3v3 pinne på raspberry pi
3v3 pinne på raspberry pi
De här 3v3 pinnarna på pajjen. Är det så man kan mata den med 3v3 eller är det en utgång som pajjen skapar? Så man kan mata ngt externt med 3v3.
Re: 3v3 pinne på raspberry pi
3V3-pinnarna i stiftlisten är ut från rPi:n, 5V-pinnarna är in, men inte lika skyddad som om du matar via USB-kontakten.
Vet inte vad som är specat att 3V3-pinnarna kan leverera, men behöver din hatt mer A, så använd extern matning till hatten. Bara jorden har samma potential
/// Marcus
Vet inte vad som är specat att 3V3-pinnarna kan leverera, men behöver din hatt mer A, så använd extern matning till hatten. Bara jorden har samma potential

/// Marcus
Jepp 5v0 är jag klar med är extern matning.
Ok då är 3v3 ut från den. Nä har inte heller hittat dess strömspecc. Ska bygga en hatt där de behlver 3v3 och ca 20-30mA
Ok då är 3v3 ut från den. Nä har inte heller hittat dess strömspecc. Ska bygga en hatt där de behlver 3v3 och ca 20-30mA
-
Lite sökning ger att det verkar som rekomenderad max ström ut är 50mA.
Sedan finns det diskusioner där folk tagit ut mer. Det går säkert ta ut mer korta stunder men jag antar att 50mA är en säker angivelse som du ska kunna ta ut längre stunder. Naturligtvis förutsatt att rpi får jobba under rätt temperatur gräns.
Sedan finns det diskusioner där folk tagit ut mer. Det går säkert ta ut mer korta stunder men jag antar att 50mA är en säker angivelse som du ska kunna ta ut längre stunder. Naturligtvis förutsatt att rpi får jobba under rätt temperatur gräns.
Ja det verkar som 50mA är det som finns kvar då pajjen går med full last själv med alla portar anslutna etc.
Jaja men 50mA klarar jag mig fint på.. Sedan kommer pajjen inte gå med hård last ändå
Jaja men 50mA klarar jag mig fint på.. Sedan kommer pajjen inte gå med hård last ändå
Vill förtydliga att 5V-pinnarna är både för matning och för att driva externa kort. Inte för det spelar så stor roll för frågan, men det kan vara bra om någon annan läser denna tråd i framtiden.
Lite sent svar kanske, men nästan alla pinnarna är både in å utgångar, det bestämmer man i programmet som styr pajen.
Frågan var vad specifikationen säger att 3V3-pinnarna på en rPi kan leverera i ström, inte att man definiera IO-pinnarna som både som in eller utgångar och ja, dom mår bäst av jobba med 3V3-logiknivå...
/// Marcus
/// Marcus