila till någonting som gör jobbet nu och sen kan skrotas när man är klar.
Tar det 30 sekunder per kort har man ju gått igenom alla korten på en dag.
Att jaga offerter hit och dit, skicka grejer fram och tillbaka, PCB-montören får ställa om maskinerna till att plocka från tray osv, så har man snart spenderat rätt mycket tid och pengar på den vägen också.