Jag har en Keddy-insats inmonterad i en öppen spis murad med Mexisten. Insatsen har ca 8cm fritt på båda sidor och fritt både över och under. Dessutom finns två öppningar på sidorna av mexistensspisen. När man eldar i insatsen som är av gjutjärn så blir den ju ganska fort riktigt varm. Det gör att luften rör sig snabbare runt den och mycket luft kommer ju då ut uppvärmd av kaminen. Men eftersom hela inbyggnaden (som sträcker sig upp till taket) också blir varm så tror jag att mycket av den värmen därefter försvinner ut i skorstenen. Visserliger så håller sig mexistenen varm många timmar efter brasan slocknat men jag tror att jag får ut mer värme av kaminen om jag kan öka luftflödet runt kaminen under eldningen. Därför tänker jag prova med att montera en liten fläkt i ett av sidoöppningarna i mexistenen. Tanken är att trycka in rumsluften som därav ökar luftcirkulationen runt gjutjärnskaminen och skickar ut mer varmluft runt kaminen. Fungerar det bra så monterar jag nog en fläkt även i den andra öppningen.
Tycker ni att idén verkar vettig?
Och i så fall.....
Vilken fläkt skall jag välja? Hålen är 8x12cm så jag tänker 8x8cm fläkt. Givetvis ska den vara så tystgående som möjligt. Hur ska den drivas? 12 Volt, 230 Volt? Jag har en liten transformator som ger bl.a. 12 Volt, den kanske går att använda?
Tacksam för tips, råd ....
Fläktförstärkning av luft runt Keddy braskamin
Re: Fläktförstärkning av luft runt Keddy braskamin
om den är gjord för att ha luft cirkulerande runt om så ta en fläkt som du säger och prova att köra, , den förstärker bara den naturliga cirkulationen
kör på 12v prylar så kan du ha nytta av den om det är strömavbrott med, bilbatteri
och du har inga bekymmer med 230v och elsäkerheten
kolla så den inte blir för varm bara, borde funka
kör på 12v prylar så kan du ha nytta av den om det är strömavbrott med, bilbatteri
och du har inga bekymmer med 230v och elsäkerheten
kolla så den inte blir för varm bara, borde funka