Huvudbrytare 3-polig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohnnyElman

Huvudbrytare 3-polig

Inlägg av JohnnyElman »

Hej,

Med en 3-polig huvudbrytare, kan man bryta varje fas för sig, eller är alla faser på eller av samtidigt? Brytaren jag tittar på är en Eaton IS63/3 https://datasheet.eaton.com/datasheet.p ... cale=en_GB som bilden nedan visar.
rect870.png
Det jag skulle vilja ha är en brytare där jag kan slå på en fas åtgången. När man tittar på schemat ser man en streckad horisontellt linje, indikerar den att alla tre brytarna är sammankopplade, och kan inte styras individuellt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Huvudbrytare 3-polig

Inlägg av AndLi »

Ja, sannolikt är de ihopkopplade alla tre, på vissa varianter är sammankopplingen bara gjord som en plåtpinne mellan plastflärparna på utsidan och borde teoretiskt gå att demontera.

Men finns den inte i enfas utförande med? Så då behövs det ju bara 3 sådanna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En trefasbrytare bryter alltid samtliga faser samtidigt.
Tveksamt om det är tillåtet med individuella brytare.
JohnnyElman

Inlägg av JohnnyElman »

Alternativet är att sätta in 3 stycken 1-poliga brytare, när man googlar kommer Proffsmagasinets Hager MBS116 fram https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... 6a-3027500.
rect871.png
Några frågetecken, vad innebär det att det är en Dvärgbrytare? Passar den på en vanlig DIN skena? Vad innebär det att den har B-karakteristik?

Jag har inte koll på om man för koppla faserna individuellt, det här är mer en lös fundering på hur det skulle kunna fungera...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai

Inlägg av Akai »

Enligt symbolen du har bild på sitter de ihop.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Dvärgbrytare är en automatsäkring. B karakteristik betyder att den löser direkt vid en specifik överström. A löser tidigare C senare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är det du ska koppla in och vad är användningsfallet när du vill ansluta en fas åt gången?

Dvärgbrytare är det som passar på dinskena och används i moderna säkringscentraler med automatsäkringar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl också så att du sannolikt inte skall experimentera med detta då du uppenbarligen saknar erforderlig kunskap.
hsd

Inlägg av hsd »

Har bestämt för mig att huvudbrytare skall bryta alla 3 faserna samtidigt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja annars är det ingen huvudbrytare.
JohnnyElman

Inlägg av JohnnyElman »

Scenariot är att jag ska skissa en lösning på hur man kan grovt kan reglera temperaturen i en ugn med tre värmeslingor. Varje slinga är specificerad ~2.7 KW och 230 V. Ugnen används för att bränna keramik.

Temperaturen är inte kritisk, runt 700 - 800 C, men man vill relativt snabbt komma upp i temperatur och sedan ligga där en stund. Slingorna är Y-kopplade i kontakten. Så min tanken var att man skulle montera upp ett skåp med en DIN skena och på den montera en jordfelsbrytare, och därifrån kunna koppla på en fas åt gången, och på så sätt grovt kunna reglera temperaturen i ugnen.

Tanken finns att köpa en styrenhet med PID controller, men jag tänkte att man först skulle prova hur pass bra det fungerar med en manuell lösning.

Det är inte jag som ska koppla in trådarna, vi har en elektriker som ska godkänna allt, jag skisserar förslag och uppskattar kostnaderna....

Hur skulle ni tackla en sådan här uppgift, kunna reglera effekten i en ugn med tre värmeslingor?

Om man manuellt slår på och av huvudbrytaren, alltså man slår av och på alla tre slingorna samtidigt, så blir det ganska häftiga temperatur fluktuationer, om man inte hela tiden står och passar. Det känns som om att en slinga skulle räcka när man väl är uppe i temperatur.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det lär väl bli att fungera som en gammaldags spisplatta?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har byggt EN styrning som styrde 3 elektriska ugnar på en klinkersfabrik, det var i deras testlab.

Man ska INTE gå upp i temperatur snabbast möjligt!
Detta vill få kvarvarande fukt att koka ut vilket kan ge sprängningar osv.

Men jag styrde ugnarna med SSD, ett per fas o ugn.
Styrningen skedde med en mikroprocessor som dels räknade ut måltemperaturen o jämförde med är-temperaturen och helt enkelt körde av-på styrning och dels höll koll på tiden för att räkna på måltemperaturen.

Fungerade perfekt till fabriken stängdes 7 år senare.

Varje sekund blev det kollat och reläer (SSD) slagit på eller av. Mycket primitivt men massan var så pass stor att det fungerade riktigt bra.

Nu för tiden hade jag nog styrd elementen individuellt med någon rotation av primärt element för att fördela slitagen över tid.

Men kurvorna jag hade (operatören skrev in dom) kan nog fastställas till en eller två fasta i detta fall.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

AndLi skrev: 8 februari 2022, 16:24:29 Vad är det du ska koppla in och vad är användningsfallet när du vill ansluta en fas åt gången?

Dvärgbrytare är det som passar på dinskena och används i moderna säkringscentraler med automatsäkringar.

Dvärgbrytare är det rätta ordet för det som i folkmun kallas "automatsäkring", alltså en apparat som skyddar mot kortslutning / överbelastning.
Dvärgbrytare finns både för montage på dinskena och för panelmontage, Även strömbrytare finns för dinskena.

Det jävliga är att STRÖMBRYTARE (manöverorgan) och DVÄRGBRYTARE (överströmsskydd) för dinskena ibland SER LIKADANA UT!
(Jag antar att det är därför huvudströmbrytaren i elcentralen vanligtvis har ett svart vred).

Det finns exempel på att folk trott att de köpt dvärgar men fått strömbrytare!
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

JohnnyElman skrev: 8 februari 2022, 17:50:10 Scenariot är att jag ska skissa en lösning på hur man kan grovt kan reglera temperaturen i en ugn med tre värmeslingor. Varje slinga är specificerad ~2.7 KW och 230 V. Ugnen används för att bränna keramik.

Temperaturen är inte kritisk, runt 700 - 800 C, men man vill relativt snabbt komma upp i temperatur och sedan ligga där en stund. Slingorna är Y-kopplade i kontakten. Så min tanken var att man skulle montera upp ett skåp med en DIN skena och på den montera en jordfelsbrytare, och därifrån kunna koppla på en fas åt gången, och på så sätt grovt kunna reglera temperaturen i ugnen.

Tanken finns att köpa en styrenhet med PID controller, men jag tänkte att man först skulle prova hur pass bra det fungerar med en manuell lösning.

Det är inte jag som ska koppla in trådarna, vi har en elektriker som ska godkänna allt, jag skisserar förslag och uppskattar kostnaderna....

Hur skulle ni tackla en sådan här uppgift, kunna reglera effekten i en ugn med tre värmeslingor?

Om man manuellt slår på och av huvudbrytaren, alltså man slår av och på alla tre slingorna samtidigt, så blir det ganska häftiga temperatur fluktuationer, om man inte hela tiden står och passar. Det känns som om att en slinga skulle räcka när man väl är uppe i temperatur.
Jag skulle montera en vridomkopplare med 4 lägen för att manövrera ugnen.
Jordfelsbrytaren skulle jag sätta i elcentralen så att hela byggnaden/våningen skyddas.

Om ni behöver en egen undercentral för ugnen så köp en färdigkopplad med: Huvudbrytare, jordfelsbrytare & en 3-polig 16A dvärg.

Sen drar ni en ledning därifrån till manöverskåpet.
Eftersom manöverskåpet hanteras på daglig bas så får man välja något kraftigare än elcentralerna, och gärna ett helt annat utseende så att folk tydligt ser skillnaden på elcentralen och ugnens styrsystem.
Skriv svar