Ledande färg till silikonknappar fjärrkontroll
Ledande färg till silikonknappar fjärrkontroll
Letar efter någon typ av färg eller lack för att måla/applicera på ytan på undersidan av två silikonknappar på min fjärrkontroll till recievern.
Volymknappen för minus fungerar inte pga det har blivit slitage på ytan. Testar jag att dutta med vilken annan knapp som helst så fungerar funktionen.
Vet inte vad jag ska måla/applicera för något. Det ska ju tåla att tryckas mot kretskortet. Så önskar ju att det blir så permanent som möjligt.
Hittar mest bara vattenbaserat som ska passa till plast, metall, trä, papper, glas.. men inget om gummi/silikon. Det är ju ett väldigt fett material där mycket är svårt att få fäste.
Volymknappen för minus fungerar inte pga det har blivit slitage på ytan. Testar jag att dutta med vilken annan knapp som helst så fungerar funktionen.
Vet inte vad jag ska måla/applicera för något. Det ska ju tåla att tryckas mot kretskortet. Så önskar ju att det blir så permanent som möjligt.
Hittar mest bara vattenbaserat som ska passa till plast, metall, trä, papper, glas.. men inget om gummi/silikon. Det är ju ett väldigt fett material där mycket är svårt att få fäste.
- BallInPlay
- Kontakt:
Re: Ledande färg till silikonknappar fjärrkontroll
Jag hr lagat många fjärrkontroller med en liten klick superlim och en liten bit aluminiumfolie... Brukar fungera och hålla länge...
finns även färdiga självhäftande alufoliebitar avsedda för just det man kan använda, inte testat själv men läst om det i div retro-hw-diskussioner.
Blyerts brukar också föreslås. Finns ett antal besläktade trådar här.(* Har inte provat själv, så jag ska inte uttala mig om hur länge lagningen håller.
*) Exempel.
*) Exempel.
Håller väldigt länge och är smidigt att lägga på
Har använt det i minst 20 år.
Man skrapar bar lite av blyertsen och plattar till lite med ett tryck ( Färdigt )
OBS! Man skall inte ha för mycket, bara en liten tunn hinna
Har använt det i minst 20 år.
Man skrapar bar lite av blyertsen och plattar till lite med ett tryck ( Färdigt )
OBS! Man skall inte ha för mycket, bara en liten tunn hinna
Det brukar vara svårt att få färg att fästa på silikon. Är det verkligen silikon?
Bilfirmorna har ledande färg för elvärmda bakrutor. Fungerar bra.
Köpte en blyertspenna Faber Castell B2 på Panduro Hobby.
Skrapade loss lite kol med en kniv ovanpå knapparna. Duttade/smetade ut med fingret. Monterade ihop allt.
Fungerar klockrent!
Skrapade loss lite kol med en kniv ovanpå knapparna. Duttade/smetade ut med fingret. Monterade ihop allt.
Fungerar klockrent!