Nyfiken på avskrapat chip
Re: Nyfiken på avskrapat chip
Eftersom du vill kunna blanda olika typer av lampor i samma utrustning med dimmern så kan du nog glömma att utgå från detta kortet. Bättre att designa ett nytt från början. Kanske man har två separata PWM-generatorer med en kurva som kan justeras individuellt baserat på potentiometerns aktuella läge.
Lämpligtvis fortsätter du i andra tråden med det.
Lämpligtvis fortsätter du i andra tråden med det.
Hon har konstruerat en funktion och vill sälja den. Du får väl konstruera och lösa problemet själv så slipper du köpa någon annans lösning. Man kan inte ge bort allting gratis.Sudden81 skrev: ↑29 januari 2022, 23:34:41Berättade för säljaren av kortet vad jag trodde det var för krets. Men hon svarade bara att det inte var det!limpan4all skrev: ↑29 januari 2022, 19:09:40 Det är extremt sannolikt att UDN2982LW sitter monterad på detta kort.
Så jag håller med "nifelheim" det är rätt komponent men 82 varianten istället för 81 varianten som layouten är gjord för.
Går inte att få ut ur henne vad det är.
Fattar inte carför det är så hemligt?
-
Vad är ditt problem egentligen?
Du vill styra lysdioder verkar det som, men vad är lysdiodernas specifikation? Vf=? (Framspänning) och Ifmax=? (maximal ström), finns det olika som skall supportas?.
VAD vill du styra dom med för typ av signal? Kan du ändra styrsignalen?
Det finns betydligt bättre kretsar om du bara skall styra lysdioder...
Du vill styra lysdioder verkar det som, men vad är lysdiodernas specifikation? Vf=? (Framspänning) och Ifmax=? (maximal ström), finns det olika som skall supportas?.
VAD vill du styra dom med för typ av signal? Kan du ändra styrsignalen?
Det finns betydligt bättre kretsar om du bara skall styra lysdioder...
Mitt problem?
Att jag har extremt lite erfarenhet av olika komponenter och hur man använder dem.
Det fina med detta kort är att det inte spelar så stor roll vilken färg på lysdiod man använder.
Väldigt lite info.
Här är 2 replica av orginal: https://pcflights.com/boeing-indicator- ... 8-replica/
https://www.simparts.de/en/annunciator- ... ne-en.html
Det går naturligtvis att tillverka egna PCBer med led på.
Berättade för tillverkaren av kretskortet om mitt projekt och fick inte info om vilken krets men jag fick lite förklaringar om hennes kort:
Att jag har extremt lite erfarenhet av olika komponenter och hur man använder dem.
Det fina med detta kort är att det inte spelar så stor roll vilken färg på lysdiod man använder.
Väldigt lite info.
Här är 2 replica av orginal: https://pcflights.com/boeing-indicator- ... 8-replica/
https://www.simparts.de/en/annunciator- ... ne-en.html
Det går naturligtvis att tillverka egna PCBer med led på.
Berättade för tillverkaren av kretskortet om mitt projekt och fick inte info om vilken krets men jag fick lite förklaringar om hennes kort:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Då det inte är konstantströmsdriver som sitter i kommer t.ex. en röd LED att få mer ström än en bli/vit LED. Men ja, ska man driva med högre spänning fungerar den.
Det ville en N-MOSFET per LED också göra - fast då kan man välja komponenter till avsevärd högre strömmar.
Det ville en N-MOSFET per LED också göra - fast då kan man välja komponenter till avsevärd högre strömmar.
-
Med problem så menade jag snarare vilket problem du försökte lösa, inte vilka problem du har med att lösa dom.
Jag har tittat på din önskade indikator, den har ett problem, den saknar information om vad som finns på insidan "Click HERE for indicator schematic" visar inget schema utan en "Drawing" över mekaniken vilket är något helt annat och fullständigt ointressant ur ett elektriskt perspektiv.
Men om man läser texten och funderar lite så har dessa med 99% sannolikhet redan inbyggda förkopplingsmotstånd för att anpassa ljusstyrkan mellan de olika färgerna.
Då skall motstånden på ditt föreslagna kort kortslutas annars så kommer det att fungera dåligt. Och om du vill dimma dom så finns det bara PWM som möjlighet.
2981/2982 är high-side source drivers så det som skall ha en PWM är anslutningen mellan GND på dina moduler och nätaggregatet. 2st 555 (den första skapar frekvensen, den andra som monstabil vippa) kan skapa en PWM simpelt eller så gör man det via mjukvara i någon annan produkt t.ex arduino som läser en potentiometer och lägger it ett valfritt PWM pulståg som sedan styr en N kanals MOSFET.
Men du har ännu inte svarat på hur din styrsignal ser ut och vart den kommer från (jag gissar på PC men...). Serieport, USB, single wire data, parallellport, Ethernet eller vad?
Jag har tittat på din önskade indikator, den har ett problem, den saknar information om vad som finns på insidan "Click HERE for indicator schematic" visar inget schema utan en "Drawing" över mekaniken vilket är något helt annat och fullständigt ointressant ur ett elektriskt perspektiv.
Men om man läser texten och funderar lite så har dessa med 99% sannolikhet redan inbyggda förkopplingsmotstånd för att anpassa ljusstyrkan mellan de olika färgerna.
Då skall motstånden på ditt föreslagna kort kortslutas annars så kommer det att fungera dåligt. Och om du vill dimma dom så finns det bara PWM som möjlighet.
2981/2982 är high-side source drivers så det som skall ha en PWM är anslutningen mellan GND på dina moduler och nätaggregatet. 2st 555 (den första skapar frekvensen, den andra som monstabil vippa) kan skapa en PWM simpelt eller så gör man det via mjukvara i någon annan produkt t.ex arduino som läser en potentiometer och lägger it ett valfritt PWM pulståg som sedan styr en N kanals MOSFET.
Men du har ännu inte svarat på hur din styrsignal ser ut och vart den kommer från (jag gissar på PC men...). Serieport, USB, single wire data, parallellport, Ethernet eller vad?
Finns det någon bättre guid än denna: https://www.hackster.io/dhritimanhb2015 ... mer-bc30f7
Om man har comon ground då måste man väl styra genom ground.
Frågan är också är det skillnad på att styra ground eller matar spänning!
Lite olika varianter av att att dimmra led vore intressant!
Om man har comon ground då måste man väl styra genom ground.
Frågan är också är det skillnad på att styra ground eller matar spänning!
Lite olika varianter av att att dimmra led vore intressant!
-
Det var en bra beskrivning.
Den har ett stort problem bara! LED kommer att brinna upp eftersom de inte har någon strömbegränsning. Avhjälps med en resistor i serie med LED. Finns massor med exempel på hur man beräknar.
I det här fallet styr man på gnd sidan. Styrtransistorn sitter mot jord. Då kommer alla LED i en common ground koppling att dimras.
Finns massor av varianter både av strömbegränsning och styrning. 555 är en bra variant för nybörjare att styra på gnd sidan är oftast enklare än att styra på höga sidan. En annan variant är att styra med en mikroprocessor.
Den har ett stort problem bara! LED kommer att brinna upp eftersom de inte har någon strömbegränsning. Avhjälps med en resistor i serie med LED. Finns massor med exempel på hur man beräknar.
I det här fallet styr man på gnd sidan. Styrtransistorn sitter mot jord. Då kommer alla LED i en common ground koppling att dimras.
Finns massor av varianter både av strömbegränsning och styrning. 555 är en bra variant för nybörjare att styra på gnd sidan är oftast enklare än att styra på höga sidan. En annan variant är att styra med en mikroprocessor.
Jag vill väl egentligen styra på hög sidan!
Men båda är bra att veta.
Jag är ändå glad att jag startat resan att våga fråga.
Men båda är bra att veta.
Jag är ändå glad att jag startat resan att våga fråga.
Kanske inte riktigt detta jag borde ha till varje led par eller glödlampa par:
Hittade också denna:
Också intressant krets:
Men förstår väldigt lite!
Men intresserant.
Hittade också denna:
Också intressant krets:
Men förstår väldigt lite!
Men intresserant.
Är det verkligen någon mening då. Med tanke på alla kretsar och kunskap som finns. Borde finnas färdiga kretsar som åstadkommer mycket av det jag vill!
Det var väl 22 år sedan jag läste elektronik när jag läste till elektriker.
Men det hjälper inte mycket i detta läget.
Det var väl 22 år sedan jag läste elektronik när jag läste till elektriker.
Men det hjälper inte mycket i detta läget.
Kan erkänna att jag inte lusläst hela tråden, men en krets i stil med stp05c16 skulle kunna vara något du vill ha. Den styr på gnd-sidan, men i övrigt verkar den Ok av det jag läst.
Datablad: https://www.st.com/resource/en/datasheet/cd00005085.pdf
Datablad: https://www.st.com/resource/en/datasheet/cd00005085.pdf
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Oavsett vad man pysslar med i livet så är det ju enklare om man tar sig tid att lära sig...Är det verkligen någon mening då. Med tanke på alla kretsar och kunskap som finns. Borde finnas färdiga kretsar som åstadkommer mycket av det jag vill!
Att fråga är en mycket bra början men om man frågar utan att förstå svaren så blir det ju kontraproduktivt
Swech