Felsökning av chip utan datablad
Felsökning av chip utan datablad
Hej!
Felsöker ett nätaggregat till en bärbar dator. Mest för skojs skull men har problem att hitta felet. Skrivit en tråd om den men ny separat fråga så man slipper läsa massa sidospår.
Ringat in mig och vill kunna döma eller utesluta denna IC-krets. Heter CP051WD men jag kan inte hitta något vettigt datablad på den. Om jag mäter mellan ben 9 som är kopplad till jord och ben 5 och 6 så har jag runt 80 ohm i motstånd mellan dem. Jag förstår att det kanske är omöjligt att utesluta något om man inte har all data, men låter detta helt normalt eller som ett troligt fel. Vad ska vara i chippet för att ge ett sådant motstånd internt tänker jag? Får samma resultat om jag plockar av chippet från kortet.
Felsöker ett nätaggregat till en bärbar dator. Mest för skojs skull men har problem att hitta felet. Skrivit en tråd om den men ny separat fråga så man slipper läsa massa sidospår.
Ringat in mig och vill kunna döma eller utesluta denna IC-krets. Heter CP051WD men jag kan inte hitta något vettigt datablad på den. Om jag mäter mellan ben 9 som är kopplad till jord och ben 5 och 6 så har jag runt 80 ohm i motstånd mellan dem. Jag förstår att det kanske är omöjligt att utesluta något om man inte har all data, men låter detta helt normalt eller som ett troligt fel. Vad ska vara i chippet för att ge ett sådant motstånd internt tänker jag? Får samma resultat om jag plockar av chippet från kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsökning av chip utan datablad
Utan att veta vad det är för chip är det omöjligt att säga om det är normalt eller ej.
Var rädd för det. Men frågan är om det är "normalt" för chip i den storleken och applikation att ha ett sådant motstånd? Prövade lite randomchip och kan inte hitta något annat som har något liknande, så känns inte som att det är särskilt vanligt iallfall? Och om det är ovanligt så ökar ju sannolikheten att det är fel. Jag behöver inte veta säkert, mest om det är troligt eller ej och det kanske man kan svara på.
Flesta applikationerna har ju ändå mer eller mindre samma grejer i sig så vad skulle ett proffs med mer erfarenhet gjort, dragit öronen åt sig och prövat att byta eller tyckt att det är helt ok siffror och markerat den som hel?
Beroende på vad det är för krets så kan det ju i princip vara vilka värden som helst.
Ett proffs skulle försöka ta reda på vad det är för krets, och helst hitta ett schema för nätagget.
Ett proffs skulle försöka ta reda på vad det är för krets, och helst hitta ett schema för nätagget.
Självklart, men om man sysslat med många felsökningar så kommer man ju ofta fram till vad som verkar rimligt och inte och kan därefter kontrollera mer noga en komponent som känns udda.
Om inte datablad eller schema finns så får man ju göra en rimlighetsbedömning om det är värt att byta en komponent tex.
Är dessa 80 ohm inom rimligheten eller låter osäkert så det är värt att lägga tid på att hitta databladet tex. Kanske så att allt förutom kortis på en IC bedöms som ok?
Skulle du lägga tid på att kontrollera den eller ej? (med kontexten att man inte hittar något uppenbart).
Om inte datablad eller schema finns så får man ju göra en rimlighetsbedömning om det är värt att byta en komponent tex.
Är dessa 80 ohm inom rimligheten eller låter osäkert så det är värt att lägga tid på att hitta databladet tex. Kanske så att allt förutom kortis på en IC bedöms som ok?
Skulle du lägga tid på att kontrollera den eller ej? (med kontexten att man inte hittar något uppenbart).
Denna var extremt svårsökt när det gäller datablad - själva kretsarna finns att köpa, men databladen en helt annan femma - stod förvisso på något ställe att datablad kunde skickas på förfrågan, men förvånad att den inte finns som allmängods hos alla som samlar och har databaser på just datablad över olika chip. - luktar att det är avsiktligt rensat av tillverkaren eller annan part.
Tack! Ja, kom fram till den slutsatsen att den är minst sagt hemligxxargs skrev: ↑31 januari 2022, 16:50:51 Denna var extremt svårsökt när det gäller datablad - själva kretsarna finns att köpa, men databladen en helt annan femma - stod förvisso på något ställe att datablad kunde skickas på förfrågan, men förvånad att den inte finns som allmängods hos alla som samlar och har databaser på just datablad över olika chip. - luktar att det är avsiktligt rensat av tillverkaren eller annan part.

Kontrollchip är närmaste beskrivningen med google translate också.
Det är Kina tillverkad IC. Och då blir det hemligt
Motstånds värden kan vara rimliga, beroende av kretsens utformning.
Utan att läsa den stora tråden så frågar jag " hur beter sig pjäsen? "
Det mest vanliga är dioderna och lytarna
Motstånds värden kan vara rimliga, beroende av kretsens utformning.
Utan att läsa den stora tråden så frågar jag " hur beter sig pjäsen? "
Det mest vanliga är dioderna och lytarna
Dioderna är kollade, lytarna endast i krets. Kan självklart ha missat någon "lekt" lite med den då och då när jag fått tid över. Gav ingen spänning ut förutom en "dutt" upp någon millisekund och någon volt och sen ner på noll. Jag tänker ev krets som känner av kortis tex. Men 80 ohm mot jord är närmaste jag hittat och då via denna krets, vilket ju känns högt på min teori men funderar på kretsen själv istället.
Men vad tycker du om 80 ohm på en sådan här okänd krets. Skulle du kontrollera det eller utgå från att det är ok om du mätt upp det? Förstår att de kan vara rimligt, men samtidigt så känns det ovanligt ändå?
Vi behöver inte lägga ner för mycket jobb på det här dock, bättre att spara till något viktigt

Så här ser kortet ut i större överblick.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Finns inget datablad så får man ju rita upp ett schema och klura ut vad kretsarna har för funktion. Det brukar bli tydligt när man ser vad som är ingångar och utgångar och hur de används.
Det är givetvis tidsödande och inget man gör på ett sånt här billigt aggregat om det inte är för nöjets skull.
Det är givetvis tidsödande och inget man gör på ett sånt här billigt aggregat om det inte är för nöjets skull.
Ok. Nej som sagt kul att klura lite men kommer inte lägga ner särskilt mycket mer tid. Men vad skulle du säga om oddsen att det är kretsen med den lilla information du har. Låg / obefintlig eller en klar kandidat iallfall? Nu kommer du säkert svara att det inte går att säga, men då tolkar jag det som att det troligen INTE är denmrfrenzy skrev: ↑31 januari 2022, 20:57:00 Finns inget datablad så får man ju rita upp ett schema och klura ut vad kretsarna har för funktion. Det brukar bli tydligt när man ser vad som är ingångar och utgångar och hur de används.

Jag skulle säga att såvida det inte är ett konstruktionsfel just runt den kretsen är det mycket mer sannolikt att en komponent på primärsidan gått sönder av spikar från elnätet, eller att någon av effekt-komponenterna utmattats pga. värme.
En liten IC som utför någon form av styrfunktion, kommunikation eller övervakning bör hålla för evigt.
En liten IC som utför någon form av styrfunktion, kommunikation eller övervakning bör hålla för evigt.
Har kollat runt på baksidan där alla ytmonterade sitter.
Tycker mig kunna se en hel del misstänkta lödningar på små komponenter
Tag förstoringsglas och titta noga efter sprickor i lödtennet
Tycker mig kunna se en hel del misstänkta lödningar på små komponenter
Tag förstoringsglas och titta noga efter sprickor i lödtennet
Bilderna ovan är inte på någon förmodat trasig enhet. Bilderna kommer från en kinesisk teknik-sajt som avsiktligt ägnar sej åt undersökande demonteringar av fullt fungerande produkter. https://kknews.cc/digital/634e6am.html
Laddaren är en tämligen standard 19V 2,5 A till en MS Surface-dator.
Dessa laddare lönar sej inte att reparera och plasthöljet är svetsat så det är destruktiv öppning som är svår att återställa så det inte ser vettigt ut.
Ny laddare kan köpas för dryga hundralappen från Amazon.
Man får byta till svensk stickpropp.
Den efterfrågade IC-kretsen är troligen ett beställningsjobb från TE som i sin tur fick beställning på ett lass spänningsadaptrar från Microsoft. Kretsen är säkert tillverkad i Kina av lägstbjudande IC-tillverkare.
När man har svetsat ihop plasthöljet är det att anse som en engångsartikel.
Inte ens Microsoft har tänkt att någonsin öppna ett sådant nätaggregat för garantireparation och de har därför inte heller några av de ingående halvledarna i lager. Det var ett engångsköp från MS av en engångsartikel.
De gör så med många produkter typ X-Box mm. De engångs-köper ett lass laddare. Skulle det behövas fler laddare beställs liknande specade laddare från lägstbjudande tillverkare.
Om man nu mot förmodan skulle konstatera att aktuell IC är trasig kommer eventuell reservdel kosta i nivå med åtskilliga nya nätaggregat. Möjlig kina-källa: https://www.worldwayelec.com/pro/te-con ... wd/3762150
De säljer kretsen och har min-order om $100. Reservdelen kostar således minst 1000kr på att chansa på att något är reparabelt förutom det sönderskurna höljet.
Även om man skulle hitta någon som säljer för $10 är det bortslösade pengar. Är det småsäljare på Ebay eller AliX är texten på chippet betydligt färskare än innehållet.
Det kan tyckas miljö-slösigt att inte försöka reparera men tyvärr, hur gott om tid man än har så finns det bättre saker att göra än att försöka rädda engångsförsluten elektronik med kretsar av liknande engångskaraktär.
Fråga någon bekant om de har en gratis laddare till kasserad utgången laptop och byt laddsladden till passande modell.
De flesta laddare av denna typ har utspänning på ca 19V DC. Om strömmen är 2 eller 4 A har ingen större betydelse, det påverkar laddtiden men inte så mycket mer. En nackdel med högre ström är att ju större effekt, ju större möjlig värmeutveckling i ett slutet plastutrymme utan luft-ventilation.
Är det en gammal laptop kan dess batteri vara kass. Det innebär att laddaren kan bli svettigt varm i avsaknad av god luftventilation och aldrig får vila vilket kan korta livslängden avsevärt. Ett alternativ för stationärt bruk kan vara väldimensionerat nätaggregat med bättre ventilation. 18V 5 A kostar 200 kr här: https://www.aliexpress.com/item/1005001495328065.html
Sladdarna har du ju redan.
Laddaren är en tämligen standard 19V 2,5 A till en MS Surface-dator.
Dessa laddare lönar sej inte att reparera och plasthöljet är svetsat så det är destruktiv öppning som är svår att återställa så det inte ser vettigt ut.
Ny laddare kan köpas för dryga hundralappen från Amazon.
Man får byta till svensk stickpropp.
Den efterfrågade IC-kretsen är troligen ett beställningsjobb från TE som i sin tur fick beställning på ett lass spänningsadaptrar från Microsoft. Kretsen är säkert tillverkad i Kina av lägstbjudande IC-tillverkare.
När man har svetsat ihop plasthöljet är det att anse som en engångsartikel.
Inte ens Microsoft har tänkt att någonsin öppna ett sådant nätaggregat för garantireparation och de har därför inte heller några av de ingående halvledarna i lager. Det var ett engångsköp från MS av en engångsartikel.
De gör så med många produkter typ X-Box mm. De engångs-köper ett lass laddare. Skulle det behövas fler laddare beställs liknande specade laddare från lägstbjudande tillverkare.
Om man nu mot förmodan skulle konstatera att aktuell IC är trasig kommer eventuell reservdel kosta i nivå med åtskilliga nya nätaggregat. Möjlig kina-källa: https://www.worldwayelec.com/pro/te-con ... wd/3762150
De säljer kretsen och har min-order om $100. Reservdelen kostar således minst 1000kr på att chansa på att något är reparabelt förutom det sönderskurna höljet.
Även om man skulle hitta någon som säljer för $10 är det bortslösade pengar. Är det småsäljare på Ebay eller AliX är texten på chippet betydligt färskare än innehållet.
Det kan tyckas miljö-slösigt att inte försöka reparera men tyvärr, hur gott om tid man än har så finns det bättre saker att göra än att försöka rädda engångsförsluten elektronik med kretsar av liknande engångskaraktär.
Fråga någon bekant om de har en gratis laddare till kasserad utgången laptop och byt laddsladden till passande modell.
De flesta laddare av denna typ har utspänning på ca 19V DC. Om strömmen är 2 eller 4 A har ingen större betydelse, det påverkar laddtiden men inte så mycket mer. En nackdel med högre ström är att ju större effekt, ju större möjlig värmeutveckling i ett slutet plastutrymme utan luft-ventilation.
Är det en gammal laptop kan dess batteri vara kass. Det innebär att laddaren kan bli svettigt varm i avsaknad av god luftventilation och aldrig får vila vilket kan korta livslängden avsevärt. Ett alternativ för stationärt bruk kan vara väldimensionerat nätaggregat med bättre ventilation. 18V 5 A kostar 200 kr här: https://www.aliexpress.com/item/1005001495328065.html
Sladdarna har du ju redan.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Kafeman>Ny laddar kan köpas för dryga hundralappen från Amazon.
*Jag* hade nog inte velat chansa på en godtycklig billig (Kina-)pryl som skall anslutas till elnätet. Det är iofs anekdotiskt, men jag har sett allt för många "teardowns" av dåliga/farliga billighetsladdare för att vilja snåla på den punkten.
*Jag* hade nog inte velat chansa på en godtycklig billig (Kina-)pryl som skall anslutas till elnätet. Det är iofs anekdotiskt, men jag har sett allt för många "teardowns" av dåliga/farliga billighetsladdare för att vilja snåla på den punkten.