Förstärkare för elmotorer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Förstärkare för elmotorer

Inlägg av Bosen »

Efter den otroliga responsen på AM-sändar-tråden http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0 så kommer här ytterligare en idé till gamla amerikanska bilar som ni kanske skulle kunna hjälpa mig att förverkliga.

El-fönsterhissar och el-säten till bilar är ingen mordern uppfinning. Båda delarna började monteras i bilar redan på 50-talet. (innan dess va det hydraulik som gällde).
Som på morederna bilar så funkar det faktiskt bra, förutom kanske lite glappkontakt. Men när väl det mekaniska börjar kärva lite utav tidens tand så har elmotorerna lite svårt att orka.

för att lösa detta problemet så va min tanke att på något sätt förstärka spänningen som går till elmotorn så den får några få volt mer. Detta borde få motor till att orka mycket mera.

någon som har några idéer hur detta skulle gå till?? finns det synpunkter på att detta inte skulle funka??? jag är helt säker på att elmotorn skulle klara några få volt mer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte bättra att smörja upp prylaran än att riskera att bränna motorn.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Höjer du spänningen så sjunger strömen, och det vill du inte...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

danei: inte för att vara tyken... men sådana här svar va jag inte så intresserad av.

det är ingen större risk att bränna motorn, det är ganska rejäla grejer dom byggde med förr.
det é inte helt lätt att smörja upp något som har suttit på samma ställe sedan 60-talet, man brukar få det att funka utanför bilen men när man monterar in det igen så stannar det. det är väldigt lite som behövs för att det skall orka, när det gäller elhissarna så är det bara att hjälpa till lite med handen så kan det funka. lite svårare med elsätet för det är så mycket utväxling med snäckväxlar m.m .

adis: ok, så det är helt omöjligt då?

annars får jag väl försöka få motorerna omlindade då... någon som känner någon som känner någon som känner en skummis???.....ehh jag menar nån som kan linda om elmotorer ?? :)

och då menar jag billigt, nån som håller på med det som hobby, inte nått jättestort företag...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag vet inte riktigt hur Adis tänker. Strömen är ju inte så begränsad i en bil. Det du letar efter är en stepup sök på det så ska du nog hitta något. Motorn kommer att dra mer ström och stepup omvandlaren behöver mer seröm för att öka spänningen. Men det är inget konstigt.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

ok... jag ska leta... men mer förslag och synpunker emotages gärna...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag tycker att lösningen är lite tveksam, det blir jobbigare och "fulare" än att renovera den mekaniska delen.

Det är lite som att lägga till ett extra bilbatteri och köra motorerna på 24 V, då lär de definitivt röra på sig! (Om det var 12 V som gällde från början). Följden blir att de kommer brinna upp någon gån när det börjar regna och du försöker hissa upp...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

jag vet att dom som pillar med gammla bilar förstår vad jag menar (med gammla bilar menar jag bilar som är minst 40 år gamla.

Man har smörjat upp så mycket det går... och försökt att hitta fel. renovera allt är inte lätt och det är dyrt. analigen kan det väl vara att motorerna börjar bli lite gamla också.

24v har jag testat, och det fungerar fantastiskt.... d går kanske lite väl snabbt... MEN det är lite väl brutalt... jag tänkte mig en höjning till runt 15v...
nu kommer ju någon smart kille komma och säga att en bil laddar 13,8v så det skulle isåfall räcka... men det är inte så... runt 12v har du ute i sladdarna efter diverse förluster... ibland mindre än det.

jag hade 6v vindrutetorkarmotor på min epa (12v) och den höll iallafall i 2år... om den håller nu vet jag ej... den va riktigt bra i ösregn... f-n va den gick :)

"fulare" lösning... kanske det... men om man har en pilsnerhäck (min é väl inte riktigt pilsnerhäck, men jag har kompisar som har) så är detta en viäldigt bra lösning för att få sakerna att funka....
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Serie koppla ett 6V batteri till 12V:aren och använd 18 V till motorerna bara. Resten kan vara kopplat som vanligt. Sen diverse problem som detta kan inne bära får du väl tas med!
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

ett problem är väl att ladda 6volts batteriet...
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

danei skrev:Jag vet inte riktigt hur Adis tänker. Strömen är ju inte så begränsad i en bil. Det du letar efter är en stepup sök på det så ska du nog hitta något. Motorn kommer att dra mer ström och stepup omvandlaren behöver mer seröm för att öka spänningen. Men det är inget konstigt.
:humm: är det inte så att när man höjer strömen så sjunger spänningen och tvärtom med ste-up/down...
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jag tror inte att varken strömmen eller spänningen har någon bra sångröst. :roll: :P
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kan man inte bara linda av några varv från motorerna. Då blir kvarvarande lindningen för lägre spänning, men man kör in samma som förut. Alltså bör det gå större ström genom motorn, och den blir starkare.

För massa år sen så lindade vi miniracingbilmotorerna för 1.5V, men man körde på, tror det var 24V. Det gick väl en 30-40A genom den lilla motorn och bilen gjorde varvet på en BlueKing-bana (48m) på under 4 sekunder. Tror det var 10-12 varv med tjock koppartråd, och man balanserade på rakblad. :)

Eller tänker jag helt fel?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bosen, har du kollat på kolen till motorn, det är j uinga evighetsprylar, om amotorn är helt ok kan jag förstå en spänningshöjning, och då hadde jag gjort en koppling med relä och ett extra 6v batteri, så man får 18v när den ska upp, och när man inte kör så ska 6v batteriet ligga och underhållsladdas från 12volten, behövs bara en diod, ett relä och ett motstånd
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Tycker du ska ta och kolla vad du har för spänning över motorn i dagsläget. Alltså direkt på motorn när den belastas. Kan mycket väl vara så att du har något spänningsfall fram till motorn. Är det klena kablar kan du öka på arean så kan du "spara" ett par volt på vägen. Som Grym skrev, kolla också kolen. På riktigt gammla motorer så brukar det vara lätt, utan att ta isär hela motorn.
Senast redigerad av ristomemo 30 oktober 2006, 17:40:34, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar