Ritat ett PCB, ser det bra ut? *nu review av olimex*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Ritat ett PCB, ser det bra ut? *nu review av olimex*

Inlägg av Rossen »

Funktionen vet jag är korrekt, om än lite knepig att förstå kanske :) det jag vill veta är om själva ritandet är bra gjort? tänkte lägga till ett jordplan med har inte letat reda på den funktionen än.
Bild

För att förtydliga första meningen, samma kort ska användas i tre olika produkter, skillnaden blir vilka komponenter man faktiskt monterar.

En sak jag undrar över är om banor och komponenter ligger på rätt sida? alla komponenter på ovansidan och för enkelhetens skull alla banor och paddor (hö hö) på undersidan.
Senast redigerad av Rossen 3 november 2006, 15:23:09, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker ju att det ser ut som att paddarna inte ligger i samma lager som banorna.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Skulle du(Rossen) vilja dra ner breeden på bilden lite? Bilder bör(skall) inte överstiga 700 pixler, och jag gillar inte att skrolla i sidled :)

Annars ser jag inga fel, kolla bara så att paddar och banor ligger på rätt sida.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Är osäker på danei:s uttalande, men det kanske ligger något i det...
Hur som helst så bör du göra ledningsbanor och paddar mycket större, annars går de lätt sönder och du kommer få ett elände att borra!
Annars ser det inte så dumt ut, förutom att du borde kunna trycka ihop komponenterna lite mer...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den mjukvara jag använt har färgen på banorna markerat vilket lager de hör till.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Har försökt byta lager på paddarna men det händer liksom inget när man klickar.

Komponenterna går att trycka ihop utan större problem, men kortets yttermått är fast och då känner jag inget behov att klumpa ihop det mer än nödvändigt

*edit*
provade precis att byta plats på alla banor till bottenlagret och då får jag stitches på några av paddarna men inte alla, hittar ingen skillnad på dom som skulle resultera i det betéendet.

*edit2*
Ökade ledarbredden till 20mil, borde väl duga?

Ibland är man blind :p hur tydligt som helst att bilderna inte får vara över 700px men inte fan ser man det... suck. Skaffa större skärmar folk!
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Kolla på det som är inringat:
Eftersom du inte använder så många ledningar så skulle du kunna köra
med tjockare ledare.

Bild
Balloo

Inlägg av Balloo »

Skulle underlätta om du berättade vilket program du använder.
Misstänker att du använder Eagle, där är det röda lagret framsida och det blåa baksida. För att flytta smd-komponenter, dina paddar o dylikt till andra sidan kortet används funktionen mirror (dom blir blåa då).

Lycka till.
/Edvin
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om du skall göra kortet själv och inte i fabrik skulle jag rekomendera att vinkla ut pinnarna på transistorn så att du får större issolationsavstånd dvs 2,54 raster istället för 1,27 raster. Samt definitivt dra upp padstorleken rejält, för enkelsidiga kort med vinklade ben (bock på lödsidan så att komponenter sitter mekaniskt fast även innan lödning) så är 1,6mm att rekomendera som minimum. Samt +1mm/gram komponentvikt. Om det stora motståndet är ett effektmotstånd så är benlängden alldeles för tajt minimum 3*ledardiametern men helst min 6ggr i bock per sida. Och du bör "krusbocka" benen så att motståndet svävar ovanför kortet (då får du också mindre termisk stress på lödningarna). Du bör också öka avstånden till skruvhålen så mycket det bara går. För att en M3 med skalle, brickor, borrtoleranser, borrprecision osv garanterat skall gå fritt så räkna med 9mm diameter (7mm i bra fabrik) utan något som kan kortsluta.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Tack för de bra tipsen! ska fortsätta pilla under dagen.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Uppdaterat, se första inlägget för bild. börjar känna mig ganska nöjd efter nästan en hel dags pillande.

Banor: 1,016 mm bredd
Pad: Ø 1,3 mm
Resistor: 22,5 mm raster
7805'a: "lagom" utböjda ben enligt praktisk provning.
Pads och banor på undersidan som sig bör.
Och så lite annan dragning pga de grövre banorna.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fortfarande ett 'fel' som tidigar påpekats av ADIS, flytta ytmonterade komponenten inåt kortet för att frigöra mer kortyta mellan ledare och kortkant. Annars OK.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

aha det var DET han menade :) Det är inte en ytmonterad komponent utan två paddar där kablar ska lödas in. Kablarna kommer nerifrån på kortet.

*edit*
Flyttade ner den banan en bit, ser bättre ut.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kom just in i tråden, och har bara en principiell synpunkt...

När man, som i det här fallet, ändrar bilden i *första* inlägget efter
de synpunkter som har kommit in, så blir det *väldigt* konstigt för
den som precis kom in i tråden... Man undrar vad de som har lämnat
kommentarer tänkte på. :-)

Sedan, mot slutet av tråden, framgår det att första-bilden är utbytt... :roll:

Om jag har förstått rätt, så är bilden som Adis tydligen har sparat på
egen server den ursprungliga, eller hur ? Och då blir ju kommentererna
riktigt vettiga också ! :-)

Så, lägg gärna in en ny bild, men gör det i ett NYTT inlägg...
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Annars ett smidigt sätt att hålla nere bandbreddstuggande bilder utan att behöva skriva tråkiga länkar som folk inte orkar klicka på (been there, done that.) Men din åsikt är noterad och kommer hanteras av en handläggare "vid nästa revision"

Men vafan, nu är det Fredag och jag går hem, projektet hänger med i nyckelknippan dock.
Skriv svar