Fråga om laddning av li-po batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av Alfred G »

Undrar om någon vet vikten av rätt laddspänning.
Har en Huawei mobile wifi E589 10 år gammal, men ytterst sällan använd på batteri, har mest underhållsladdat. Batteriet svällde upp till dubbel storlek och slutade fungera. Detta efter ett längre el-avbrott.

Har det med laddström att göra? På batteriet anges max 4,2 volt laddström men laddaren levererar 5 volt.

Finns det möjligen något i modemet som begränsar strömmen till 4,2 volt? Kan det i så fall gått sönder?

Nytt batteri kostar ca 200 kr och är lätt att byta men man vill gärna veta om det är normalt att batteriet sväller efter 10 år eller om det beror på skadad komponent.
Det finns andra modem för ca 500 kr men då Huawei tar 1200 resp. 1800 för efterföljare till mitt förmodar jag att det är bättre.
Akai
Inlägg: 1406
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av Akai »

Vissa batterier har elektroniken för laddningen inbyggd i själva packet. Då är det fullt möjligt med 5V in från enheten.

Annars är 5V för högt. Slutspänning brukar vara 4.10 eller 4.20 beroende på kemi.

Jag har nog aldrig varit med om batterier som sväller av vanligt användande. När batterier expanderat för mig är det i enheter som blivit liggande av olika anledningar, när batteriet ligger urladdat en längre tid verkar det hända något som gör att de sväller upp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av Glenn »

Batteriet i min smartklocka svällde under "vanligt" användande.. batteritiden blev sämre och sämre och jag lät den ligga på laddning i några dagar, sen var den död, jag öppnade och hittade ett uppsvällt batteri.
Akai
Inlägg: 1406
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av Akai »

Ja omöjligt är det säkert inte, men jag själv har bara stött på batterier som sväller när de blivit lagda åt sidan.

Visserligen har jag sett lätt lätt svällda LIPO celler för modell flyg, när jag tänker efter.

Men just de batterierna laddades med otroligt mycket ström så var nog inte så förvånad över att de blev lite bulliga :)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av xxargs »

att LiIon pås-batterie sväller är en ganska vanlig 'döds'-symtom

Ofta beroende av djupurladdning och av vätgas (?) som bildas när kopparen på anoden börja lösa ut.

När det gått så lång och polspänningen gått under 2 Volt skall man inte ladda sådana batterier då den utlösta kopparen ger nålar när den vandrar tillbaka efter laddning[1] och kan kortsluta på obestämd tid framöver om batteriet laddas igen och man kan få batteribrand.


[1]
samma process som gör att kadiumnålar växer igenom separatorn på NiCd-batterier och kortsluter dem efter ett antal år.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3548
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av breflabb »

Både Samsung och vissa andra tillverkare hade problem med svällande batterier
för några år sedan. Dom svällde så mycket att skalet på telefonen lyfte
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av helmut »

Har fått problem med pirat kamera batterier och batterier till mina modellbåtar. I vissa fall går batteriet inte in i kameran eller så har plasten runt batteriet spruckit.
Kan inte låta bli att fråga mig hur batterier till bilar kan hålla i tio år eller längre. misstänker att många som betalar 500 000:- för sina elbilar kommer att bli besvikna!
Alfred G
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 december 2019, 20:33:50

Re: Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av Alfred G »

Tack för svar. Jag tolkar det som att det kan hända när batteriet är svagt. Och behöver inte vara något fel i modemet. Ersätter batteriet så får jag se hur det går. Skar upp det gamla och det ligger mycket riktigt ett litet kretskort i det.
GalFisk
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Fråga om laddning av li-po batteri

Inlägg av GalFisk »

helmut skrev: 6 februari 2022, 00:07:30 Har fått problem med pirat kamera batterier och batterier till mina modellbåtar. I vissa fall går batteriet inte in i kameran eller så har plasten runt batteriet spruckit.
Kan inte låta bli att fråga mig hur batterier till bilar kan hålla i tio år eller längre. misstänker att många som betalar 500 000:- för sina elbilar kommer att bli besvikna!
Elbilsbatterier har över lag hållit bättre än vad man befarat. Att de vanligen bara används nån timme per dag, laddas till under 4.2V, och i många fall aktivt temperaturregleras, gör mycket för livslängden. Det gör även kemier som inte ensidigt fokuserar på kraft- och energitäthet, som modellbatterier måste. Jag tror att de som köper kommande elbilar med LiFePO4-celler kommer att bli särskilt positivt överraskade över livslängden.
Skriv svar