Kritik är välkommen, om ni ser någon uppenbar brist i konstruktionen så vill jag gärna veta (innan jag börjar bygga).
Har precis upptäckt SolidWorks (vilket fruktansvärt trevligt program!), så det kommer att bli en hel del bilder därifrån så småningom - men jag börjar med en snabb beskrivning av vad jag tänkt bygga.
Som vanligt började jag med ganska enkla planer, något i MDF kanske med gängad stång och min dremel som fräsmotor. Max ett par tusen som budget, något som man kunde borra några kretskort med åtminstone... Sen ökade ambitionerna och nu när jag slutligen tänker börja bygga ser det ut såhär:
* Konstruktion i aluminium med själva ramverket i byggprofiler, troligen från http://www.alucon.se/
* Arbetsområde c:a 45 x 30 x 12 cm och yttermått c:a 75 x 55 x 50 cm.
* 1.8Nm bipolära stegmotorer.
* Trapetsskruv, 12x3 mm för X/Y och 10x3mm för Z.
* Skenstyrningar, THK SR15V. Två skenor med vardera två slädar per axel.
* Kress 800 FME fräsmotor (eller liknande).
Hittills har jag stegmotorerna, och tack vare Henrik här på forumet, skenstyrningarna. Har alltså inte kommit så långt med själva bygget, men funderat har jag gjort, och caddat.
Börjar lite bakifrån, med Z-axeln. Den enda del som jag i stort sett ritat klart i SW.
Så här ser den ut, med Z längst upp...

... och längst ner ...

Samt med själva Z-vagnen borttagen:

Vad tror experterna om att ha skruven lagrad bara i ena änden? Jag har sett det användas, och tycker inte det borde vara något problem på den korta biten... men jag vet inte.
Drivningen på Z blir med tandrem, tips på inköpsställen?