Me too! (Ett CNC-projekt)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cyr
Kontakt:

Me too! (Ett CNC-projekt)

Inlägg av cyr »

Jag vet vad ni tänker, men nu ska jag skriva om min tänkta CNC-fräs antingen ni vill eller inte :lol:

Kritik är välkommen, om ni ser någon uppenbar brist i konstruktionen så vill jag gärna veta (innan jag börjar bygga).

Har precis upptäckt SolidWorks (vilket fruktansvärt trevligt program!), så det kommer att bli en hel del bilder därifrån så småningom - men jag börjar med en snabb beskrivning av vad jag tänkt bygga.

Som vanligt började jag med ganska enkla planer, något i MDF kanske med gängad stång och min dremel som fräsmotor. Max ett par tusen som budget, något som man kunde borra några kretskort med åtminstone... Sen ökade ambitionerna och nu när jag slutligen tänker börja bygga ser det ut såhär:

* Konstruktion i aluminium med själva ramverket i byggprofiler, troligen från http://www.alucon.se/
* Arbetsområde c:a 45 x 30 x 12 cm och yttermått c:a 75 x 55 x 50 cm.
* 1.8Nm bipolära stegmotorer.
* Trapetsskruv, 12x3 mm för X/Y och 10x3mm för Z.
* Skenstyrningar, THK SR15V. Två skenor med vardera två slädar per axel.
* Kress 800 FME fräsmotor (eller liknande).

Hittills har jag stegmotorerna, och tack vare Henrik här på forumet, skenstyrningarna. Har alltså inte kommit så långt med själva bygget, men funderat har jag gjort, och caddat.

Börjar lite bakifrån, med Z-axeln. Den enda del som jag i stort sett ritat klart i SW.

Så här ser den ut, med Z längst upp...

Bild

... och längst ner ...

Bild

Samt med själva Z-vagnen borttagen:

Bild

Vad tror experterna om att ha skruven lagrad bara i ena änden? Jag har sett det användas, och tycker inte det borde vara något problem på den korta biten... men jag vet inte.

Drivningen på Z blir med tandrem, tips på inköpsställen?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Man bör lagra i båda ändarna, men som du säger så är det en kort bit och den får bra styrning så det ska inte vara något problem tror jag.
Spunk

Inlägg av Spunk »

Prova med dom här, Momentum
Använder dom flitigt på jobbet.Vet man inte exakt vad det är för grej man ska ha, men man vet vad man ska ha den till och tänkt funktion så brukar dom fixa det mesta
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ironbill har kuggrem (tandrem?) och skivor så dom kanske kan vara ett alternativ, om dom är billiga eller dyra med dom vet jag dock inte.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

www.alucon.se såg ju ut som ett bra ställe för att handla profiler

varifrån har du tänkt att köpa aluminiumplattorna? ska du såga ut och borra hålen själv?

glöm inte att skaffa ett t-spårsbord så att det blir smidigt att spänna upp arbetsstycken

/Johan
gustav t

Inlägg av gustav t »

Kuggrem kan köpas här http://www.kedjeteknik.se/index.htm
De hjulen och remmarna jag fråga efter, som ser ut att passa till dig, kosta ca: 100kr/st .
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Får man fråga varför du inte sätter motorn i linje med trapetsen?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag vet inte om detta blir billigare men jag har mailat lite med killen bakom denna site. Han för också aluminium profiler.
http://www.damencnc.nl/

Frågan är om fraktkostnaden kanske blir för hög.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Cyr: En fråga som slår mig när jag tittar på din design är hur hög är vridstyvheten sidledes mellan vagn och skena i linjärenheterna?

D.v.s. Finns det risk för att fräsen kommer att dippa runt Y axeln?

Du har dubbla vagnar och linjäreneheter i Z led men i sidled kör du också bara två skenor där jag skulle gissa den största kraften skulle ligga.

En annan sak är att fräsen kommer sannolikt vara ganska tung så det kan vara en ide att balansera Z axeln på andra sidan för att kompensera beroende på linjäreneheternas vridstyvhet. Detta skulle ev. kunna göras genom att lägga stegmotorn ännu längre bak.

PS. Jag gillar designen med mycke rörelsemöjlighet i Z-led vilket jag ofta saknar.[/b]
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

> Strombom

Hade tänkt kapa och borra själv, men utgå från plattstänger och liknande som redan har korrekt mått i den mest kritiska riktningen.

> Jojje

Vill inte varken att motorn ska sticka upp som ett högt torn över fräsen, eller att Z-axeln ska sticka onödigt mycket framför. Försöker få det så kompakt som möjligt.

> Mark

Mer än två skenor vore väl lite jobbigt? :wink:

Nej men jag tror jag vet vad du menar, slädarna på den axeln sitter ganska tätt... På höjden är avstånden ganska stort:

Bild

Jag satte rälsen på över/undersidan av balken just för att separera dem så mycket som möjligt, och minimera avståndet från balken ut till fräsen.

Däremot i sidled:

Bild

De sitter så tätt för att få det kompakt, så med 40cm bred balk får man 30cm rörelse... Men det kanske är vettigt att öka avståndet lite.

Har inte räknat något alls på det, dels för att jag tappade bort mig totalt när jag läste formlerna från THK och dels för att jag inte vet hur stor kraft jag ska ansätta vid fräsen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

cyr,

hur i all sin dar hadde du tänkt dig att få någon som helst stabilitet med den profilen och skenorna (tittar på den översta bilden) så som det ser ut att vara monterat. En annan profil är på sin plats här alt en mycket bredare skena till den profilen.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du menar översta bilden i det sista inlägget så håller jag med. Hur själva monteringen av skenorna på profilen ska gå till är inte riktigt löst, men de kan förstås inte bara skruvas fast så som det ser ut på bilden - det är bara kontakt någon mm på varje sida om T-spåret.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Här kommer ett par bilder på hela maskinen...

Bild

Bild

En hel del detaljer fattas, t.ex. rälsen och drivningen till en axel, men det visar iaf hur jag tänkt bygga hela mojängen. Kommentarer välkomna...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Vad lite kommentarer, jag får väl ge lite funderingar då för att få lite diskussion :)

Vad är syftet med den undre plåten. Tar den upp något moment eller försvårar den bara monteringen?

Jag undrar som tecno hur monteringen av skenorna ska lösas.

Momentet i x-axelns riktning borde väl vara störst runt spindeln, borde då inte y-axelns linjärlager flyttas fram en bit (i riktning mot y-axelns motor).

Jag undrar även hur profilerna fästs i varandra vinkelrät. Måste man inte göra plats för vinkelfästen? http://www.alucon.se/Shop/Image/Article/005-002.jpg

/Johan
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

såhär kanske?

Bild
Skriv svar