Hej,
Jag har tre kameror på 12 V DC kopplade till nätet via ett spänningsaggregat som bilden nedan visar. Allt funkar utmärkt fram tills strömmen går! Jag skulle vilja installera någon typ av "switch" som automatiskt kan växla över till ett bilbatteri då spänningen försvinner på nätet. Är de någon som har någon ide om hur man kan hitta en enkel lösning?
Jag vet att det finns att köpa färdiga paket för sådant här, men jag skulle vilja använda delar som jag redan har, typ några 12 V batterier.
Växla mellan nät- och batterispänning
-
Växla mellan nät- och batterispänning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Växla mellan nät- och batterispänning
Det allra enklaste är att koppla en diod i serie med 12V och en i serie med batteriet. Koppla sedan de två spänningskällorna i parallell efter dioderna, så dras strömmen alltid endast från den som har högst spänning. Skulle batteriet ha högre spänning än nätaggregatet, kan den droppas med extra diod(er).
- FormerMazda
Eller köp en bra laddare, typ CTEK, som kan vara ikopplad och ladda oavbrutet.
Koppla både laddare och kameror till batteriet.
På så vis är batteriet alltid laddat och laddas upp igen så fort spänning kommer tillbaka.
Koppla både laddare och kameror till batteriet.
På så vis är batteriet alltid laddat och laddas upp igen så fort spänning kommer tillbaka.
En liten UPS funkar ju också, dock hur länge varar strömavbrotten och hur många mA drar kamerorna, du måste ju också hålla igång övrig utrustning också, nått måste ju ta emot och lagra/skicka vidare videon.