Varför kan man inte använda mobiler på sjukhus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Varför kan man inte använda mobiler på sjukhus?

Inlägg av Nerre »

Åter ingen, EMC handlar om "kompatibilitet".

Man sätter en gräns, beroende på användningsmiljö. Man brukar prata om Class A, Class B etc. Apparater inom samma klass ska tåla störningar under gränsen och får inte stråla över gränsen.

Men gränsen är olika beroende på användningsmiljö. Det finns en gräns för vanlig bostadsmiljö, en gräns för känslig miljö som sjukhus, och en gräns för miljö med mycket störningar (som t.ex. industrimiljö).

Det innebär att en produkt som är godkänd för industrimiljö eller bostadsmiljö troligen strålar för mycket för att kunna användas fritt i sjukhusmiljö.

Jag försöker googla lite och i EU tror jag det är CISPR som definierat miljöerna. I USA är det FCC.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men jag misstänker att det finns olika reglementen för olika områden, vilket mycket väl kan innebära att kraven är EXAKT desamma.

Jag härjade en gång med SAABs konstruktionsgrupper för att kolla att man hade uppfyllt EMC-kraven, samt att man dessutom klarade dessa tillsammans med andra grupper. Dvs, exempelvis sidoairbag och sidoinstrumentet (en av huvuddatorerna i panelen) kunde var för sig klara kraven men tillsammans kunde de fallera, antingen störas ut eller störa annat. (Nu hade man glömt meddela leverantör av airbagen att den skulle uppfylla normerna .... :doh: ).
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tror mycket har ändrat sig på senare år. För 9 år sedan låg jag inne på medicin och hjärta i Kristianstad och Lund. Då var det mycket restriktioner. Har nu precis kommit hem från att legat på stroke och hjärta i Kristianstad. Kunde ej se några restriktioner. Endast att personalen begärde omtanke om medpatienter, då vissa envisas med högtalartelefon på högsta volym kl. 6 på morgonen. Ser man på dagens läge med faktiskt kvarvarande besöksförbud p.g.a. corona är det än mer viktigt att kunna använda sin mobil för att hålla kontakten med nära och kära.
Personalen själva använder mycket mobil i sin kommunikation med medarbetare.
Sedan tror jag att som Nerre skrivit här, det finns EMC krav för olika miljöer. Det innebär även att den faktiska kunskapen om störkänslighet blir ordentligt utredd och tillverkaren även tänker på detta i samband med tillverkning. Det räcker att titta på en laddare så ser man idag en ferritspole kring sladden.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Det beror också på att sjukhusen hade köpt utrustning som inte var bra konstruerad. Det fanns ett fall med en infusionspump som skenade redan vid rätt låg störnivå.

Man vill undvika problem oavsett om det beror på den störda eller den störande enheten.

Sen slappnar man av när tiden går utan att det händer nåt, och modern utrustning är nog mer störtålig allteftersom branschen får erfarenhet.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Vi har som generell policy att mobiltelefoner får användas på vissa avdelningar.

Röntgen har hårda regler, mest säkerhetsmässigt! En magnetkamera kan orsakas stor skada om en mobiltelefon kommer i närheten.

Vi på IVA är stenhårda med att inte telefonen ska användas inne på salarna. I korridoren går det bra, övriga utrymmen är ok. Men just inne på patientsalarns får det under inga omständigheter finnas en startad mobiltelefon. Flygplansläge skulle kunna fungera men men.

Anledningen är att som många är inne på kan just viss livsuppehållande utrustning störas, eller så är teorin i vart fall. Hur pass illa det är, eller hur känsligt det faktiskt det är i verkligheten… vet ej. Men vi vill inte chansa, ”det går nog” , är inte en risk vi vill ta.

Vår utrustning som mäter blodtryck, puls, syresättning, andningsfrekvens osv är nog liten risk att den störs egentligen. Men tillverkaren menar på att man inte får ha en mobil närmare än 1 meter, för det finns en potentiell risk… minimal… men de kan inte garantera det. Modern utrustning från Philips!

Jag tror inte heller blodvärmaren/vätskevärmaren , som värmer droppen , störs heller. Inte heller pumpar till sängen, sängen i sig, pumpar till kompressionsstövlar, eller befuktarna till luften.

Det som potentiellt riskerar att störas skulle kunna vara respiratorn, även den modern från Dräger, men samma sak där, de kan inte garantera det. Skulle den få en störning kan andningen till patienten störas, kanske tar fel antal andetag, fel storlek på andetagen. Ett för stort och kraftigt andetag med respiratorn kan bokstavligen spräcka en lunga, vilket har hänt på flera covid-patienter. Barotrauma, penumothorax… vilket är ett förödande tillstånd för en patient. Andra saker som kan hända är att andetagen blir för små, då vädras inte tillräckligt med koldioxid ut och inte tillräckligt med syre kommer in. Syremöttnaden kan också påverkas, syresättningen i blodet sjunker då. Vädras inte koldioxiden ut, stiger den nivån i kroppen och patienten går in i en koldioxidnarkos, patientens egna andning slås ut och patienten kan avlida! Osv osv, många fler risker här.

Andra saker som kan påverkas av mobilen är som andra sagt Nervus, eller EEG-maskinen. Vi övervakar ibland patienter med epilepsi, vi måste veta exakt när anfallen kommer, vilken typ av anfall det är, längden , var det sitter, osv. Blir EEG störd, kan vi i värsta fall felbehandlad patienten pga störningarna har gett falska utslag. Patienten får fel eller för mycket medicin.

Andra saker som kan påverkas kan vara läkemedelspumparna. Vi doserar i mikrogram/kg/minut eller per timme. Skulle denna pumpen störas, felkalibreras kan det bli direkt förödande och dödligt. Vi ger sömnmedel, pulsreglerande läkemedel, blodtryckshöjande läkemedel. Ett minimalt fel här och det blir cirkulatorisk kollaps! För
Mycket pulssänkade läkemedel och hjärtat slutar så. För mycket blodtryckshöjande läkemedel och blodkärlen brister i hjärnan pga för högt tryck. För mycket kalium och hjärtat antingen stannar pga arytmier och skenande puls…

Finns fler exempel men tror detta räcker…

Fråga gärna om ni undrar mer…
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

En annan sak vi månar om är sekretessen!!

Vi vill under inga omständigheter att det varken filmas eller fotas inne på avdelningarna. Vilket tyvärr förekommer frekvent. Personalen blir pga hotad, uthängda osv. Till exempel knarkare som kommer in och kräver mer narkotika ”pga sina smärtor” och de har använt upp 4 veckors läkemedel på 2 dagar.. vilket är ofta! Det är alltid alltid alltid någon sån patient inne. De spelar då in oss, hotar oss med det, hotar med kompisar, osv osv.

Vi har bland annat fått ha poliseskort från avdelningen, ner till omklädningsrummet och sedan ut till bilen pga hoten från anhöriga! Vilket blir vanligare och vanligare! Har fått så många dödshot, hot om stryk, våld, att jag inte längre bryr mig… vi måste införa överfallslarm till alla anställda numera pga alla hot! Kul utveckling va? Och sedan då bli uthängd med bild osv… ännu bättre!

Det är tydligen också kul att fota andra patienter inne på sjukhuset, inte acceptabelt med tanke på sekretessen! Sprida bilder på någon annan… nej!
hummel

Inlägg av hummel »

Det låter helt galet att ni blir hotade, synd att störande personer inte får kastas ut från sjukhuset.

Jag har själv blivit hotad när jag var med mamma på S:t Göran, väktare kom inom 10 sekunder, antar att dom är vana med sådan snabb respons.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

MNorrgren skrev: 21 februari 2022, 19:59:59 Vi har bland annat fått ha poliseskort från avdelningen, ner till omklädningsrummet
Välkommen till det nya Sverige.
himo

Inlägg av himo »

Men hur fungerar det med bluetooth och Wifi?

Ni har väl wifi på IVA rummen? Har du sett någon mus/tangentbord med bluetooth (trådlös)?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Mycket lägre effekt jämfört med 3 Watt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kan inte svara på wifi och bluetooth mer än att wifi finns ju över hela sjukhuset, våra datorer går främst på wifi, inga problem där. Men räckvidden är ju och andra sidan rätt begränsad. Inga bluetooth-apparater än så länge. Möss till datorer har sladd. Avtorkningsbara i gummi :shock: :Skit är dem, men men...

Japp, tyvärr har samhället spårat ur totalt! Det är fantastiskt kul att jobba ibland. Detta är ändå på IVA där mycket har sorterats ut. Akuten ska vi inte tala om... herregud vad de får skit....
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det var i början när elektroniken inte var säkrad dels mot NMT 450 varma 15W o sedemera GSM häftiga pulsning på grund av TDMA överförningen det fanns massa regleringar vart dom var tvugna att stängas sv.

Allt är immunt mot dessa störningar numera.

Nmt450 15W kunde brännas om man hade antennen nära kroppen , oskyddad elektronik kunde grillas
himo

Inlägg av himo »

Så förr i tiden fick man NMT450 15W genom pannan utan märka några problem?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

NMT450 var sällan handhållna enheter* utan en fast monterad telefon i bilen med en separat lur och antennen på taket.

* Det fanns några få handhållna, dessa hade reducerad effekt tror jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag genomgick ju en canceroperation för ganska precis ett år sen, och jag blev faktiskt förvånad att det var OK med mobil i princip överallt,
när jag vaknade upp efter operation så frågade jag om jag fick använda mobilen "ja självklart", det fanns till och med fritt wifi speciellt avsett för patienter.

Det gjorde ju de dagarna betydligt trevligare.
Skriv svar